Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)  (gelezen 9447 keer)

Offline Mizuti

  • Lid
Hallo,

Omdat afgelopen weekend mijn voorgaande laptop stuk is gegaan, heb ik besloten om eens iets nieuws te proberen en hem te vervangen met de tablet/laptop hybrid van de Aldi, de Medion Akoya P2214T (MD 99430) . Voor mijn werk gebruik ik voornamelijk Linux en ik zou daarom graag Linux in dual boot met Windows op de laptop willen instellen. Mijn voorkeur ging uit naar Linux Mint (goede ervaringen mee tot nu toe), maar omdat de live USB/DVD niet wilde opstarten ben ik bij Ubuntu 14.10 beland.

Ik heb in Windows 8.1 een gedeelte van de SSD in de tablet sectie van de laptop vrijgemaakt om Ubuntu op te plaatsen. In eerste instantie leek de installatie prima te verlopen en de meeste dingen werken ook prima out of the box (zelfs het touchscreen heeft geen problemen). Echter, Ubuntu (en ook OpenSuse 13.2) lijkt problemen te hebben met het herkennen van het toetsenbord in de dock.
Bij het opstarten en in de bootloader kan ik het toetsenbord wel gebruiken, maar zodra ik daarin Ubuntu selecteer val het toetsenbord uit. Wel kan ik via USB (de poorten zitten ook in de dock) een toetsenbord aansluiten en normaal gebruiken.
Ik heb geprobeerd om xserver-xorg-input-all opnieuw te installeren, maar dat had geen enkel effect.

Heeft iemand anders vergelijkbare problemen ervaren en weten jullie een oplossing?

Alvast bedankt.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/13, 16:55:13 »
Vervelend. Na en korte zoektocht op www, vrees ik dat je nog geen oplossing zult vinden.

Die Robert Gibbins heeft de vraag op meerdere fora gepost:
   http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2247265

Offline Mizuti

  • Lid
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/13, 18:41:47 »
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik had uiteraard zelf ook al heel wat rondgekeken op het internet, maar nog niets kunnen vinden anders dan die post van Robert Gibbins.
Een extern toetsenbord verslaat een beetje het idee van een draagbare laptop.

Ik ben dan ook niet bereid het zo gemakkelijk op te geven. Echter, ik ben niet zo bekend met de beschikbare tools om te analyseren wat precies het probleem is. Registreert Ubuntu bijvoorbeeld wel het toetsenbord zelf en/of de input (in GRUB werkt het toetsenbord namelijk wel gewoon), of wordt het toetsenbord geheel niet herkend.
Ik hoop dat met hulp van anderen er uiteindelijk een oplossing kan worden gevonden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/13, 19:13:14 »
Lijkt me een stuurprogrammaprobleem. Erg vervelend natuurlijk....

Voorlopig lijkt er niet veel anders op te zitten, dan te wachten op de verlossende update. Probeer ook de bèta eens van Fedora 21: http://fedoraproject.org/nl/get-prerelease#workstation

Nieuwste van het nieuwste, en dus ook de meest recente stuurprogjes. Fedora is een respectabele en veelgebruikte distro, dus zeker het proberen waard.

Offline Mizuti

  • Lid
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/13, 21:18:15 »
Inderdaad, dat denk ik ook.
Helaas vertoont Fedora 21 hetzelfde gedrag als alle andere distros die ik tot nu toe heb geprobeerd, alles werkt goed, behalve het toetsenbord  :'(

Offline Mizuti

  • Lid
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/13, 22:32:25 »
Zou het misschien ook mogelijk zijn om de drivers van Windows te gebruiken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/13, 23:50:13 »
Zou het misschien ook mogelijk zijn om de drivers van Windows te gebruiken?
Helaas niet....

Offline Mizuti

  • Lid
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/21, 23:23:19 »
Ik heb mogelijk een oplossing/work-around gevonden. Als het werkt zal ik de details hier plaatsen. Maar het komt neer op het veranderen van 1 getal in de kernel. Daarna moet de kernel dus worden gerecompiled. Wat is de simpelste manier om dit te doen?
Omdat ik hier geen enkele ervaring mee heb ben ik een beetje bang om hier teveel mee te prutsen

Offline Mizuti

  • Lid
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/23, 01:04:35 »
Het is gelukt! Het toetsenbord werkt nu.
Na een suggestie die ik kreeg van iemand op het engelstalige forum heb ik de work-around gevolgd van deze link: https://forums.opensuse.org/showthread.php/473200-usb-gaming-mouse-04d9-a078-not-working-linux-plus-workaround
Door de waarde van HID_MAX_USAGES te veranderen in 65536 en vervolgens de kernel te recompilen lijkt het probleem nu te zijn opgelost.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/23, 10:24:34 »
Door de waarde van HID_MAX_USAGES te veranderen in 65536 en vervolgens de kernel te recompilen lijkt het probleem nu te zijn opgelost.
Respect! Dat doe ik je niet zomaar na.... :)

Tip: als je Ubuntu gebruikt, zet dan de kernel vast op de huidige versie, om herhaling van problemen te voorkomen:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-kernelversie
Punt 14 (54), rechterkolom.

