Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor Ubuntu onzichtbare partities (op dezelfde HDD) opnieuw bereikbaar maken ?  (gelezen 2392 keer)

Offline Merel

  • Lid
Ik heb een dual-boot systeem met Windows-XP (wordt later nog verwijderd) Voorlopig wens ik vanuit Ubuntu alle Windows partities kunnen aanspreken zonder te moeten herbooten. Ten tijde van de installatie (via Life CD) werden de Windows partities allemaal gedeceteerd en als ik mij juist herinner kwamen de overeenkomende icoontjes meteen netjes terecht onderaan in de launchbar en bovendien met hun volumenaam. Ik kon alle Windows partities benaderen, alle NTFS, wat zoveel betekent als dat elke partitie automatisch werd "mounted" bij elke boot bij Grub-keuze Ubuntu.

Bij (vergeten) omstandigheid, werden een paar Windows partities ongewenst verwijderd uit de launchbar en blijkbaar zijn die tevens niet te zien bij de "media". Terwijl anderzijds twee andere partities nog steeds bereikbaar zijn (zoals de XP systeem-partitie ; erg handig bij Windows probleemsituaties) wat zoveel betekent dat ze automatisch gemount worden.

Hoe kan ik de situatie herstellen zoals ze eerder was ?
Bedankt
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline vanadium

  • Lid
Ik vermoed dat ook nu nog partities een icoon moeten krijgen in je launcher. Dat dit niet gebeurt, kan zijn omdat de ntfs partitie niet "clean" is, d.w.z., niet correct afgesloten. In dat geval zal linux ze niet aankoppelen, en misschien ook geen icoon ervoor aangeven.

Om een ntfs partitie goed af te sluiten: Windows heropstarten, eventueel een schijfcontrole vanuit windows, en dan Windows geheel afsluiten (géén slaapstand, maar volledig afsluiten).

Offline Merel

  • Lid
Bedankt vanadium. Sorry voor  de wat late reactie. Ik zal dit proberen.
 Feit is dat in Windows de "Verkenner" af en toe overwerkt geraakt en moet worden "killed".

Bij cold boot en keuze optie Ubuntu , krijg ik direct de melding dat een fout optreedt bij het mounten van deze twee partities. Keuze is dan om bij elk ofwel te negeren ofwel manueel te mounten.
 Dit laatste opent een aantal commando's maar geeft geen resultaat en het boot proces gaat verder

Bijna zeker is dat in mijn Ubuntu systeem tevens wat te herstellen valt voor het automatisch mounten.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Merel

  • Lid
In verband met een mogelijke oorzaak bij Ubuntu, kan ik de resultaten laten zien van het terminal commando  sudo blkid

Dat commando toont onder andere alle Windows partities van de harde schijf , met elk hun Windows volumenaam en andere karakteristieken. Hier in een bijlage het resultaat.

Het mounten van partities hangt af (als ik het goed begrijp ??) onder andere van de inhoud van etc/fstab
Ik heb geen benul hoe men die code moet editeren om de niet-gemounte partities automatisch normaal te laten mounten. Het eigenaardige is wel dat hier slechts de NIET mounted partities in voorkomen terwijl de partities die wel automatisch gemount zijn hier zelfs niet eens in voorkomen !
Ik begrijp er niets van.

Kan men mij aub helpen om deze fstab te doorzoeken naar fouten en desgevallend de nodige correcties aan te geven ?

Eigenlijk waren na de installatie toch alle NTFS partities vanzelf gedecteerd EN OOK gemount !?

(Ik ga nu eerst de NTFS partities in Windows checken, zoals eerder aangeraden)

Bedankt


Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline jan11000

  • Lid
Voorbeelden die je kunt testen,
Mappen aanpassen die van jou.
En ook altijd uuid gebruiken en niet /dev/sda2.

