Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gnome shell font kwijt [solved]  (gelezen 1238 keer)

gnome shell font kwijt [solved]
« Gepost op: 2013/02/21, 22:59:02 »
hey!
ik draai 12.10, met gnome shell.

nou had ik vanavond een probleem in gimp. hij sloeg vast op het moment dat ik mijn fontmap opende. dus via terminal gedraaid, en vast laten lopen, en toen wist ik dat het een specifiek font was waarop hij hikte (ik weet niet meer welke). ik dus naar mijn fontmap, dat font zoeken, en op delete rammen.

nou blijkt dat net het font te zijn dat gnome shell gebruikt voor het panel, notifications, menuutjes, etc. waar hij nu dus overal mooie blokjes weergeeft.

ik heb al rondgegoogled, en kwam op een forumpost van 2010, waarin uitgelegd werd hoe ik de css aan moest passen, maar dat was niet up to date en de css zag er anders uit.

om tot een conclusie te komen: help!
weet er iemand welk font shell origineel gebruikt, en wat ik dan moet installeren? of hoe ik shell moet wijsmaken een ander font te gebruiken? of misschien een andere oplossing? *kijkt lief*

*edit**
in unity heb ik nergens last van, dus het is een font dat alleen gnomeshell gebruikt..
« Laatst bewerkt op: 2013/02/23, 15:46:17 door colapunk »

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/22, 10:39:47 »
Je kan toch in de terminal via Bewerken/Profielvoorkeuren kiezen welk font je gebruikt, zie schermafdruk.
Als je het vinkje weghaalt bij "Standaard vaste breedte... kan je zelf het lettertype kiezen.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/22, 10:41:38 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/22, 12:18:55 »
hey progger, bedankt voor je antwoord!

ik kan alleen niet vinden wat je bedoelt? waar zit dit menuutje? want 'in de terminal' is nogal breed.. :)

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/22, 12:21:28 »
Open je terminal, in de balk bovenin kies Bewerken/Profielvoorkeuren, en daar kan je dan je profiel voor de terminal aanpassen, zie mijn screenshot hierboven.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/22, 12:33:23 »
ah. ik heb het niet over het font in mijn terminal, ik heb het over het font van gnome shell, de interface die ik gebruik voor ubuntu in plaats van unity. gnome 3 dus eigenlijk.

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/22, 12:36:52 »
Sorry, dat had ik dan verkeerd begrepen, misschien kan iemand met dezelfde  setup je hiermee verder helpen.  :-[
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/22, 16:13:29 »
jammer..
iemand anders met ideeen? :)

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/22, 18:48:51 »
Je kan toch in de terminal via Bewerken/Profielvoorkeuren kiezen welk font je gebruikt, zie schermafdruk.
Als je het vinkje weghaalt bij "Standaard vaste breedte... kan je zelf het lettertype kiezen.
Dit heeft niets met het probleem van TS te maken. Hij heeft namelijk het lettertype Cantarell verwijderd, dat standaard is in GNOME Shell voor de UI.

sudo apt-get install --reinstall fonts-cantarell

Voer dit uit in een TTY (ctrl+alt+f1, inloggen) en ga daarna terug naar X (ctrl+alt+f7).

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/22, 23:37:57 »
nope, wilde niet werken.. :(

zijn er nog andere opties, gnome opnieuw installeren ofzo?

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/23, 09:35:55 »
update:
inmiddels heb ik een geniale inval gehad: ik had nog een backup van mijn fontsmap van toen ik 4 weken geleden van laptop wisselde. ik dus die fontsmap in usr/share kopieren. het bleek minder geniaal uit te pakken: nu geeft ie op veeeel meer plaatsen blokjes, ook in unity, en in de menuutjes van mijn browser en de titelbalken, en als lettertype van de terminal, etc..

daarna hoopte ik nog dat het herinstalleren van gnome iets zou doen. dus ik in de terminal, zonder het te kunnen lezen, uit mijn hoofd, sudo apt-get install gnome ingevoerd, waar ik best trots op was, en tot mijn verbazing werkte het en ging hij de beol installeren, maar er is niets veranderd..

