Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vermoeide ogen - ergonomie - houding  (gelezen 2220 keer)

Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Gepost op: 2017/07/09, 21:52:12 »
Te lang op een computerscherm staren zorgt voor vermoeide ogen.
Het blauwe licht dat een scherm uitstraalt is zeer schadelijk voor de ogen van kinderen ( en schoolgaande kinderen) en van volwassenen die dagdagelijks met een computer werken.
Ook te lang naar een TV-scherm zitten staren is schadelijk voor de ogen ...

Symptomen zijn: droge en pijnlijke ogen, hoofdpijn die kan leiden tot migraine, pijnlijke nek- en schouderspieren, ...

Er bestaan programma's/ tooltjes, die dit kunnen helpen voorkomen zoals: Redshift, SafeEyes  Linux, F.lux, Screen Filter (Android), SafeEyes for Android...
Of, ... op tijd en stond stoppen, een kopje koffie drinken of even wegdraaien van het scherm ...

1) SafeEyes dat je op vaste tijdstippen aanmaant om eventjes je blik af te wenden van het scherm en zo je ogen wat rust te gunnen.

2) F.Lux dat na zonsondergang automatisch de kleursaturatie van je scherm verandert, zodat de typisch blauwe schijn die schadelijk voor je ogen is en ook slaapproblemen kan veroorzaken, vervangen wordt door een meer zachte tint.

SafeEyes: Je kan er meer over lezen op http://www.webupd8.org/2016/10/safeeyes-protects-you-from-eye-strain.html

Om het tooltje te installeren voer je in een terminal de onderstaande commando's in:
 
sudo add-apt-repository ppa:slgobinath/safeeyes
sudo apt update
sudo apt install safeeyes


F.Lux: Je kan er meer over lezen op https://itsfoss.com/night-shift-flux-ubuntu-linux/

Om het tooltje te installeren voer je in een terminal onderstaande commando's in:
 

sudo add-apt-repository ppa:nathan-renniewaldock/flux
sudo apt-get update
sudo apt-get install fluxgui

Citaat
    Adjusts the color temperature of your screen according to time of day
    Redshift adjusts the color temperature of your screen according to your
    surroundings. This may help your eyes hurt less if you are working in
    front of the screen at night.

    The color temperature is set according to the position of the sun. A
    different color temperature is set during night and daytime. During
    twilight and early morning, the color temperature transitions smoothly
    from night to daytime temperature to allow your eyes to slowly
    adapt.


Andere informatie daarover: http://jonls.dk/redshift/
en ook:  https://justgetflux.com/
ook:  https://github.com/slgobinath/SafeEyes

Citaat:
 Why is it important?

    Eye strain or asthenopia is a real problem for those who sit at a computer. It is caused by decreased blinking while working long hours focusing on computer screens. EyeLeo reminds to take breaks regularly, shows you simple eye excercises and prevents you from using the computer at break times. Following EyeLeo's regulations will result in less physical fatigue.

Ik neem dit ter harte en ik heb het (Redshift), intussen, geinstalleerd, dit om verdere beschadiging aan de ogen te vermijden.

Ter informatie...
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/09, 23:34:33 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Vermoeide ogen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/09, 23:13:31 »
Of F.lux, Redshift, enige invloed hebben op het bewerken van foto's is mij niet bekend. Misschien heeft dit wel invloed tijdens het bewerken en beoordelen op kleuren ???

Ik stel intussen vast dat Redshift zijn werk doet. Er is een andere schijn op mijn scherm en de kleuren zijn warmer en niet meer zo fel. De blauwe schijn is ook verdwenen. Het werkt dus prima. Het geeft rust aan de ogen.

Een bijkomende tip:

Bij het computeren met een groot scherm -- plaats het scherm lager (indien mogelijk, gebruik eventueel een beweegbare schermsteun) --- de hoogte van de bovenkant van het scherm moet iets lager zijn dan het midden van het oogpupil.
Hetzelfde geldt bij het computeren met een laptop -- die staat al wat lager -- dus dat is reeds bijna goed. Stel ook de helling correct in = de kijkhoek oog--> scherm.
Hangt eventueel nog af van de zithouding -- de ergonomie moet je ook verzorgen-- evenwel allemaal details maar toch zo belangrijk.
Of, ... computer rechtop staand...
.....
« Laatst bewerkt op: 2017/07/09, 23:39:43 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Vermoeide ogen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/09, 23:34:14 »
Mooie reminder spievensterke. :thumbsup:
Nooit verkeerd om hier (weer) eens bij stil te staan.

Hier staan alle schermen in huis standaard in felheid verlaag, en waar mogelijk op zijn laagst.
Bijkomstig voordeel is dat felle schermen veel meer stroom verbruiken en je dus ook nog stroom bespaard.

Te lang op een computerscherm staren zorgt voor vermoeide ogen.

Of, ... op tijd en stond stoppen, een kopje koffie drinken of even wegdraaien van het scherm ...

to take breaks regularly, shows you simple eye excercises and prevents you from using the computer at break times.