UUID=519CB82E5888AD0F  /media/Data  ntfs-3g  defaults,windows_names,locale=en_US.utf8  0 0
/dev/hda2 /media/windows ntfs-3g defaults,locale=en_US.utf8 0 0
/dev/sda5 /mnt/excess ntfs defaults,uid=1000,rw 0 0

Offline vanadium

  • Lid
UUID="01CE8AE0155DA890" /mounts/D3_DATA ntfs nls=utf8, dmask=005,fmask=005,uid=1000 0 0
UUID="01CF35FCC5106350" /mounts/NoName ntfs nls=utf8, dmask=005,fmask=005,uid=1000 0 0
De spatie na "utf8," moet er uit in beide lijnen, zodat je krijgt:
UUID="01CE8AE0155DA890" /mounts/D3_DATA ntfs nls=utf8,dmask=005,fmask=005,uid=1000 0 0
UUID="01CF35FCC5106350" /mounts/NoName ntfs nls=utf8,dmask=005,fmask=005,uid=1000 0 0
Ik ga ervan uit dat de folders /mounts/D3_DATA en  /mounts/NoName bestaan op je harde schijf.


Offline Merel

  • Lid
Bedankt voor de code. De spaties zijn verwijderd waar toepasselijk.
Maar moeten de beide lijnen voorkomen zowel aan begin als op het einde ?
Ik neem aan dat de 2 lijnen bovenaan er te veel aan zijn ?

etc/fstab ziet er nu als volgt uit :

UUID="01CE8AE0155DA890" /mounts/D3_DATA ntfs nls=utf8,dmask=005,fmask=005,uid=1000 0 0
UUID="01CF35FCC5106350" /mounts/NoName ntfs nls=utf8,dmask=005,fmask=005,uid=1000 0 0
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda8 during installation
UUID=4cedecab-ddd8-4f19-ae7b-b02a650abce6 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda9 during installation
UUID=320f5308-39ee-499d-b81a-eaae232683a1 none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0
UUID="01CE8AE0155DA890" /mounts/D3_DATA ntfs nls=utf8,dmask=005,fmask=005,uid=1000 0 0
UUID="01CF35FCC5106350" /mounts/NoName ntfs nls=utf8,dmask=005,fmask=005,uid=1000 0 0



De  beide folders (met windows -volumenaam) bestaan inderdaad onder /mounts/.
Hierin staan vermoedelijk 'virtuele' (?) spiegelcopies welke staan in de NTFS partities. Kan wel zijn dit de echte folders zijn welke daar te zien zijn.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline vanadium

  • Lid
De twee lijnen bovenaan moeten eruit. Het gaat niet om virtuele spiegelkopieën: het gaat om de echte inhoud van je aangekoppelde partitie, die je via het koppelpunt bereikt.

Offline Merel

  • Lid
Bedankt vanadium
Er is blijkbaar vooruitgang geboekt omdat tijdens het booten van Ubuntu er geen 2 foutberichten  opdagen ("Er is een fout opgetreden bij het mounten van... enz. )

Toch verschijnen die beide partities nog niet in de launch bar noch in "Files/Devices".

Voor de partitie DATA heb ik wel een werkende link naar die partititie op het bureaublad.

De twee andere partities blijven nog steeds bereikbaar en overal zichtbaar (net  zoals het was  na de installatie).
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline vanadium

  • Lid
Partities die aangekoppeld worden infstab verschijnen niet zomaar in de launch bar: ze maken integraal deel uit van het bestandssysteem. Je kan de inhoud bereiken via het koppelpunt. Ik weet niet wat je bedoelt met "Files/Devices".

Voer eens het commando "sudo mount -a" uit. Als hier geen enkele melding volgt, dan weet je zeker dat je fstab vrij is van fouten.

Offline Merel

  • Lid
Via icoon boven links in launchbar (een open lade, wat Ubuntu 14.04 nu herdoopte in "Files") vindt men een submap Devices

Van alle partities op de interne disk (D3) zijn  in die submap "Devices"  nog steeds  2 Windows partities onzichtbaar.

In de launch bar zijn ze eveneens niet aanwezig.
Externe USB devices worden zonder probleem getoond.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Nero

  • Lid
Wat is het resultaat van volgende opdracht:
sudo lsblk -f

Offline Merel

  • Lid
georges@PC1:~$ sudo mount -a
[sudo] password for georges:
georges@PC1:~$ sudo lsblk -f
[sudo] password for georges:
NAME   FSTYPE LABEL          MOUNTPOINT
sda                         
├─sda1 ntfs   WinXp_Pro     
├─sda2                       
├─sda5 ntfs   D3_PROGS       
├─sda6 ntfs   D3_DATA        /mounts/D3_DATA
├─sda7 ntfs   NoName         /mounts/NoName
├─sda8 ext4                  /
└─sda9 swap                  [SWAP]
sdb                         
└─sdb1 vfat   VOYAGER        /media/georges/VOYAGER
sdc                         
└─sdc1 vfat   CF_64 MB       /media/georges/CF_64 MB
sdg                         
└─sdg1 ntfs   D8 Seagate Red /media/georges/D8 Seagate Red
sr0                         
sr1 
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Nero

  • Lid
Ik begrijp niet goed wat de bedoeling is.

