Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gps usb muis installeren  (gelezen 3685 keer)

gps usb muis installeren
« Gepost op: 2012/06/16, 15:56:27 »
Hallo Ubuntu gemeenschap.
Ik wil een GPSmuis op mijn EEEPC 901 aansluiten en dat lukt maar niet. Zelfs mijn schoonzoon computer freak lukte het niet.
Ik heb de instructies op youtube gevolgd http://www.youtube.com/watch?v=fd2aIRX-DdI en dat lukte tot het commando in terminal 'ls' ik kreeg net de respons die het filmpje verwachtte. Hoe staat het: Ik kan in Terminal zien dat de gps muis aangesloten is op ttyUSB5, Ik heb dacht ik GPSD goed geinstalleerd, maar hij blijft zeggen: 'Can't run without sockets or device' en bij xgps 'ziet' hij geen gegevens van de gps muis binnenkomen.
Wie weet hoe het zit?
met groet,
trageharrie

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/18, 10:56:34 »
Een GPS-muis? Dat is nieuw voor mij.

Offline Dave

  • Lid
Re: gps usb muis installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/18, 10:59:57 »
een ontvanger  ;)

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/10, 09:27:55 »
Ja inderdaad zo'n ding als meneer maas... (ik kan zijn naam niet meer zien) aangeeft alleen is het dan een Amaryllo Roots en het werkt  met een PL2303 .... programma/protocol of hoe dat heten mag.
Het is toch van de gekke dat ik dat ding maar niet aan de praat kan krijgen. Een blamage voor Ubuntu. Ik ben bijna van plan om windows er maar weer op te zetten. Dat deed het tenminste.
Zin er in Zeist of omstreken soms een expert dat ik daar even heen kan gaan/te rade kan gaan?

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/10, 10:13:56 »
Ja inderdaad zo'n ding als meneer maas... (ik kan zijn naam niet meer zien) aangeeft alleen is het dan een Amaryllo Roots en het werkt  met een PL2303 .... programma/protocol of hoe dat heten mag.
Het is toch van de gekke dat ik dat ding maar niet aan de praat kan krijgen. Een blamage voor Ubuntu. Ik ben bijna van plan om windows er maar weer op te zetten. Dat deed het tenminste.
Zin er in Zeist of omstreken soms een expert dat ik daar even heen kan gaan/te rade kan gaan?
Stuur een mail naar de fabrikant met de vraag waarom ze hun apparaat niet onder Linux kunnen laten werken. Ik zie niet waarom dat een blamage voor Ubuntu zou moeten zijn.

Wat wil je nu bereiken met je commentaar? Dan gebruik je lekker Windows, wat mij betreft gebruik je OS/2. Zolang jij er gelukkig mee bent.

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/10, 12:12:36 »
Je hebt gelijk wat betreft die blamage.
Wat ik hoopte is dat misschien iemand kaas van deze materie heeft gegeten en me hiermee zou kunnen helpen.
Ik heb zojuist nogmaals een mail naar de firma Amaryllo gestuurd. Dat is inderdaad ook een goed idee.
Bij een eerste mail wezen ze op een softwarepakketje wat ze op hun site hebben staan (met een makefile) maar daar kwam ik niet uit.
Niet heel klantvriendelijk.
anyway... als iemand een helder idee heeft houdt ik me aanbevolen.
Mgr.

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/10, 12:20:54 »
Plaats de link naar die makefile eens hier en geef exact aan wat je zelf al hebt geprobeerd. Dan zijn er hier misschien wel mensen die je verder kunnen helpen.

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/10, 13:38:09 »
De link naar het makefile = http://www.amaryllo.com/almooj/download-manual/linux/index.php.
Mogelijk dat het voor een oude versie van Linux is gemaakt, waarbij het ingewikkelder geinstalleerd moest worden.
Daar liep ik behoorlijk in vast omdat ik het niet echt begreep en later leek het alsof de methode zoals in het Youtube filmpje deze excercitie overbodig maakte. Ook daarin wordt het ... file met de voorwaarden voor het functionere van het programma wordt  .... ehh geprogrammeerd.
Eigenlijk kwam ik nog het verst via dat filmpje op youtube. De rest is vruchteloos fröbelwerk geweest.
Ik ieder geval bij voorbaat dank voor het meedenken.
Met groet,
Trageharrie

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/10, 13:53:05 »
Nog een toevoeging:
Dat Youtubefilmpje kon ik volgen totdat hij na een 'ls' commando in een van de kolommen de GPS ontdekte als 'GPS0'.
Dat gebeurde bij mij dus niet.
Waarom niet? ik weet het niet. Ik dacht dat ik gpsd ook correct had geinstalleerd, maar die geeft in terminal ook steeds iets als: 'can't run without sockets nor devices'.
Dat zal wel goede nadere informatie zijn.

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/10, 14:28:27 »
Het apparaat moet dan wel eerst werken in Linux, volgens mij gaat de maker van het filmpje er al vanuit dat de USB-dongle gewoon werkt en herkend wordt. Overigens is gps0 ook maar een voorbeeld, het kan ook iets anders zijn bijv. gps1.

