Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu  (gelezen 2600 keer)

Blambo

  • Gast
Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu
« Gepost op: 2007/10/01, 18:49:06 »
sinds enkele weken ben ik overgeschakeld op ubuntu, maar voor de univ hebben we enkele programma's nodig die enkel onder windows draaien.
wat is de beste, snelste en eenvoudigste oplossing? windows naast ubuntu installeren en zo dual booten, of een soort virtual pc opstarten?

het zou leuk zijn moest ik daar wat meer duidelijkheid over krijgen, want ik ben sterk geinteresseerd naar de mogelijkheden van die virtuele pc.

bedankt
bram

Offline siegi

  • Lid
Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/01, 18:56:45 »
Teneerste heb je wine, dit is een oplossing om sommige programma's op linux te laten draaien.
Voordelen weinig geheugen gebruik, geen windows licentie noodzakelijk
nadeel niet elk programma werkt, en sommige programma's happeren.

Als je genoeg geheugen hebt 512 mb of meer kan je kiezen voor virtualbox of vmware.  
voordelen ongeveer elk programma werkt, alleen spelletjes etc gaat slecht of totaal niet.
nadelen, Je draait eigenlijk het ene besturingsysteem onder het ander, je hebt geheugen nodig voor de twee besturingsystemen. IK doe het hier met 512 mb ram maar dat is al redelijk krap.
windows licentie noodzakelijk

dual boot
voordelen weinig geheugen gebruik en elk programma werkt.
Nadelen je draait ofwel linux ofwel windows, windows licentie noodzakelijk

Persoonlijk zou ik opteren voor virtualbox
http://virtualbox.org/wiki/Downloads

Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/01, 18:59:51 »
Een virtual PC is altijd trager als je gewone PC. Dus eigenlijk maak je dan van een traag besturingssysteem een nog trager systeem. Als je dingen tegelijk in Linux en Windows wilt doen, of gewoon geen zin hebt te rebooten iedere keer je van systeem wilt veranderen, dan gebruik je het best een virtuele pc.

Wil je daarentegen in natieve snelheid werken en alleen maar een paar keer Windows gebruiken, dan kies je het best voor een dualboot.

De virtuele pc is eigenlijk hetzelfde als een gewone pc. Het gebruikt jouw hardware. Dus je zet je virtuele pc op dmv op een virtuele aan-uitschakelaar te drukken, waarna je een virtueel biosscherm ziet. Nu kan je, als er een (fysieke) installatiedisk insteekt, XP op je virtuele schijf installeren. Simpel, niet?

- SeySayux

EDIT: siegi je was me voor. dit is hier dus blijkbaar een race om het eerste te antwoorden...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

stampertje

  • Gast
Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/01, 19:10:27 »
ikzelf zit ook momenteel met zelfde probleem. Heb momenteel virtualbox om mijn programma's onder windows te runnen. Alles draait vlot (laptop is ook zwaar genoeg zie sig). heb 700mb aan mijn vm gegeven. Maar denk toch dat ik ga overschakelen op dualboot. Word veel simultaan zware proggies gedraait (inventor, 3d max, photoshop, illustrator,...)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/01, 20:09:13 »
Wat betreft de snelheid: XP draait bij mij letterlijk als een speer (met VirtualBox), soms heb ik het idee dat het zelfs sneller is dan native!
Ik heb wel 500 MB gegeven en 1 GB in totaal. Als je dus voldoende geheugen hebt, is virtualisatie een prima oplossing met een goede performance. Zelfs al zou deze minder zijn, dan nog kies ik voor virtualisatie omwille van het gemak, dual-boot is altijd of-of, telkens opnieuw booten kost toch elke keer veel tijd.

Offline siegi

  • Lid
Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/01, 20:10:30 »
Citaat van: markba
Wat betreft de snelheid: XP draait bij mij letterlijk als een speer (met VirtualBox), soms heb ik het idee dat het zelfs sneller is dan native!
Ik heb wel 500 MB gegeven en 1 GB in totaal. Als je dus voldoende geheugen hebt, is virtualisatie een prima oplossing met een goede performance. Zelfs al zou deze minder zijn, dan nog kies ik voor virtualisatie omwille van het gemak, dual-boot is altijd of-of, telkens opnieuw booten kost toch elke keer veel tijd.
Bij mij gaat het opstarten van xp ook een pak sneller dan native.
Werken met snapshots is anders ook een mooie optie

Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/01, 20:23:14 »
Citaat van: stampertje
ikzelf zit ook momenteel met zelfde probleem. Heb momenteel virtualbox om mijn programma's onder windows te runnen. Alles draait vlot (laptop is ook zwaar genoeg zie sig). heb 700mb aan mijn vm gegeven. Maar denk toch dat ik ga overschakelen op dualboot. Word veel simultaan zware proggies gedraait (inventor, 3d max, photoshop, illustrator,...)
damn, draait inventor goed onder winxp in virtualbox?

ik ben eigenlijk zo dom geweest om het nog niet te proberen omdat er (nog) geen 3d acceleratie zit in virtualbox...

komen de tekeningen goed over?

Blambo

  • Gast
Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/02, 12:31:36 »
bedankt voor de reacties.
het is de bedoeling om autocad te draaien. werkt dit onder ubuntu? zoniet, werkt het met die wine? en anders moet ik inderdaad maar dual booten, jammer genoeg heb ik geen licentie voor windows, dus die zal ik nog ergens moeten kunnen bemachtigen...

Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/02, 13:32:36 »
autocad 2002 werkt met wine dacht ik...

maar dat zou nog eens nagekeken  moeten worden...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/02, 15:08:46 »
Citaat van: Nunslaughter
autocad 2002 werkt met wine dacht ik...

maar dat zou nog eens nagekeken  moeten worden...
Ik zie hier niet zo heel veel positiefs over autocad onder wine:
http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=86
Geen enkele geslaagde poging. Kanttekening: misschien is deze informatie achterhaald, als dat zo is, graag bijwerken door iemand die andere ervaringen heeft.

Blambo

  • Gast
Virtual PC / Dual Boot XP in Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/02, 19:35:12 »
ik heb eerlijk gezegd ook nog niets positiefs gelezen over autocad onder linux... heb wel al van enkele alternatieven goede commentaren gelezen, maar het MOET autocad zijn, omdat we daar op univ ook mee werken...
alvast bedankt voor de snelle reacties.
moest iemand nog info hebben over autocad en ubuntu, laat het maar achter op dit forum