Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows verbinden met extern bureaublad ubuntu  (gelezen 8296 keer)

windows verbinden met extern bureaublad ubuntu
« Gepost op: 2008/12/22, 16:41:00 »
hoi
ik wil met mijn vista inloggen op mijn ubuntu pc thuis.
hoe gaat dit in zijn werk?
ik weet niet veel van ubuntu dus graag stap voor stap uitleg
heb ubuntu 8.10

bij voorbaat dank
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: windows verbinden met extern bureaublad ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/22, 17:02:59 »
Heb je hier wat aan http://lcardinaals.wordpress.com/2008/06/01/secure-remote-windows-desktop-via-rdp/ ? Met dank aan Drummies.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: windows verbinden met extern bureaublad ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/22, 17:21:43 »
ik snap er niks van ik heb het zoals de plaatjes kan je er teks en uitleg bij geven?
of een ander prog?

mvg
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: windows verbinden met extern bureaublad ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/22, 18:50:06 »
Er staats tekst en uitleg bij,
Dus volg dit stap voor stap dan zou het moeten lukken.

Makkelijker uitleggen of anderszins zal vrees ik niet gaan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: windows verbinden met extern bureaublad ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/22, 19:14:17 »
De uitleg die je via de link vind is niet de oplossing voor de vraag die de topicstarter stelt!! Via die link kan je met Ubuntu een Windows machine overnemen via RDP, maar de topicstarter wil net het omgekeerde nl. zijn Ubuntu PC thuis overnemen met zijn Vista PC.

Ubuntu maakt standaard gebruik van VNC om controle op afstand toe te laten. De eerste stap is om 'Bureaublad op afstand' toe te laten. Hiervoor klik je op 'Systeem' => 'Voorkeuren' => 'Bureaublad op afstand'. Daar vink je de opties 'Andere gebruikers toestaan uw bureaublad te bekijken' en 'Andere gebruikers toestaan uw bureaublad te besturen' aan. De optie 'U om bevestiging vragen' kan je in dit geval beter uitzetten, aangezien je niet zelf bevestiging kan geven als je niet achter die PC zit natuurlijk  :D

Op je Vista PC zal je dan een 'VNC-viewer' moeten gebruiken om verbinding te maken met je Ubuntu PC. RealVNC is hiervoor bv. een goede tool: http://www.realvnc.com/.

Indien je een router hebt bij je thuis, dan zal je ook een 'Port Forwarding' moeten instellen om de verbinding van buitenaf naar je Ubuntu PC toe te laten. Hoe je dit doet is afhankelijk van welk merk en type router je hebt, maar in de handleiding zal je dit meestal ook wel terug vinden. Deze site is een goede plaats om meer info over Port Forwarding te vinden: http://portforward.com/routers.htm.
*edit* Ter info: VNC gebruikt poort 5900. Dat poortnummer zal je dus moeten 'forwarden' in je router naar het interne IP adres van je Ubuntu systeem. Het IP adres kan je vinden door rechts te klikken op het icoon van je netwerkverbinding, rechtboven in je scherm, en dan op 'Verbindingsinformatie' te klikken!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/22, 19:16:55 door DarkStar »

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Re: windows verbinden met extern bureaublad ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/23, 14:21:07 »
hoi

mijn ubuntu is ingesteld
wat moet ik invullen op  mijn vista vnc?
bij server en bij encryption?

weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: windows verbinden met extern bureaublad ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/23, 19:02:56 »
Server spreekt voor zich, het IP van je Ubuntu-computer. Encryptie hoeft niet.