Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter  (gelezen 10583 keer)

mich

  • Gast
Ik zoek nu al enkele maanden achter een simpele en duidelijke uitleg over hoe ik vanop een desktop mijn belkin wireless usb adapter aan de praat kan krijgen. Er staat heel veel info over op de forums. Ik mis alleen duidelijke en overzichtelijke informatie, zoals een stap voor stap plan.

Kaiseros

  • Gast
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/03, 16:55:02 »
Daar zoek ik ook naar, ik kom er ook niet uit.

Offline quick30

  • Lid
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/03, 23:28:15 »
Ik wil wel een poging wagen...
Het zou fijn zijn als het out-of-the-box werkt. Maar blijkbaar niet.
Begin hier eens. Zet de pagina in je favorieten! Dit is een goed startpunt.

Als je wat verder leest zul je zien dat je e.e.a. moet installeren. Waarschijnlijk ben je al bezig geweest dus kans bestaat dat je dat al hebt gedaan. Let op dat als er synaptic wordt vermeld dit adept is in kubuntu. Ook is de weg die je volgen moet bij kubuntu voor het gebruik van wap anders.

Goed installeren lijkt me niet zo moeilijk. Anders horen we het wel... ;)

Dan het betere werk. Wat hebben we in vredesnaam in de machine zitten voor NIC (netwerkadapter). Aangezien het een usb apparaat is kun je info terugvinden over dat usb apparaat, zoals omschreven met "lsusb". Als het goed is komt er dan info te staan over de usb netwerk adapter. Weet je niet welke het is? Nou trek hem er dan maar eens uit. Wacht een seconde of 10 en geef het commando nog eens in. Zoek de verschillen en je ben weer een stap verder.

Kijk ook even naar de tips onder de code van "lspci" op die pagina. Mocht je bepaalde hardware hebben dan staat hier vaak een vermelding van. Ik ga daar maar even niet van uit... voor het gemak.

Nu is het zaak om uit te vinden of de chipset wordt ondersteund. Met een beetje mazzel vind je deze hier:
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported#head-603c9481d6c6288b6b674cc50132d21f6d539c53

mich, je zult wel zoeken bij belkin. Kaiseros, waar dat weet jij beter dan ik.

Offline quick30

  • Lid
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/03, 23:44:01 »
Pak dan een kabel en sluit direct aan op de modem. Log in zoals in de handleiding vermeld en schrijf de gegevens op zoals welke beveiliging, sleutels (wachtwoorden), de naam van het netwerk (ESSID).

Zet alle beveiliging uit (schrijf eventuele sleutel op papier; 3x controleren; waarschuw andere gebruikers dat ze even geen verbinding kunnen maken).

Dan kunnen we eens kijken welke gegevens er al in gevoerd zijn. typ in "iwconfig" in de console. Hij komt dan met een lijst met netwerkadapters en vermeld welke geen wireless apparaten zijn en de info van wireless apparaten.

We zitten nu ongeveer halverwege de tekst onder het kopje "iwconfig Before You Start".

Het kan zijn dat het apparaat niet "up" is en dus even vriendelijk vragen met: "sudo ifconfig wlan0 up" waarbij wlan0 de naam is van de wireless usbadapter waar info van werd gegeven m.b.v. iwconfig.

Goed ik hou het even voor gezien. Eens zien waar jullie dit brengt. Mocht alles goed gaan tot hier kun je rustig verder gaan met de pagina. Goed lezen; altijd! Als je iets niet begrijpt is het wellicht eerst beter uit te vinden wat het betekent. Heel goed (ook voor later) om te begrijpen wat je doet.

