Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows start niet na installatie Kubuntu  (gelezen 3987 keer)

Offline menvis

  • Lid
Windows start niet na installatie Kubuntu
« Gepost op: 2011/06/08, 09:15:14 »
Heb Kubuntu 11.04 geinstalleerd op een aparte partitie op een laptop met Windows Vista. Kubuntu doet het goed, maar in het opstartmenu (GRUB) kan ik niet kiezen voor Windows. Bij het installeren van Kubuntu ging het de eerste keer niet goed. Had toen gekozen voor "gehele schijf¨ (optie aparte partitie stond er niet bij). Tweede keer op een aparte partitie lukte het wel, maar met bovengenoemd probleem. Hoe kan ik Windows starten of meer in het algemeen: hoe kom ik bij mijn oude bestanden ?

Vast bedankt voor de adviezen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/08, 09:26:54 »
Heb je bij de eerste keer het ook geïnstalleerd of heb je het toen gelijk afgebroken en opnieuw de livecd gestart?

Want ik ben bang als je de eerste keer door bent gegaan, dat Vista er niet meer op staat.

Je kunt dit trouwens snel zien in Linux als je kijkt op de andere partitie of Vista er nog op staat.

Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/08, 10:40:30 »
Vrees dat Emiel gelijk heeft... De hele schijf betekent dat je Vista waarschijnlijk weg is als je die installatie helemaal hebt afgerond. Het formatteren van de schijf is dan het eerste dat er gebeurt.

Offline menvis

  • Lid
Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/08, 11:20:42 »
Hoe kan ik zien of Vista op een andere partitie staat ?

Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/08, 11:35:27 »
Hoe kan ik zien of Vista op een andere partitie staat ?

typ "sudo fdisk -l" in de terminal (programma Konsole op Kubuntu)
Je paswoord ingeven en dan zouden alle partities per schijf moeten worden getoond. Misschien dat je het resultaat hier kan plakken.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/08, 11:57:02 »
Als je bij installatie (K)Ubuntu de hele schijf geeft, dan.... pakt-ie inderdaad de hele schijf.  :P

Uitermate vervelend, wanneer je geen externe kopieën hebt van je documenten, foto's en dergelijke.

Niet dat het nu nog van belang is, maar de reden dat Kubuntu geen "Windows en Kubuntu naast elkaar"-optie bood tijdens de installatie, is vermoedelijk dat je harde schijf al aan z'n maximum van vier primaire partities zat. In zo'n geval "moet" je dan de installatie afbreken en eerst handmatig ingrijpen, door één primaire partitie te vernietigen.
http://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier

De gouden regel van gegevensopslag (documenten, foto's, muziek, etc.) is overigens: externe kopieën. Op externe media, dus buiten de computer. In tweevoud. Op twee verschillende soorten externe media (dus je foto's bijvoorbeeld zowel op een DVD-RW als op een externe USB-harde schijf).

Als je je aan die regel houdt, dan kan je niet zoveel gebeuren.... Een besturingssysteem is immers makkelijk genoeg terug te zetten. Maar bijvoorbeeld foto's zijn onvervangbaar.

Offline menvis

  • Lid
Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/09, 08:39:41 »
Dit zie ik na sudo fdisk -l

Kan ik daar nog iets mee ?

chijf /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 14593 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x0001db67

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        7318    58780097+  83  Linux
/dev/sda2            7318       14594    58438657    5  Uitgebreid
/dev/sda5           14465       14594     1036288   82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda6            7318       14335    56364032   83  Linux
/dev/sda7           14336       14464     1035264   82  Linux wisselgeheugen

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.

Offline menvis

  • Lid
Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/09, 08:41:28 »
Elders heb ik iets gelezen over het recoveren van de harde schijf. Is dat een optie en hoe werkt dat ?

Offline menvis

  • Lid
Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/09, 09:08:09 »
Voor de installatie van Kubuntu heb ik een backup gemaakt (Revovery ?), op de harde schijf zelf. Kan dat nog  iets opleveren ?

