Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NOiV Community maillijst, standpunt Ubuntu NL?  (gelezen 1053 keer)

NOiV Community maillijst, standpunt Ubuntu NL?
« Gepost op: 2009/04/29, 11:07:44 »
Ik ben nu sinds kort lid van de noiv-community@vrijschrift.org maillijst. (Het NOiV informeert de overheid en semi-overheid over open standaarden en source en onderwijst daarin.)
Deze is opgericht om met de gemeenschap in discussie te gaan over 'Nederland open in verbinding'. Ik weet dat er ten minste een persoon van Ubuntu NL ook al op zit, maar ik heb er nog niks gelezen over Ubuntu NL's standpunt.

Nemen wij een standpunt in? Zou het verstandig zijn een contactpersoon aan te stellen voor dit initiatief? Volgens mij gaat dit erg belangrijk worden voor de uitvoering van het 'Actieplan Nederland Open in Verbinding', en het zou zonde zijn als wij de kans niet aangrijpen de mensen te vertellen over Ubuntu.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Double12

  • Lid
Re: NOiV Community maillijst, standpunt Ubuntu NL?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/29, 11:40:25 »
Dit klinkt interessant. Is dit een mailinglist van NOiV zelf, of is het een mailinglist van open source vrijwilligers die graag plannen willen maken voor NOiV?

Het lijkt me inderdaad een goed idee als Ubuntu NL zich hier ook in mengt. Volgens mij is het voor NOiV, en zeker voor de overheden die zij benaderen, heel belangrijk om open source software concreet in de praktijk te zien. Nu gebeurt het vaak nog dat ambtenaren op ministeries zelf erg gecharmeerd zijn van de gesloten software. Ze schrijven aanbestedingen dan zo uit, dat open source software praktisch gezien geen kans maakt.
Als je als overheid eenmaal Linux op de desktop draait - wat pas bij 2 kleine overheidsdiensten gebeurd is, een schande - wordt het ook makkelijker om binnen die desktop met andere open source software en open standaarden te werken.

Het lijkt me dus inderdaad een goed idee als er een contactpersoon komt. Deze persoon moet dan wel goed het standpunt van Ubuntu NL kennen, door regelmatig input te vragen van de community en contact te houden met het team.

Re: NOiV Community maillijst, standpunt Ubuntu NL?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/29, 17:22:14 »
Dit is een officiele lijst, Economische zaken schijnt ook mee te luisteren.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: NOiV Community maillijst, standpunt Ubuntu NL?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/29, 21:35:04 »
Ik heb eens dieper rondkeken op de site van NOIV.  Ik weet dat Jan Stedehouder daar een lezing heeft gegeven over o.a Ubuntu.
Er staat een piepklein fragmentje van Jan op één van de filmpjes.
Wat me opvalt is dat het echt "witte boorden" werk is. Kijkend naar de filmpjes is het één en al stropdas en mantelpakje.
Ook de PDF's met plannen zijn erg log... (overigens wel interessant om te lezen).

Misschien is het wel eens goed om daar een frisse wind te laten waaien en aandacht proberen te krijgen voor Ubuntu.
Het NOIV wil dat overheden gaan werken met Open Source en Open Standaarden. Men is al in gesprek met oude en nieuwe leveranciers!
Maar wij willen dat toch ook? Als burgers... met Ubuntu  ;)

Dus helemaal met Sense eens! Wat is ons standpunt en wie gaat dat vertolken?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/01, 15:53:48 door Wanda Rooze »

Offline Double12

  • Lid
Re: NOiV Community maillijst, standpunt Ubuntu NL?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/01, 15:50:58 »
Ons standpunt:
"Ubuntu kan helpen bij het inpassen van open source software en open standaarden in uw overheidsdienst"
en daar kunnen dan weer op de toepassing gerichte deelstandpunten bij.