Zet de beveiliging weer terug als je stopt hiermee. Windows gebruikers zijn al kwetsbaar genoeg!

stappen tot nu toe:
installeer benodigde paketten
kijk wat de chipset is van de adapter
controleer of deze ondersteund wordt
bepaal de gegevens van de router-modem
haal (tijdelijk) de beveiliging eraf
vraag de info op van de adapter met iwconfig

Kaiseros

  • Gast
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/04, 20:19:04 »
Linksys
WUSB54G (Ver.4)
rt2500 / rt2570
supports network install=   ?
supported in installed system   =YES
Works out of the box = YES

Comments: Works fine with WEP on 6.06/Breezy when installed, but hung at activating using LiveCD; works on 7.04/Feisty w/ WEP with manual config and roaming other connections
   
Dit zijn de gegevens die van mij voor toepassing zijn.
Ik heb de draadloze netwerkadapter al aan de praat, ik zie ook de netwerken en ik kan ook connecten.
Het probleem nu is dat wanneer ik mijn wpa-psk key invul hij even zoekt naar de key en hem daarna weer vraagt.
Dat is op dit moment mijn probleem

Tevens heb ik dit allemaal al gedaan:

1. Grab latest ndiswrapper from their site.
2. Untar, goto directory, "make distclean", "make", "sudo make install".
3. Grab latest driver from linksys.
4. Unzip, find the WUSB54Gv4 directory.
5. Run "ndiswrapper -v", make sure no errors
6. "ndiswrapper -i rt2500usb.inf", "sudo depmod -a", "sudo modprobe ndiswrapper"
7. "ndiswrapper -l" may show an alternative driver (rt2570)
8. ndiswrapper -m
9. Blacklist the driver by running "sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist" and adding "blacklist rt2570" to the end.
10. "sudo gedit /etc/modprobe.d/ndiswrapper", change "wlan0" to "rausb1".
11. Reboot (prayer optional)

Maar nog steeds hetzelfde probleem

Offline quick30

  • Lid
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/06, 20:59:02 »
Kun je wel verbinding maken met de modem/router als er geen beveiliging op zit? Met een beetje mazzel heeft de buurman geen beveiliging...

De driver is ok? Heb je een 64 bits ubuntu of 32 bits?

[off topic]
Ik had er eerst een sweex kaart in zitten in de pc van m'n dochter en probeerde het met een 32 bits driver. Achteraf gaf ndiswrapper aan het apparaat te zien maar werkte niet. Totdat ik een 64 bits driver gebruikte. Toen had ik dus de pech dat om een of andere reden de wpa beveiliging te goed was. Lukte me niet met die beveiliging verbinding te maken. Onder windows wilde hij ook geen connectie maken als het met wpa beveiligd was. Dus heb de kaart weggegeven aan een kennis. Zonde van de 18 euri. Nu de WUSB54GS erin zitten. Ben nog niet begonnen om te kijken of hij onder windows werkt. Wel weet ik dat linksys (cisco) prima is. Het progje voor windows werkt beter dan de windows voorzieningen. Had ik kunnen weten.

Van het weekend kijk ik of ik die onder ubuntu linux (64 bits) ook met wpa kan werken.

Offline quick30

  • Lid
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/26, 17:41:55 »
Dit heeft iemand geholpen. Hij postte op een ander forum. Hier het draadje: http://alleslinux.com/forum/viewtopic.php?t=5564&highlight=wusb54g

Offline eendje

  • Lid
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/26, 20:38:11 »
@Mich

Om je te kunnen helpen is een algemen beschrijving zoals ik heb een USB wireless stick van Belkin niet voldoende. Om je te kunnen helpen hebben we het exacte type van je USB wireless stick nodig.

Als het toevallig een Belkin USB Wireless G Network adapter (ref. F5D7050) is kijk dan eens bij onderstaande link:

http://www.wlanfr.net/contenus.php?id=182

Dan weet je welke chipset het is en dan kunnen de forumleden je prima verder helpen. Misschien kun je dezelfde truuk ook wel uithalen als je een ander type hebt.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Petervdw

  • Lid
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/29, 14:58:20 »
Aan eendje
Even een vraagje. ik heb op www.wlanfr.net/contenus.php?id=182 gekeken. Vond ook nog: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Device/Belkin_F5D7050_ver_3c
Hoewel ik alles bekabeld heb, wil ik die Belkin Adapter toch eens proberen te install.
Nu de vraag: Is er iemand die het op die manier werkend heeft gekregen, want die teminal commando's is niet mijn fort. Spullen geen probleem, adapter en accespoint
liggen op de plank. Maar werkt het op die manier? Anders begin ik er niet aan.
Vr.groet, peter.

Ik heb de bovenste link nog even voluit geschreven.