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/10, 14:40:15 »
Aha,
Maar als je met ... wel commando is het ook al weer .... oh ja 'dmesg' kijkt, zie je wel dat hij een device ziet met een PL2303 specifictie en dat is ook de specificatie die ik in de Amaryllo geschriften tegenkom.

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/10, 14:45:47 »
Misschien heet dat apparaat bij jou dan geen gps0 in /dev maar heeft het een andere naam. Dan moet je die naam invoeren in de setup ipv gps0.

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/10, 15:06:39 »
Excuus. Ik heb de komende uren geen tijd om te reageren. Ik moet een rapport opleveren. Vanavond of morgen kan ik weer verder reageren.
Nogmaals dank tot dusver. en ik kom terug met de manier waarop ik het device genoteerd zie staan.
Met groet,
Trageharrie

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2012/07/10, 23:06:50 »
Dag Erik1984,
Daar ben ik weer.
Als ik dmesg als commando geef dan blijkt:
46.(hoog getal) USB serial support registered for pl2303
46.(hoog getal) pl2303 2-2:1.0: pl2303 converter detected
46.(hoog getal) usb 2-2 pl2303 converter now attached to ttyuUSB0
46.(hoog getal) usbcore: registered new interface driver pl2303
46.(hoog getal) pl2303: Prolific pl2303 USB to serial adaptor driver

in /dev met het commando ls
dan zie ik ttyUSB0 wel staan , maar geen GPS0 zoals in het filmje op youtube

Ik heb ook gpspipe -r als commando gegeven. Dan krijg ik eerst wat specificaties, maar uiteindelijk om de 10 seconden ongeveer:
{"class": "DEVICE", "path": "/dev/ttyUSB0", "activated", 0}

Hopelijk zegt dit je wat.
Met groet,

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2012/07/10, 23:13:21 »
Heb je al geprobeerd om dan ttyUSB0 in te voeren in dat setup programma waar die kerel in dat filmpje gps0 invult?

Verder zegt het me allemaal niets want ik heb zelf niet zo'n GPS-geval.

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2012/07/10, 23:35:17 »
ga ik proberen. Je hoort van me.

Verder...
Ik haalde het commando
cat /devf/ttyUSB0 van de site
http://cheesehead-techblog.blogspot.nl/2011/11/gps-dongle-gpsd-and-ubuntu-1110.html
toen kreeg ik wel reeksen met vreemde tekens. Niet zo begrijpelijk als op de bovenstaande site. Maar ik heb het idee dat er wel wat loopt.
Maar .... de GPS in Open CPN in 'xgps' (comando in terminal) is er nog niet mee aan de praat.
Misschien gaat het toch lukken.
 ^-^

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2012/07/10, 23:45:18 »
Hm...
Hij vult het niet in.
Het is net als bij mij /dev/ttyUSB0
in dat dpkg-reconfigure gpsd.

Maar me valt nog iets op als ik gpspipe -r als commando geef (trouwens ook in xgps).
Eerst geeft hij specificaties alsof hij het echt doet, maar dan vervolgens lijkt hij het signaal of de gpsmuis 'er uit te gooien'
dan krijg in dat "activated": 0
dat zal toch betekenen dat hij niets doet. Of niet?

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2012/07/10, 23:46:32 »
Morgen of in ieder geval later maar weer verder.
Groet,

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2012/07/12, 09:41:21 »
Goede morgen,
Ik heb van de week weer veel nieuwe Ubuntu commando's aangeleerd via
http://opencpn.org/ocpn/setting_up_gps,
Maar het heeft nog niet geresulteerd in een werkende gps ontvanger aan mijn laptop.
Misschien eens wat rationeler aanpakken. Wat zou er nodig zijn?
fysiek natuurlijk de gps ontvanger (met al zo'n ingebakken PL2303 programma) en de laptop. Voor zover dat nog binaire gegevens rondstrooit bestaat er een gpsd variant om het om te zetten naar NMEA data.
een kaart programma (zoals OpenCPN. Dat zoekt zelf volgens mij al naar NMEA signalen).
Dan is het nodig dat de gegevens van de gps ontvanger in een format zitten dat het programma herkent (volgens mij gaat dat met gpsd of een gpsd client.

Dat zou het toch moeten zijn...

Beste Ubuntu gemeenschap. Klopt mijn logica of mis ik wat?
Kennelijk wel want het werkt nog steeds niet

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2012/07/12, 12:16:04 »
Die tekst in de terminal kun je kopiëren, wist je dat? Overtypen is zonde van je tijd ;)

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2012/07/12, 12:28:25 »
Ja dat leek me ook, maar ik kon niet ontdekken hoe je dat doet.
Graag een verlossende tip.
Trageharrie :D

Re: gps usb muis installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2012/07/12, 14:46:42 »
Selecteren -> Rechtsklik -> Kopiëren óf Shift+Ctrl+C. :)