ARBO regels volgen helpt ook al veer. Deze zijn geloof ik zo.

Desktop.
Max 6 uur per dag. Elk uur 5 min pauze. Elke 2 uur 15 min pauze. En na 4 uur een uur pauze.

Laptop
Max 2 uur per dag. Elk uur 5 min pauze.

De ARBO regels zijn tevens ook gericht op fysieke risico's zoals muisarm en gespannen schouders en dergelijke.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/10, 15:09:44 »
Gnome Shell gebruikers hebben sedert de meest recente versie, 3.24., standaard een nachtlicht instelling aan boord. Staat standaard af, maar kan aangezet worden onder Instellingen - Beeldscherm.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/10, 17:31:12 »
Ook bij Ubuntu Budgie standaard aanwezig.

Re: Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/10, 22:23:06 »
Even een andere insteek. Vermoeide ogen kun je ook vermijden door een goed beeldscherm te gebruiken. Daarmee doel ik niet op schermen van €2000+, maar ook niet die basic-instap-goedkope dingen. Pijn in m'n nek vermijd ik door de bovenkant van het beeldscherm op dezelfde hoogte te plaatsen als mijn (horizontale) blik, ogen dus. Pijn in mijn pols ga ik sinds jaren met succes te lijf door in plaats van een muis een grafische pen te gebruiken (de goedkoopste Wacom hier). Een goede stoel vond ik op de avond voor de vuilophaal in Amsterdam, ongeveer 38 jaar (!) geleden. Daar zetten mensen oude maar nog goede dingen op straat opdat anderen die kunnen hergebruiken. Die heb ik één keer geprobeerd te vervangen, met direct spierpijnen als gevolg. Wat ik wil zeggen is dat je dit soort problemen niet alleen met software oplost, ook een ouderwets "effe nadenken en uitproberen" kan zijn nut bewijzen!
« Laatst bewerkt op: 2017/07/10, 22:24:39 door Paul Matthijsse »

Offline h2o

  • Lid
Re: Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/11, 08:43:17 »
Even inhaken op Pauls opmerkingen. Als je een laptop gebruikt, gebruik dan ook een laptop standaard. Ten eerste kijk je dan als je ernaar kijkt net onderkant scherm, en dat is goed want je houd je schouders en nek recht. Ten tweede staat het toetsenbord in een betere houding en typt het minder krampachtig, dus minder belasting van de pols en vingers. Ten derde (bijvangst) koelt de laptop ook beter.

Voor thuis en op mijn werk (in de laptoptas) heb ik twee van die standaards bij Blokker voor ongeveer € 4,50, dus dat is bijna voor niets. Ik  gebruik ze al jaren met veel plezier.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/11, 11:29:17 »
Even inhaken op Pauls opmerkingen. Als je een laptop gebruikt, gebruik dan ook een laptop standaard.

Als je een laptop niet onderweg gebruikt maar thuis is het zelfs verstandiger om een toetsenbord en muis aan te sluiten. En een dockingstation kan ook nog. En dan aanvullend de standaard om het beeldscherm op een goede hoogte te krijgen.
Kijk maar eens naar je houding op een laptop. Of je zit te ver van je toetsen, of je zit verkeerd voor je scherm. Maar voor een laptop zit in elk geval altijd onnatuurlijk ingedoken.

De reden dat je van de ARBO ook veel korter achter een laptop mag dan achter een desktop. Waarbij een laptop op juiste hoogte en met ext tb en muis weer gezien wordt als een desktop setup.

+1 voor Paul. Gewoon nadenken en je lichaam aanvoelen. Je voelt het vanzelf wel als je niet relaxed zit.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/31, 18:07:17 »
Prima dat dit onderwerp ter sprake komt.

Voor wat betreft de vermoeide ogen ben ik jaren geleden in Firefox de addon BlankYourMonitor (https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/blank-your-monitor-easy-readin/) gaan gebruiken waarmee je met een klik op het icoontje in de werkbalk switcht naar inverted colors. Zwart wordt wit en vv. Ideaal en supermakkelijk in gebruik! Ik heb 'm standaard altijd op zwarte achtergrond en witte letters staan, maar als ik toch iets niet goed kan lezen even op het icoontje klikken en vervolgens weer klikken voor mijn standaardstand.

Nu we toch met ergonomische tips bezig zijn. Ik kreeg vaak last van m'n ellebogen en polsen doordat het bot op de harde ondergrond van m'n bureau steunde. De oplossing was simpel. Fitnessmatje bij de Decathlon gekocht (tientje), deze op maat gesneden (makkie, zelfs voor een kneus ;)) en onder m'n muis en toetsenbord gelegd. Werkt top! Heerlijk zacht.
Een boek doet het altijd...

Re: Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/31, 23:16:07 »
Voor wat betreft de vermoeide ogen ben ik jaren geleden in Firefox de addon BlankYourMonitor ...
Ik gebruik voor minder goed leesbare sites vaak gewoon Ctrl+A = selecteer Alles, dat plaatst (bij mijn OS) een blauwe achtergrond onder de tekst. Helpt vaak al genoeg.

