Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf  (gelezen 3179 keer)

tomt2

  • Gast
Externe harde schijf
« Gepost op: 2007/08/14, 10:35:15 »
Hallo, wanneer ik mijn externe harde schijf van western digital 80 gb opzet verschijnt ie direct op het bureaublad en kan in de mappen bladeren maar ik kan geen bestanden kopïeren naar de externe harde schijf of bestanden op de ext hd verwijderen? Hoe kan ik mijn bestanden nu op mijn ext hd schijf zetten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/14, 10:38:42 »
Je zult geen schrijfrechten hebben op die externe harde schijf. Je kunt twee dingen doen:
1. verander de rechten op die schijf;
2. of maak jezelf even tijdelijk root en start het verkennertje Nautilus met almacht:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: sudo nautilus

Nou kun je wel alles doen op die schijf!  :-)

Groet, Pjotr.

tomt2

  • Gast
Externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/14, 10:56:26 »
Hartelijk dank :)

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/15, 00:52:11 »
Ik heb dus hetzelfde probleem met mijn 3 externe harde schijven na inschakelen word alles direct herkent kan de bestanden openen en kopieren naar me eigen map op de pc maar als ik de bestanden naar de externe schijven wil verplaatsten of onderling bestanden wil verplaatsen van de ene schijf naar de andere gaat het niet omdat ik niet de "owner" ben van die harde schijven nu heb ik het programma Gnome Commander gedownload misschien dat wel werkt maar dezelfde melding word er gegeven met het programma nautilus kan ik de owner aanpassen naar mijn naam maar als ik op ok klik krijg ik de melding dat dit een read only disk is dus dit werkt ook niet
ik gebruik ubuntu nu zo`n 3 maanden en misschien dat ik iets over het hoofd zie ???
Groeten Manno
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/15, 10:40:22 »
Zijn die schijven soms geformatteerd als ntfs?

Ubuntu kan standaard geen ntfs beschrijven of wissen (alleen lezen).
Zo kan Ubuntu dat wel:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/129415#p129415

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Externe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/15, 21:00:11 »
Ja ze zijn ntsf geformateerd
Ik heb ntfs-3g en ntfs-config geinstalleerd maar alles blijft hetzelfde alleen read only  :( de instellingen read only wijzigen in read en write geeft weer dezelfde melding disk is read only en de owner veranderen werkt ook niet krijg weer dezelfde melding
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline vanadium

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/16, 13:48:17 »
Je hebt toch wel in ntfs-config aangegeven dat je extene schijven ntfs-3g moeten gebruiken?

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Externe harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/16, 18:12:01 »
in ntfs-config heb ik vinkje zet ondersteuning voor extern apparaat aan aangevinkt de andere ondersteuning voor intern apparaat kan ik niet veranderen maar er is hier ook geen sprake van een intern apparaat of er moet nog ergens anders een programma zijn wat ik in moet stellen voor de externe schijven ???
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline vanadium

  • Lid
Externe harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/17, 11:34:37 »
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat mijn ervaring met het schrijven in de / van een ntfs volume een beetje vreemd was: Bestand - Maak directory werkte niet in Nautilus, m.a.w, schijf zag er read only uit. Slepen naar de schijf werkte dan wel. Eens in de directory was er geen vuiltje meer aan de lucht. Dus probeer ook eens of je niet met "draggen" bestanden kan erop zetten, of probeer via de commandoprompt. Ik weet niet of dat probleem met Nautilus er nog is of enkel de eerste keer optrad.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Externe harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/17, 11:43:00 »
Een andere insteek is om de externe schijven te formatteren als vfat (fat32), werkt dan feilloos (zonder 'gerommel' met allerlei tooltjes) in elk OS.

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Externe harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/20, 18:12:22 »
@ vanadium ik heb jou advies geprobeerd met drag & drop maar het effect is het zelfde kan niet op de externe schijven zetten/verplaatsen heb wel gezien met ntfs configuratie krijg ik er een map bij op de schijf waarin ik vanalles kan doen maar de bestanden die er al op staan kan ik nog niks mee doen dus dat werkt ook al niet

@markba gaat hier om een hardeschijf van 80 giga die tot 72 giga volstaat en een schijf van 80 giga die voor 15 giga aan bestanden heeft dus dat is zo maar niet ff gedaan ik  ben bang dat ik  een pc met Microsoft win-loos eXPensive in de buurt moet houden :(

m.v.g Manno
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Externe harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/23, 18:08:56 »
JAA het werkt thxs pjotr123 voor de link :) :) ik was weer es te snel na installatie van ntfs-3g gelijk in de schijven gedoken en dan werkt het dus niet ik kwam een ander topic tegen waarin stond dat je eerst moet unmounten ntfs config aanvinken en dan pas (re)mounten dat gedaan en het werkt dus nu kan ik gewoon bestanden verplaatsen op de externe schijven :) :)

Dank en groetjes Manno
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Externe harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/23, 18:58:59 »
Mooi zo! Graag gedaan.  :-)

Externe harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/13, 13:43:52 »
Citaat van: pjotr123
Je zult geen schrijfrechten hebben op die externe harde schijf. Je kunt twee dingen doen:
1. verander de rechten op die schijf;
2. of maak jezelf even tijdelijk root en start het verkennertje Nautilus met almacht:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: sudo nautilus

Nou kun je wel alles doen op die schijf!  :-)

Groet, Pjotr.
Ik heb ineens het probleem dat mijn externe harddisk op alleen lezen staat, terwijl ik naar mijn mening niets heb veranderd.

Ik heb diverse dingen geprobeerd maar ik krijg steeds de melding dat de rechten niet kan worden gewijzigd omdat het op een Alleen LEZEN schijf bevind. Is er nog een andere mogelijkheid om de rechten weer op normaal lezen en schrijven te krijgen?
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)