inmiddels ben ik bang dat ik mijn hele computer maar moet herinstalleren, of zijn er nog mensen die genialer zijn dan ik? (hordes, waarschijnlijk :P)

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/23, 11:38:33 »
update:
inmiddels heb ik een geniale inval gehad: ik had nog een backup van mijn fontsmap van toen ik 4 weken geleden van laptop wisselde. ik dus die fontsmap in usr/share kopieren. het bleek minder geniaal uit te pakken: nu geeft ie op veeeel meer plaatsen blokjes, ook in unity, en in de menuutjes van mijn browser en de titelbalken, en als lettertype van de terminal, etc..

daarna hoopte ik nog dat het herinstalleren van gnome iets zou doen. dus ik in de terminal, zonder het te kunnen lezen, uit mijn hoofd, sudo apt-get install gnome ingevoerd, waar ik best trots op was, en tot mijn verbazing werkte het en ging hij de beol installeren, maar er is niets veranderd..

inmiddels ben ik bang dat ik mijn hele computer maar moet herinstalleren, of zijn er nog mensen die genialer zijn dan ik? (hordes, waarschijnlijk :P)
Ik dacht dat je GNOME Shell gebruikte?

Je moet je computer niet opnieuw installeren voor een lettertype. Kopieer de map /usr/share/fonts vanaf een live-cd naar je geïnstalleerde systeem.

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/23, 11:53:04 »
Herinstalleren voor zoiets hoeft echt niet, je kunt altijd nog je Gnome-configuratiemappen weggooien (hernoemen is ook goed) dan worden ze hersteld naar de standaardwaarden. Helaas weet ik zelf niets van Gnome-shell dus ik heb geen idee welke mappen je exact moet hebben. Akkoord, dit is wel een beetje een paardenmiddel maar beter dan herinstalleren he :P Heb deze methode zelf vaak zat toegepast voor KDE en ook weleens voor Gnome2.

edit:
Uiteraard eerst de oplossing van Cumulus proberen, die is een stukje subtieler ;)

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/23, 11:56:19 »
jep, ik gebruik gnome, maar dan heb je tijdens het inloggen nog de mogelijkheid te kiezen voor unity. in eerste instantie deed alles het daar nog prima, maar nu ook niet meer..

ben nu een livedvd aan het branden, ik zal eens kijken of het me lukt om de goeie dingen over te zetten. als het niet lukt is het pech hebben, en installeer ik hem gewoon opnieuw..

@erik: inmiddels kan ik de namen van mappen ook niet meer lezen, en ik ben echt niet nerdy genoeg om het op een zwart scherm met witte letters te doen..

bedankt voor de reacties though!

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/23, 15:14:49 »
jep, ik gebruik gnome, maar dan heb je tijdens het inloggen nog de mogelijkheid te kiezen voor unity. in eerste instantie deed alles het daar nog prima, maar nu ook niet meer..

ben nu een livedvd aan het branden, ik zal eens kijken of het me lukt om de goeie dingen over te zetten. als het niet lukt is het pech hebben, en installeer ik hem gewoon opnieuw..

@erik: inmiddels kan ik de namen van mappen ook niet meer lezen, en ik ben echt niet nerdy genoeg om het op een zwart scherm met witte letters te doen..

bedankt voor de reacties though!
Je hebt dus een lettertype verwijderd, stond dat in de map /usr/share/fonts? Je moet sowieso nooit wijzigingen aanbrengen in systeemlocaties (bijv. /usr, /etc) als je de gevolgen niet kent.

Misschien krijg je te zien welke lettertypen ontbreken wanneer je inlogt in een TTY (ctrl+alt+f1) en uitvoert:

DISPLAY=:0 gedit

nu wordt gedit gestart in je grafische sessie (ctrl+alt+f7). Lees mogelijke foutmeldingen in de TTY en let op lettertypenamen.