Wil je alle NTFS partities automatisch laten mounten, dan moet je voor elke NTFS partitie een lijn hebben in /etc/fstab.
Wil je geen enkele NTFS partitie automatisch laten mounten dan moet je de lijnen met "UUID=xxxx /mounts/yyyy ...." verwijderen uit /etc/fstab.

Zoals het nu is worden sda6 (D3_DATA) en sda7 (NoName) automatisch gemount onder /mounts, en moet je deze daar dan ook vinden met het bestandsbeheer. Deze zie je dan niet meer onder Devices.


Offline Merel

  • Lid
Bij gebrek aan beschikbare tijd om dit verder uit te spitten moet ik dit topic pauzeren (om  het later terug op te nemen)   Bedankt bij de reeds aangereikte hulp.

 Eigenlijk is Ubuntu (althans voor mij als gebruiker) een even grote miskleum als Windows en is het wachten op een logisch opgebouwd (werkelijk) "operating" system, waar de gebruiker geen omkijken naar heeft.

@Nero : De bedoeling is best beschreven in de eerste post . Dus alles bereikbaar stellen en zo mogelijk tevens zichtbaar tonen, in alle vormen die Ubuntu gebruikt om bestanden en mappen en devices te tonen (whatever de wisselende tools en hun benamingen).


Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline vanadium

  • Lid
Ik snap je probleem niet meer. De uitkomst van "sudo mount -a" geeft geen enkele foutmelding: het aankoppelen is dus in orde. Dat betekent dat je je aangekoppelde partities vindt onder de folder "/mounts". Wil je gemakkelijker toegang, dan kan je een link aanmaken in je home directory. Je kan ook een bladwijzer aanmaken in nautilus.

Eens alles is ingesteld, heb je bij Ubuntu geen omkijken meer. Als je de zaken net iets anders wil dan standaard, dan moet je wel zelf even beheerder spelen, en dat is soms wat moeilijker. Ook bij Windows is dat zo.

Offline jolo

  • Lid
In principe kunnen de automatisch gemounte partities gewoon in Nautilus bij Devices/Apparaten verschijnen. Zolang er maar voor wordt gekozen, de te mounten mappen in je persoonlijke map te plaatsen. Zie onderstaande afbeelding.



Ik heb daarvoor de volgende regels in het /etc/fstab
UUID="3b118266-a416-4071-8c81-db7d4628adb9" /home/jolo/ext4-data ext4 rw,user 0 0
UUID="5FEBAFE07E22B837" /home/jolo/ntfs-data ntfs nls=utf8,dmask=005,fmask=005,uid=1000  0 0

Hoe je automatisch gemounte partities in de Launch Bar/Startbalk kunt krijgen, is te lezen in deze Ask Ubuntu hyperlink http://askubuntu.com/questions/235805/how-to-add-drive-partition-icon-to-the-launcher in het antwoord van axel112.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Nero

  • Lid
@Nero : De bedoeling is best beschreven in de eerste post . Dus alles bereikbaar stellen en zo mogelijk tevens zichtbaar tonen, in alle vormen die Ubuntu gebruikt om bestanden en mappen en devices te tonen (whatever de wisselende tools en hun benamingen).
Blijft onduidelijk.

Ofwel wil je de partities mounten bij het opstarten (via /etc/fstab), en dan zie je ze enkel door het aankoppelpunt, in jouw geval /mounts. Je kan dan eventueel op het bureaublad een verwijzing maken naar de partities.

Ofwel wil je de partities niet automatisch mounten, en dan zie je ze in de zijbalk van de bestandsverkenner en, afhankelijk van je instellingen, ook op het bureaublad.

In beide gevallen zijn ze bereikbaar.

