Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB-stick in router gebruiken voor centrale backup  (gelezen 3864 keer)

Offline zeger

  • Lid
USB-stick in router gebruiken voor centrale backup
« Gepost op: 2011/06/18, 18:43:36 »
Ik maak regelmatig backups op een USB-stick met behulp van het programma "Lucky Backup"

Sinds kort heb ik een Router met een USB-aansluiting voor een opslagmedium. Toegang is mogelijk via de browser en via FTP.

Nu wil ik graag mijn backups gaan doen via FTP naar de schijf die op de router is aangesloten, zodat ik de opgeslagen bestanden meteen ook op de andere computer kan benaderen. Weet iemand hier een geschikt programma voor? En hoe krijg je dit aan de praat?

Offline Remi

  • Lid
Re: USB-stick in router gebruiken voor centrale backup
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/18, 20:42:42 »
is de drive ook zichtbaar in nautilus?

Offline zeger

  • Lid
Re: USB-stick in router gebruiken voor centrale backup
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/18, 22:47:43 »
ja, dat is geen probleem. Lezen/schrijven, alles werkt. Inloggen met Het IP-adres van de router (192.168.1.1)
daarna gebruikersnaam en wachtwoord invoeren en het werkt net als een gewone schijf.

Alleen kan ik hem niet aanklikken in mijn backup-programma. Er zit wel een optie "remote host" op, maar hier begrijp ik niet zoveel van. Je schijnt SSH te moeten gebruiken bij Lucky Backup, maar hoe dat werkt?

Over de beveiliging zit ik niet zo in. De optie om via internet contact te maken met de schijf heb ik bewust uitgeschakeld. Hij is alleen binnen het thuisnetwerk benaderbaar.

Re: USB-stick in router gebruiken voor centrale backup
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/19, 11:51:39 »
Je zult iets van een script moeten vinden die kan backuppen naar je router via ftp.  Als je in google zoekt naar zo'n script dan zul je die vast wel kunnen vinden. Over programma's met GUI's heb ik niet zo heel erg veel kennis, maar daarvan zullen er vast wel een aantal zijn die dat ook kunnen, Google is je vriend.

Bedenk jezelf wel dat een USB-stick geen goed medium is om naar te backuppen!!! USB-sticks slijten in de loop van de tijd. Het kan dan goed zijn dat als jij je backup nodig hebt deze niet meer werkt. Ook is het FTP protocol niet veilig, Als je hier dan toch gebruik van wilt maken zorg er dan voor dat je bestanden versleuteld zijn.

In onderstaande link staat een script die naar ftp kan backuppen en je bestanden kan versleutelen.
http://bash.cyberciti.biz/backup/gpg-encrypted-secure-ftp-backup-2/

Offline Erik_m

  • Lid
Re: USB-stick in router gebruiken voor centrale backup
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/19, 17:10:30 »
unison werkt hier goed voor denk ik. Kan ook via ssh, en de website geeft goede voorbeelden.

Offline zeger

  • Lid
Re: USB-stick in router gebruiken voor centrale backup
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/19, 19:56:11 »
In reactie op Jelle:

Scriptjes voer ik liever niet zomaar uit zonder te weten wat ze doen. Daar schijn je nog wel eens iets mee te kunnen verpesten en ik ben niet genoeg ervaring om te beoordelen wat veilig is.

Ik weet dat USB-sticks slijten van zwaar gebruik. Mijn situatie is de volgende: Ik heb 400 MB Backup op een overigens vrijwel lege USB-stick staan (16 GB). Het gaat vooral om documenten. Mijn huidige backup-programma schrijft alleen wijzigingen naar de USB-stick, alles wat ongewijzigd is blijft gewoon staan. Het gaat dus hooguit om enkele MB's per dag. Verder heb ik begrepen dat USB-sticks de data steeds op een andere plek opslaan, om de belasting te spreiden. Aangezien er ruimte groot is, lijkt het me dat het met de slijtage wel meevalt.

Wat betreft versleutelen van de bestanden: Is dit nodig, als er er geen mogelijkheid is om de schijf vanaf het internet te benaderen? Mijn computers zelf zijn aangesloten met een ethernetkabel en een draadloze verbinding met WPA2 beveiliging

Reactie op Erik:
Ik zal eens naar Unison gaan kijken, je hoort van me

Beiden bedankt voor het meedenken en voor Jelle: als ik iets beweer wat niet waar is: zeg het maar, ik ben geen ict-er, en ik wil het graag weten als ik iets beter kan doen.

Re: USB-stick in router gebruiken voor centrale backup
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/19, 23:02:16 »
Citaat
lijkt het me dat het met de slijtage wel meevalt.
Citaat

Daar heb je gelijk in ja, maar het zou erg vervelend zijn als je backup niet meer werkt, net nu je deze nodig hebt. :|
Je zult echt niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die het overkomt. Je moet voor je zelf beoordelen of dat je dat risico wilt nemen.:)

Ik denk ook dat jij meer schrijf acties maakt dan dat je in eerste instantie in de gaten zal hebben.

Citaat
zodat ik de opgeslagen bestanden meteen ook op de andere computer kan benaderen.

Wat betreft de versleuteling, ook dat kun jij het beste zelf beoordelen. Je moet je wel bedenken dat die router direct aan het internet hangt en dat iedereen in jou netwerk toegang heeft tot die router.

Citaat
Scriptjes voer ik liever niet zomaar uit zonder te weten wat ze doen. Daar schijn je nog wel eens iets mee te kunnen verpesten en ik ben niet genoeg ervaring om te beoordelen wat veilig is.

Ik denk dat dat verpesten wel mee valt, maar als je niet begrijpt wat er in een script staat dan kan ik me voorstellen dat je daar liever niet aan begint. :)
wellicht dat Unison een goed alternatief is voor je backup, ik ken het verder niet, dus kan daar niet echt een oordeel over geven.