Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution email backup van commandline loopt vast  (gelezen 1852 keer)

Evolution email backup van commandline loopt vast
« Gepost op: 2010/02/05, 12:35:21 »
Ik probeer een evolution backup vanaf de commandline te maken zodat ik mijn backups kan automatiseren. Helaas loopt deze vast bij mij. Iemand een idee? Een backup maken vanuit evolution zelf gaat wel goed, net als het maken van een backup op onderstaande wijze met de --gui optie. Het probleem is dat de --gui optie niet te gebruiken is voor het automatiseren van backups omdat deze feedback vereist.

tommie@tommie-laptop:~$ locate evolution-backup
/mnt/Documenten/Backup/Email/17-9-2009-evolution-backup.tar.gz
/usr/lib/evolution/2.24/evolution-backup
tommie@tommie-laptop:~$ /usr/lib/evolution/2.24/evolution-backup --help
Gebruik:
  evolution-backup [OPTIE...]

Hulp opties:
  -?, --help                     Hulp opties tonen
  --help-all                     Alle hulp opties tonen
  --help-bonobo-activation       Bonobo-activeringsopties tonen
  --help-gnome                   Gnome-opties tonen

Programmaopties:
  --backup                       Backup maken van Evolution-map
  --restore                      Evolution-map herstellen
  --check                        Evolution-backup controleren
  --restart                      Evolution herstarten
  --gui                          Met grafische bediening

tommie@tommie-laptop:~$ /usr/lib/evolution/2.24/evolution-backup --backup ~/Desktop/evolution-backup.tar.gz
** Message: Backing up to the folder /home/tommie/Desktop/evolution-backup.tar.gz
** Message: evolution --force-shutdown
** Message: rm /home/tommie/.evolution/.running
rm: kan `/home/tommie/.evolution/.running' niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
** Message: gconftool-2 --dump /apps/evolution > /home/tommie/.evolution/backup-restore-gconf.xml
** Message: cd /home/tommie && tar chf - .evolution .camel_certs | gzip > '/home/tommie/Desktop/evolution-backup.tar.gz'
tar: .evolution/cache/tmp/spamd-socket-path-zQxUwo: socket genegeerd
tar: .evolution/cache/tmp/spamd-socket-path-bTbBN1: socket genegeerd
tar: .camel_certs: Functie stat() is mislukt: Bestand of map bestaat niet
tar: Uitgestelde afbreking na eerdere fouten
^C
tommie@tommie-laptop:~$

Re: Evolution email backup van commandline loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/05, 14:56:28 »
Inmiddels een scriptje gevonden dat hetzelfde doet, een backup maken van Evolution mail. Deze wordt door de evolution-bakcup --test hetzelfde gezien als een normale backup.

#!/bin/bash
USERNAME=shane
BACKUP_FILE="/home/${USERNAME}/Ubuntu One/evolution-backup.tar.gz"
if [ -f "${BACKUP_FILE}" ]
then
rm "${BACKUP_FILE}"
fi
evolution --force-shutdown
rm /home/${USERNAME}/.evolution/.running
gconftool-2 --dump /apps/evolution > /home/$USERNAME/.evolution/backup-restore-gconf.xml
cd /home/${USERNAME} && tar czhf "${BACKUP_FILE}" .evolution `if [ -d .camel_certs ]; then echo .camel_certs; fi`
evolution &
disown

met dank aan:
http://shanefagan.com/2009/09/29/evolution-backup/

Re: Evolution email backup van commandline loopt vast
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/05, 16:00:24 »
Wat ingewikkeld zeg! Waarom niet gewoon:

$ cd && rsync -tva .evolution backup_locatie
Dat is ook nog eens een incrementele aanpak, de jouwe gaat telkens opnieuw een tar.gz aanmaken en dat kan behoorlijk lang duren met grote in- en uitboxen. Heb bovenstaande regel in een cronjob gezet (via gnome-schedule), wordt twee keer per dag uitgevoerd en dat duurt een seconde of wat.

Re: Evolution email backup van commandline loopt vast
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/05, 16:26:55 »
De backup die met het bovenstaande script is gemaakt is te herstellen met de restore functie van evolution. Ik heb wel eens geprobeerd om een backup van de .evolution map te herstellen door deze gewoon terug te copieren, maar dat ging helemaal fout.

Heb je wel eens je mails, agenda e.d. die op een dergelijke wijze zijn gebackupped hersteld?

Re: Evolution email backup van commandline loopt vast
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/05, 17:39:58 »
Jazeker, meermalen zelfs, meestal na een verse installatie van Ubuntu. Je moet de goede volgorde aanhouden, daar gaan mensen volgens mij vaak mee de mist in. Die volgorde is (op een nieuw systeem dus):

1. Evolution starten
2. Je gebruikelijke account aanmaken (naam, pop, smtp, etc)
(nu worden ook de inbox/etc. mappen aangemaakt)
3. Evolution afsluiten en
4. Nu je backups terugzetten, gewoon via Nautilus de boel kopiëren
5. Evolution starten en voilà, de hele mikmak staat daar weer in volle glorie te stralen!

Ik heb op een nieuw systeem ook wel eens de backup-functie van Evolution gebruikt, werkt ook. Maar het voordeel van mijn methode is dat ik precies zie en weet wat ik doe, ipv. dat aan een programma over te laten!

Kort geleden was er bij sommigen een probleem dat de prullenbak van Evolution niet meer geleegd kon worden, en bij mij ook. Omdat ik altijd een recente kopie van mijn Inbox/etc heb, kon ik dat probleem ook weer zelf oplossen, door gewoon te proberen wat ik uit Evolution moest verwijderen om de zaak weer werkend te krijgen.

Ook na een synchronisatieprobleem met de mailserver (wat heel af en toe voorkomt en waardoor al je laatste 12.000 mails opnieuw worden opgehaald!) is dit eveneens een handige aanpak om de zaak weer te repareren.

En dat allemaal met dank aan rsync!

Re: Evolution email backup van commandline loopt vast
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/05, 19:33:37 »
Ok, dan zal bij mij het probleem geweest zijn dat ik niet eerst een verse installatie had gedaan en mijn accounts e.d. op nieuw had gemaakt. Want bij mij ging het niet goed na het terugplaatsen van de .evolution map. Ik kreeg allerlei foutmeldingen.

Re: Evolution email backup van commandline loopt vast
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/05, 22:33:35 »
Hallo, ik heb de indruk (en niet meer dan dat) dat je niet de complete .evolution map moet terugzetten (waarmee je sommige dingen in de hoofdmap van Evo overschrijft) maar alleen de inhoud van de submappen. Ik weet wat je bedoelt met dat niet-lukken en foutmeldingen, dat heb ik ook wel eens gezien. Vervolgens heb ik ontdekt dat je dus de _inhoud_ van die mappen moet kopiëren/terugzetten, niet de map zelf. Raar maar - volgens mij - waar.

Re: Evolution email backup van commandline loopt vast
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/06, 00:03:20 »
Ok, dan is dat het probleem dus geweest. Ik ging te grof te werk door de hele .evolution map door een backup van die map te vervangen. Hoe dan ook, het is goed dat er meer duidelijkheid is over het backuppen en herstellen van evolution email. :)