Offline Merel

  • Lid
Zoals ik eerder schreef, heb ik momenteel echt geen beschikbare tijd om de aangereikte hulp te volgen. Ik waardeer ten zeerste uw vriendelijke inzet. Bedankt. Kom hier vast terug.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Merel

  • Lid
Ik ben wat wijzer met de gekregen verduidelijkingen. Ik zou hier eventueel op steunen om verder te werken aan het huidige topic.

Maar ik ben  hierbij enorm gehinderd door een tweede probleem, dat feitelijk  veel zwaarder is, zodat het werken bijna onmogelijk wordt. Dat valt volledig buiten dit topic, maar ik vemeld het verschijnsel even :

Met Windows XP is er geen enkel probleem, maar de grafische weergave onder Ubuntu van alle schermen met lijsten, zoals deze van bestandsbeheer (links de mappen en rechts de inhoud (in lijstvorm of iconen) worden zeer onstabiel weergegeven. Iconen (of tekst) komen en verdwijnen op volledig willekeurige wijze.  Met de muis over de iconen of tekst gaan veroorzaakt tevens dat verdwijnen of het weer zichtbaar worden van items, ook volledig willekeurig..

Daarentegen, bij het surfen is er praktisch nooit een weergave probleem.
Ik moet vermoedelijk voor mijn grafische (ook oude) kaart een driver kunnen vinden voor Linux.

Ik geef (uit principe) Ubuntu altijd de kans op succes, maar ben verplicht om nu toch hiermee te stoppen, Het vraagt teveel tijd en moeite op deze oude PC's.  Canonical kan immers niet alle PC's van de wereld meteen perfect laten werken. Daar heb ik dan wel begrip voor maar geen tijd genoeg.


Alle vorige Ubuntu versies werkten hier echter stukken vlotter dan 14.04 weze opgemerkt !
Heb toch veel geleerd van dit topic.
Vriendelijk dank aan allen die geen moeite spaarden om te helpen..


UPDATE 10 nov. 2014:
Nog steeds terzijde off-topic : wellicht  brengt dit forum mij geluk. Om onverklaarbare reden is vandaag na opstarten van Ubuntu de onstabiliteit in de weergave van items in bestandsbeheer "Files" (of hoe men het ook wil noemen) volledig verdwenen.
Alle map-icons of tekstlijnen blijven stabiel aanwezig. Ze verdwijnen niet als de muispointer er over gaat schuiven zonder klikken. Een mirakel en verademing tegen vroeger, maar geen oorzakelijke reden bekend. Hopelijk is deze fout nu voor goed weg, want het is een essentieel onderdeel voor elk OS, welk dan ook.


« Laatst bewerkt op: 2014/11/10, 11:38:46 door Merel »
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline jan11000

  • Lid
Wat voor pc heb je? Wat voor videokaart? Hoeveel geheugen?
Voor ouder pc's heb je,
 
xubuntu, leuke, eenvoudige grafische scherm, deze loopt lichter dan ubuntu,
lubuntu,  deze is nog lichter,
Bodhi, nog lichter.

Door niet door te gaan, en linux leren(tijd erin duwen),  zoals je windows ook heb moeten leren, mis je een kans,
Geen virusscanner,
geen spywarescanner,
geen rotzooi die mee geinstalleerd wordt met je software,
geen illegale software, je wet wel met rotzooi erin,
Geen defrag,
etc
etc
Je kunt linux ook goed gebruiken om,
Oude pc te gebruiken voor internet bankieren(wel eerst updaten voordat je begint).
Oude pc gebruiken om betalingen te doen.
Bovenstaande zal veel veiliger zijn dan op en windows pc, met virussen en spyware, illegale software.

Voor je automatisch mounten,
in schijfbeheer zit nu grafische manier om dit automatisch in de fstab te krijgen.
Mounten bij linux werkt zo,
installatie partities worden automisch gemount, / ,  /home,  swap.
andere partities worden wel zichtbaar, maar worden niet gemount, pas als je deze opent worden ze gemount.
Bij veel partities kun je het beste met installatie, alle partities maken en instellen(dus waar ze gemount worden), dan heb je wel alles met booten gemount.
Ik heb zelf niet alles gemount want dit is bij mij niet nodig.

Dat de partities niet in je launchbar staan is een andere probleem, dan het mounten.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/09, 07:45:57 door jan11000 »