Er zijn zat van die ontzettend leuke Wordpress-blogs over eten bijvoorbeeld die door ontzettend leuke meisjes zijn volgeschreven (niet dus, megagrote internationaal opererende Google-ad-inkomsten-klik-me machines die elk recept op een duizendtal anders sites van leuke blonde blog-kook-would-be-madammen kopiëren, in evenveel talen, dankzij Google Verlate, nee, Google Transtaal, zoiets, whatever, we're talking money here, right?

Nu we toch met ergonomische tips bezig zijn. Ik kreeg vaak last van m'n ellebogen en polsen doordat het bot op de harde ondergrond van m'n bureau steunde. De oplossing was simpel. Fitnessmatje bij de Decathlon gekocht (tientje), deze op maat gesneden (makkie, zelfs voor een kneus ;)) en onder m'n muis en toetsenbord gelegd. Werkt top! Heerlijk zacht.
Shortcut voor deze fraaie oplossing:
ga in bed liggen, monteer een beeldscherm aan je plafond en bedien de muis met je oogballen of ogen. Werkt ook top en is nog stukken zachter dan je Decathlon-oplossing!

En dan nog even serieus, een ieder die last heeft van polsen of ellebogen als gevolg van langdurig muisgebruik raad ik een grafische pen aan, vanaf een euro'tje of 50, en binnen 24 uur resultaat (en dat blijft ook zo nadien).

Re: Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Reactie #11 Gepost op: 2017/08/01, 15:26:16 »
Grafische pen?? Hmmmm.....zal eens gaan snuffelen =D

Dan nog even een vraag. In dit topic wordt Redshift geadviseerd. Hierbij moet je je latitude en longitude opgeven ivm de configuratie. Wanneer je via een VPN werkt, kan het dan zo zijn dat Redshift toch je daadwerkelijke locatie 'verraad' of is de software zo ontwikkeld dat het dat niet zal doen? Mijn vraag is dus of een VPN i.c.m. Redshift wijs is of toch maar niet wanneer je daadwerkelijke locatie je lief is? Geen idee namelijk.
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Reactie #12 Gepost op: 2017/08/01, 15:31:29 »
Je kan ook een locatie in de buurt opgeven, zoveel verschil maakt het niet met je echte locatie. Bv ipv Amsterdam Berlijn opgeven

Re: Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Reactie #13 Gepost op: 2017/08/01, 21:28:20 »
kfboerne schrijft:

Citaat
Dan nog even een vraag. In dit topic wordt Redshift geadviseerd. Hierbij moet je je latitude en longitude opgeven ivm de configuratie. Wanneer je via een VPN werkt, kan het dan zo zijn dat Redshift toch je daadwerkelijke locatie 'verraad' of is de software zo ontwikkeld dat het dat niet zal doen? Mijn vraag is dus of een VPN i.c.m. Redshift wijs is of toch maar niet wanneer je daadwerkelijke locatie je lief is? Geen idee namelijk.

... een terechte opmerking, het moet inderdaad de locatie kennen -i.v.m. de verduistering buiten/ondergaan van de zon ...
Als je voorzichtig wil blijven, dan kan je via de instelling - de schermhelderheid verlagen --> dat is ook wat partyrabbit heeft geschreven. Het moet niks kosten, alleen even instellen en dat is het. En eventueel een achtergrondafbeelding gebruiken die warme kleuren bevat / heeft.(liefst geen blauw).
Ik adviseer niet, ik geef alleen de mogelijkheid op. Voel je vrij. Het is wel belangrijk dat we daar aandacht voor hebben en besteden, de ogen zijn voor mij een 'kostbaar goed'.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/01, 21:32:59 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline MKe

  • Lid
Re: Vermoeide ogen - ergonomie - houding
« Reactie #14 Gepost op: 2017/08/09, 08:47:00 »
Hmmmm, safeeyes lijkt niet te werken.

Ik heb het eerst via de ppa geinstalleerd zoals aangegeven. Helaas wil het niet starten, het lijkt erop dat ze een unicode fout hebben gemaakt in het programmeerwerk (misschien python2/3 issue?
Als ik als alternatief vervolgens via pip installeer lijkt het niet goed te worden geinstalleerd. Hij genereert geen executable. Ik ga dit nu ff niet debuggen, dus jammer.

Dit is trouwens op Ubuntu 14.04.


edit: Het lijkt erop dat zowel de versie in de ppa als de versie in pypi niet goed werken op mijn systeem, maar dat de laatste versie in de masterbranch op github wel goed is. Die is te installeren via:
sudo pip3 install git+https://github.com/slgobinath/SafeEyes.git
Let op: dit is natuurlijk de bleeding edge versie van het programma en kan allerlei andere bugs bevatten. Dus gebruik dit op eigen risico.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/09, 09:04:46 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/