Je kunt zoals gezegd proberen lettertypen vanaf de live-cd te kopiëren:

sudo cp -a /usr/share/fonts/* /media/mijnubuntuschijf/usr/share/fonts

(moet je Ubuntu-partitie wel aangekoppeld zijn)

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/23, 15:24:24 »
jep, ik gebruik gnome, maar dan heb je tijdens het inloggen nog de mogelijkheid te kiezen voor unity. in eerste instantie deed alles het daar nog prima, maar nu ook niet meer..

ben nu een livedvd aan het branden, ik zal eens kijken of het me lukt om de goeie dingen over te zetten. als het niet lukt is het pech hebben, en installeer ik hem gewoon opnieuw..

@erik: inmiddels kan ik de namen van mappen ook niet meer lezen, en ik ben echt niet nerdy genoeg om het op een zwart scherm met witte letters te doen..

bedankt voor de reacties though!

Zo moeilijk en 'nerdy' is het niet hoor via de terminal (TTY)

rm -r ~/.naamvanmap
Als je bijvoorbeeld heel KDE (ik weet dat dat voor jou niet relevant is maar ter illustratie) wil resetten via de terminal hoef je alleen maar dit te doen:
rm -r ~/.kde
Wil je toch nog sommige configuratie later kunnen terugplaatsen kun je kiezen voor:
mv ~/.kde ~/.kde_oud
Hierna uitloggen en inloggen van de grafische sessie en alles is weer zoals na een verse installatie (qua uiterlijk dan). Voor Gnome geldt hetzelfde maar dan heten de mappen die je moet hebben anders.

Maar goed de lettertypes kopiëren van de Live CD lijkt me zoals gezegd beter. Dus probeer dat maar eerst.

Re: gnome shell font kwijt
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/23, 15:45:30 »
het is me gelukt de lettertypes van de livecd te kopieren, en alles doet het weer! bedankt voor alle hulp!

en ik weet dat je niet zomaar dingen moet verwijderen, maar ik dacht dat die font corrupted was geraakt ofzo, omdat gimp erop hikte. en vóór er een fatsoenlijke font installer zat in ubuntu (en ook over de huidige oplossing kun je discussieren), was het bijna normaal om root te moeten zijn om iets met fonts te kunnen doen.

qua terminal: ja ik weet dat, als je de taal snapt, dat het allemaal heel simpel is. ik heb ook wel eens pogingen gedaan het te snappen, maar als puntje bij paaltje komt vind ik de gui gewoon veel fijner om in te werken, en gebruik ik de terminal alleen om dingen in te copypasten en op enter te drukken.. sorry als dat tegen de trotse linuxharen van anderen in strijkt.. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/23, 15:51:55 door colapunk »

Re: gnome shell font kwijt [solved]
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/23, 16:57:14 »
het is me gelukt de lettertypes van de livecd te kopieren, en alles doet het weer! bedankt voor alle hulp!

en ik weet dat je niet zomaar dingen moet verwijderen, maar ik dacht dat die font corrupted was geraakt ofzo, omdat gimp erop hikte. en vóór er een fatsoenlijke font installer zat in ubuntu (en ook over de huidige oplossing kun je discussieren), was het bijna normaal om root te moeten zijn om iets met fonts te kunnen doen.

qua terminal: ja ik weet dat, als je de taal snapt, dat het allemaal heel simpel is. ik heb ook wel eens pogingen gedaan het te snappen, maar als puntje bij paaltje komt vind ik de gui gewoon veel fijner om in te werken, en gebruik ik de terminal alleen om dingen in te copypasten en op enter te drukken.. sorry als dat tegen de trotse linuxharen van anderen in strijkt.. :)
Met de GUI kun je, wanneer er een ernstiger probleem is, tegen beperkingen aanlopen. Ga je Ubuntu, of eigenlijk Linux in het algemeen, serieuzer gebruiken, dan is het een must om te leren werken met de commandoregel. Het is nu eenmaal onderdeel van de aard van het beestje.

Re: gnome shell font kwijt [solved]
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/23, 20:38:37 »
tsja, ik snap het, maar in de 5 jaar dat ik nu ubuntu gebruik is het me nog maar een paar keer gebeurd dat ik de command line echt nodig had, en de laatste jaren word het steeds minder..

maar goed, misschien moet ik het toch maar weer eens gaan leren..