Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbinding met een windowsnetwerk?  (gelezen 4935 keer)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Verbinding met een windowsnetwerk?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/11/06, 09:47:13 »
Dit is alles wat je nodig hebt:
Is heel simpel.
User naam en wachtwoord moeten hetzelfde zijn, of je moet wachtwoord helemaal weglaten(is onveilig).

Samba (gksu system-config-samba) starten, dan,
-Preferences(voorkeuren), server settings, hier de netwerknaam invullen(bij basic), dan bij security, user en no guest account laten staan, ivm veiligheid.
-Preferences(voorkeuren), samba users, hier de samba user aanvinken die hier gebruik van mogen maken.
Om hier alle user in de lijst te krijgen, moet je dus meer user accounts maken, indien je meerdere gebruikers hebt.
-op de + drukken om shares te maken, en wie hier op mag gaan, bij acces. Bij basic writable en visible.

Re: Verbinding met een windowsnetwerk?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/11/06, 12:35:02 »
Beste allemaal,
Ik geloof dat ik mijn positie wat moet verduidelijken. Ik ben een linux-leek, maar nadat ik weer eens een enthousiast stukje over Ubuntu 11.10 had gelezen wilde ik eens proberen hoe ver ik met een oude laptop kon komen. Ik moet zeggen dat de feitelijke installatie - met hulp van het forum - vrij snel gebeurd was en ik kon ook online. U 11.10 werkt sneller dan ik verwacht had en neemt weinig ruimte in beslag.
Maar dan beginnen de problemen. Zonder een verbinding met mijn windows-netwerk blijft het sukkelen, maar een simpele verbinding à la Windows blijkt behoorlijk ingewikkeld te zijn en dan moet je je verdiepen in Samba, dat een "huge number of configurable options" heeft waarin jij als leek een keuze moet maken.
Met mijn  printer, een Canon MP640 ook zoiets. Kennelijk ziet Ubuntu 'm wel, maar kan geen verbinding maken. Ik denk dat ik daar met de hulp van het forum wel uit zou kunnen komen.
Als er geen methode is om een verbinding met een netwerk relatief eenvoudig op te lossen, is het voor mij gewoon  "einde oefening". Het is voor mij niet zinvol om een studie op te zetten (ik ben oud...) zonder dat daar een noodzaak voor is, aangezien ik met Windows redelijk uit de voeten kan.
Beste Robert, je kan op de steunpuntenkaart kijken of er een steunpunt bij jou in de buurt zit, die je kan helpen. http://kaart.ubuntu-nl.org/ Als je inzoomt op de kaart, krijg je meer steunpunten te zien. Dan kan je iemand benaderen via de mail. :)

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Robert9

  • Lid
Re: Verbinding met een windowsnetwerk?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/11/06, 14:22:38 »
Bedankt voor de reacties, en Gijsbert voor zijn "hulpkaart". Maar ik bewaar dat liever voor als ik er helemaal niet uit kom.
Wat de adviezen van Jan betreft ben ik weer in de Samba-server configuratie beland. Maar ik heb eerst een paar vragen voor ik verder ga:
Is er verschil tussen Terminalvenster, UXTerm en XTerm?
Dan dit: ik kan vanuit Ubuntu wel in mijn Windows-netwerk komen, maar vanuit een Windows-computer kan ik alleen in de (lege) Share-map komen. Mijn bedoeling is om vanuit een W-computer ook overal in de U-computer te kunnen komen. Dat zal toch wel kunnen? (Zie verder... misschien bedoelde Jan dat?)
En nog een van mijn vele vragen: in U zie ik achter sommige directories in W een $-teken staan, bv. C en ook C$, maar alleen D$, maar ook weer Progs zonder verder iets. Ook een map Print$. Wat zit daar achter?
Ik ben er ondertussen achter dat het kennelijk aangeeft dat je een wachtwoord nodig hebt (waarom de een niet en de ander wel?), wat me direct bij de volgende vraag brengt: Tot nu toe heb ik op de W-computers allemaal dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord. De U-computer heeft een andere gebruikersnaam en ww. Moet ik dat dus wijzigen op de U-computer, zo ja hoe?

Is er een mogelijkheid om in een keer alle directories als "lijst" te zien, dus niet per geval.

Voorlopig laat ik het maar hier bij ;-)

Nogmaals iedereen bedankt

Offline Robert9

  • Lid
Re: Verbinding met een windowsnetwerk?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/11/13, 16:12:43 »
Deze draad schijnt ineens helemaal stilgevallen te zijn. Ik waag nog een poging:
Als ik via het Windows(cq Samba-)netwerk op mijn Ubuntulaptop inlog, zie ik de lege map "Share", waar ik verder doodloop. Ik kan dus niet verder de "directory tree" in. Maar dat wil ik even laten rusten: ik zie namelijk ook een printer-ikoon met de tekst "Canon-PIXMA-MP640". Ik heb wel veel moeite gedaan om vanuit de Ubuntu-laptop die printer te bereiken en "aan te sluiten", maar dat is een draadloze printer die zelfstandig op mijn Windowsnetwerk staat en dus (denk ik) niet op die laptop thuis hoort.
Als je de moeite wilt doen om onder "Hardware en drivers" wilt kijken naar het onderwerp "Canon-PIXMA-MP640" (staat nog op [1]) dan heb ik daar een poging gedaan uiteen te zetten wat mijn problemen met die printer zijn. Ik vermoed dat ik bij het installeren van Ubuntu 11.10 een fout begaan heb, maar belangrijker is: hoe trek ik dat nu recht?

Albast bedankt voor elke hulp!

Rob

Offline romeopapa

  • Lid
Re: Verbinding met een windowsnetwerk?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/11/20, 00:41:16 »
Rob.
Ik heb je draad met veel interesse gelezen maar ben daardoor al snel tot de conclusie gekomen dat Ubuntu niet het eenvoudige besturingssysteem is dat met Windows kan concurreren ondanks dat men ons dat wel wil doen geloven. Onder Windows is het welhaast een koud kunstje om een netwerk op te zetten terwijl dat onder Ubuntu een complete studie vergt en je dan nog allerlei valkuilen tegen komt.
Ik keer Ubuntu voorlopig maar de rug toe en blijf bij het oude vertrouwde Windows, tenzij mij iemand uit kan leggen (in duidelijke en begrijpelijke taal) hoe ik als leek in een paar minuten en muisklikken mijn 11.10 Ubuntu PC in mijn bestaande Windows netwerk op kan nemen.
Groet,
romeopapa


Offline Bloom

  • Lid
Re: Verbinding met een windowsnetwerk?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/11/20, 01:20:53 »
Windows heeft daar geen moeite mee omdat je alleen maar probeert te connecteren met andere Windows-systemen.
Ubuntu met Ubuntu is ook geen enkel probleem. Ubuntu als client in een Windows omgeving is ook geen probleem, dat kan hij standaard, net zoals Windows.
Alleen als je vanuit Ubuntu folders of printers wil delen naar Windows toe, dan zit dat er standaard niet in. In antwoord op een andere vraag die je hierover stelde, heb ik een uitleg geschreven hoe je dat kunt doen. Moeilijk is het niet: http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/ubuntu-11-10-in-windows-netwerk/msg781948/#msg781948

Offline Robert9

  • Lid
Re: Verbinding met een windowsnetwerk?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/11/20, 08:28:14 »
Bedankt voor de reactie, Bloom. Ik heb nu maar weinig tijd maar over een paar dagen zal ik het proberen uit te zoeken.

Rob