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/09, 10:45:06 »
als er zaken opstaan die echt heel belangrijk zijn zou ik niets meer doen en de HD op sturen naar een bedrijf die het kan herstellen, anders uithuilen en opnieuw beginnen

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/09, 10:55:21 »
Voor de installatie van Kubuntu heb ik een backup gemaakt (Revovery ?), op de harde schijf zelf. Kan dat nog  iets opleveren ?

Bij de installatie van (K)ubuntu op de hele schijf wordt de hele schijf geformatteerd, inclusief recovery-partities. Een back-up is eigenlijk ook alleen zinvol als hij niet op hetzelfde apparaat staat als het origineel, zodat je ze niet gemakkelijk allebei in één keer kwijt kan raken.

Offline menvis

  • Lid
Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/15, 21:28:26 »
Voor mensen die willen weten hoe dit is afgelopen: een recovery leverde niets op. Alle bestanden zijn beschadigd.

Een harde les, maar het is niet anders.

Tip voor de programmeurs: graag aangeven dat bij keuze "hele schijf gebruiken" ALLES verloren gaat. De vraag "weet u het zeker ?" is wel op zijn plaats.

Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/16, 01:10:01 »
"Hele schijf gebruiken". Hoe duidelijk kan het wel niet zijn? Als je de gehele schijf gebruikt voor Kubuntu, dan gebruikt ie de gehele schijf ongeacht wat erop staat. Dat is pure Jip en Janneke-taal.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/16, 01:20:26 »
Voor mensen die willen weten hoe dit is afgelopen: een recovery leverde niets op. Alle bestanden zijn beschadigd.

Een harde les, maar het is niet anders.

Tip voor de programmeurs: graag aangeven dat bij keuze "hele schijf gebruiken" ALLES verloren gaat. De vraag "weet u het zeker ?" is wel op zijn plaats.

Zoals Vistaus al zij is het denk ik wel duidelijk wat er bedoeld word met hele schijf.
Dat is alles en niet een gedeelte.

Het is wel een les voor de volgende keer maar ook voor als je Windows gaat installeren is het handig om van tevoren een backup te maken en deze extern op te slaan.
Ook als je een partitie aangeeft kan het fout gaan en als je alles extern hebt staan dan is dat niet zo'n ramp.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/18, 23:41:41 »
Misschien heb ik je bericht te laat gezien en is het nu "mosterd na de maaltijd".

Je kan het programma testdisk installeren/gebruiken. Maar let op  - het is ook voor de gevorderde gebruikers "spannend" wat een reparatie oplevert.
Er zijn handleidingen te vinden die je uitleggen hoe je verdwenen bestanden "ziet" en kopieert.
Ik heb met dat Linux-programma bestanden kunnen herstellen/kopiëren die een Windows-CD niet meer vindt/ziet.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Windows start niet na installatie Kubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/19, 07:58:01 »
Voor mensen die willen weten hoe dit is afgelopen: een recovery leverde niets op. Alle bestanden zijn beschadigd.

Een harde les, maar het is niet anders.

Tip voor de programmeurs: graag aangeven dat bij keuze "hele schijf gebruiken" ALLES verloren gaat. De vraag "weet u het zeker ?" is wel op zijn plaats.

Tip voor elke gebruiker die een nieuw systeem gaat installeren:
* Maak een backup van alles dat belangrijk is.
* Maak ook een systeembackup van je Windows-installatie
* Gebruik een nieuwe harde schijf, zodat op de oude alles bewaard blijft.

Ik heb nooit dit soort problemen, omdat ik nog de Windows-cd heb. Maar bij veel pc's worden die niet geleverd en moet je die zelf maken. Doe dat dus ook (systeembackup is beter, maar dit kan ook).

Groetend,
Steven
« Laatst bewerkt op: 2011/06/19, 08:00:14 door Steven Klein Haneveld »