Offline eendje

  • Lid
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/29, 17:08:44 »
Ik heb zelf geen draadloos gebeuren hier, maar ik wil je wel helpen de boel aan de praat te krijgen. Ik kan me niet herinneren dat er eerder iemand is geweest met een USB wireless adapter. Maar om je te kunnen helpen heb ik toch eerst wat informatie van je nodig.

Stop je draadloze USB adapter in een USB poort
Open het terminal venster Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminal venster
Type commando lsusb
Kopiëer de regels die nu op het scherm verschijnen naar het forum.

Als het goed kan ik daaruit het type distileren.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Petervdw

  • Lid
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/29, 22:29:07 »
Aan eendje

peter@EXP:~$ lsusb
Bus 005 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 005 Device 002: ID 050d:705a Belkin Components
Bus 006 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000  
peter@EXP:~$

Het is het type dat in de link https://help.ubuntu.com/community/WifiD … 050_ver_3c
wordt beschreven. De chipset vond ik ook: Ralink RT73. De driver probeerde ik te installeren/downloaden, maar de site gaf niet thuis. Inplaats daarvan een beschrijving (zie link) hoe ik dan zelf de driver kon compileren. Dat is voor mij onbekend terrein, maar aan de hand van die beschrijving wil ik dat toch proberen.
De vraag is eigenlijk: Kun jij aan de hand van die beschrijving beoordelen of zo'n poging kans van slagen heeft. Dan kan ik daar misschien een handige beschrijving voor anderen van maken, want de vraag wordt heel vaak gesteld. Of misschien is er iemand die de driver kan compileren. en als download beschikbaar kan stellen. Ik heb daar eigenlijk de kennis niet voor in huis, maar ik vind het wel leuk om dat eens uit te zoeken.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/30, 13:19:51 »
Aan eendje
Dit bericht wordt via de Belkin Wireless USB Adapter F5D7050 v3 met de driver RT73usb aan het forum verzonden. Het is gelukt (de poen is op, dacht ik er vroeger achteraan). Vanmorgen toch begonnen met het kopieren/plakken van de commando's zoals vermeld in de link: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Device/Belkin_F5D7050_ver_3c
Tot step 7 ging alles goed. Knappe koppen die zoiets uitdenken en dan ook nog duidelijk  op papier zetten, dank. Maar na enig gescharrel in de draadloze verbinding (onder het netwerkicoontje rechtsboven in paneel) en het invullen van de juiste key
plotsklaps een dijk van een draadloze verbinding via de Wifi adapter. Geen wonder, want Adapter en Accesspoint staan nog geen meter van elkaar. Daarvoor is het ook een proefopstelling. Nu nog een duidelijke beschrijving opzetten. Misschien ook suggesties om de gecompileerde driver downloadbaar voor anderen te maken, want daarvoor ontbreekt mij echt de kennis.
Vr.groet, peter


Na reboot geen draadloos meer. Hoort bij proefopstellingen. De verbinding wil opstarten met de verkeerde driver RT2500. Ik zoek vanavond wel verder. Nu weer op de ethernetkabelverbinding.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Duidelijke uitleg over installatie draadloos netwerk via usb adapter
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/30, 22:57:30 »
Dit bericht komt weer draadloos via de Belkin enz.
In de gevolgde handleiding staat in stap 1: de oude driver rt73usb en rt2570 blacklisten Vervolgens ga je (voor mij onnavolgbaar) een nieuwe driver aanmaken. Maar die gaat weer rt73usb heten. En bij een volgende reboot wordt die vervolgens weer geblacklist. Dus na het aanmaken van de nieuwe driver even met gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist  de vermelding blacklist rt73usb wissen. Tijdens het wroeten bleek ook nog een andere driver te willen meespelen, nl. rt2500usb en die kun je direct mee blacklisten.
Na enig rommelen met het netwerkicoontje rechtsboven kun je dan je draadloze netwerk aanklikken, beveiliging invullen (WPA is mogelijk), en ook nog even de MAC
toegang in je accesspoint instellen. Neem het MAC nummer van je adapter. Draadloos wordt vaak gekraakt, dus stel het heel veilig in. MAC nummers kunnen overigens nogal gemakkelijk gekloond worden.
Ik probeer zo gauw mogelijk een complete handleiding te maken.
Toch gelukt.
Vr.groet,peter