Bij Linux Mint hoef je niks te doen; daarin krijg je sowieso nooit kernel-updates.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/23, 10:26:15 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/23, 11:49:25 »
Citaat
Bij Linux Mint hoef je niks te doen; daarin krijg je sowieso nooit kernel-updates.
dat is natuurlijk niet waar.
Dat is wel waar. In Mint krijg je *standaard* geen kernel-updates aangeboden en in Ubuntu wel. Zoals je heel goed weet, overigens. Zucht.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/23, 12:13:00 door Pjotr »

Offline Mizuti

  • Lid
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/23, 12:06:54 »
Beste Pjotr,

Bedankt voor de tip, dat zal ik zeker toepassen. Bij de eerste de beste update die ik net kreeg (die ook dingen in de kernel wijzigde) waren de problemen inderdaad alweer terug, maar gelukkig hoefde ik alleen maar mijn zelfgebouwde kernel opnieuw uit te pakken om het toetsenbord weer terug te krijgen. Soms zijn wat drastische maatregelen nodig  ;) Bedankt voor de hulp in ieder geval

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/23, 15:47:11 »
Sowieso nooit.........dat klopt niet. Zoals je heel goed weet, overigens.
Als je niveau 4 en 5 aanzet krijg je gewoon nieuwe kernels.
Nee. Niet in Linux Mint 17, alleen in eerdere versies zoals Mint 13. In Mint 17 kan dat alleen via een niet voor de hand liggende bewuste extra handeling in Updatebeheer.

Zoals je zelf al aangeeft is er zelfs in de oudere Mint 13 nog een extra bewuste handeling voor nodig, ook al ligt die wat meer voor de hand: namelijk het aanzetten van categorie 4 en 5.

En om de beschermende werking van zo'n extra bewuste handeling gaat het natuurlijk, bij deze specifieke hulpvraag. Mint heeft die bescherming wel, Ubuntu niet.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/23, 19:30:30 door Pjotr »

Offline Mizuti

  • Lid
Re: Toetsenbord functioneert niet Medion Akoya P2214T (MD 99430)
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/24, 09:26:15 »
Nu we toch zo goed bezig zijn, hoewel ik het misschien beter in een losse thread had kunnen vragen, ik probeer nu multitouch voor mijn touchpad werkende te krijgen (het liefste ook voor het touchscreen, maar die is niet zo belangrijk), maar kan mijn specifieke touchpad niet echt vinden. In Windows stonden er drivers van ELAN Microelectronics Corp. geinstalleerd, maar deze naam duikt niet op in de xinput:

mizuti@mizuti-Akoya-P2214T:~$ xinput
⎡ Virtual core pointer                    id=2 [master pointer  (3)]
⎜   ↳ Virtual core XTEST pointer              id=4 [slave  pointer  (2)]
⎜   ↳ eGalax Inc. eGalaxTouch EXC3000-0166-29.00.00 id=10 [slave  pointer  (2)]
⎜   ↳ ITE Tech. Inc. ITE Device(8910)          id=11 [slave  pointer  (2)]
⎜   ↳ ITE Tech. Inc. ITE Device(8910)          id=12 [slave  pointer  (2)]
⎣ Virtual core keyboard                    id=3 [master keyboard (2)]
    ↳ Virtual core XTEST keyboard              id=5 [slave  keyboard (3)]
    ↳ Power Button                            id=6 [slave  keyboard (3)]
    ↳ Video Bus                                id=7 [slave  keyboard (3)]
    ↳ Power Button                            id=8 [slave  keyboard (3)]
    ↳ Sleep Button                            id=9 [slave  keyboard (3)]
    ↳ USB2.0 HD UVC WebCam                    id=13 [slave  keyboard (3)]
    ↳ AT Raw Set 2 keyboard                    id=14 [slave  keyboard (3)]
Als het goed is de eGalax entry het touchscreen, dus ik vermoed dat dan de ITE Tech entries voor het touchpad zijn.
Het is wel echt vechten met deze laptop om alles werkende te krijgen, maar als iemand me in de juiste richting zou kunnen sturen, zou dat heel erg fijn zijn  ^-^