Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update Libre Office  (gelezen 938 keer)

Update Libre Office
« Gepost op: 2017/11/20, 22:36:17 »
In Ubuntu 16.04 LTS gebruik ik bij nader inzien nog Libre Office 5.1.6.2. Hoe kan ik updaten naar de nieuwste versie? Waar ik die moet downloaden is mij bekend, maar wanneer ik die wil gaan installeren komt er een enorm scherm met foutmeldingen waar ik geen wijs uit kan. Wat moet ik doen vanuit de downloadmap? Ik heb gewoon op installeren geklikt.
Linux Mint 19 Xfce

Re: Update Libre Office
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/20, 22:51:36 »
Even: waarom wil je upgraden? Nieuwe speciale functies die je per se nodig hebt? Zo niet, blijf dan gewoon bij de versie die Ubuntu (etc.) je aanbiedt. Nieuwe versies - zeker van LO - zijn niet per definitie beter of functioneler.

Re: Update Libre Office
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/20, 23:01:36 »
Neen......het is niet speciaal ergens voor nodig, maar ik dacht met name aan een eventueel veiligheidsaspect. Als ik het zo kan houden dan vind ik dat prima. Bedankt voor de reactie.
Linux Mint 19 Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Update Libre Office
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/20, 23:15:47 »
Veiligheidsreparaties krijg je sowieso, voor de oudere LO-versie die standaard bij je Ubuntu hoort. Dus daar hoef je je niet ongerust over te maken. :)

Re: Update Libre Office
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/20, 23:37:06 »
Mooi zo......bedankt. ;)
Linux Mint 19 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Update Libre Office
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/21, 09:07:11 »
Een steeds betere docx ondersteuning kan wel een goede reden zijn om op de nieuwste LO over te gaan. Hiervoor kan je gebruik maken van een officiële softwarebron: http://www.omgubuntu.co.uk/2017/07/how-to-install-libreoffice-5-4-on-ubuntu

Offline h2o

  • Lid
Re: Update Libre Office
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/21, 09:22:47 »
Je kunt bij Ubuntu toch ook de backports gebruiken (zoals bij Debian). Dan kun je van bepaalde programma's zoals Libreoffice de laatste versie installeren. Zo draai ik LO 5.4.2 ipv 5.2 van Debian.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Update Libre Office
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/21, 11:05:46 »
Je kunt bij Ubuntu toch ook de backports gebruiken (zoals bij Debian). Dan kun je van bepaalde programma's zoals Libreoffice de laatste versie installeren. Zo draai ik LO 5.4.2 ipv 5.2 van Debian.
Misschien eens aangeven hoe je dat dan doet. Backports staat namelijk standaard ingeschakeld in een nieuwe Ubuntu installatie, maar door een systeem van prioriteit krijg je bij installatie van een pakket niet standaard de backport versie.

Offline h2o

  • Lid
Re: Update Libre Office
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/21, 11:46:17 »
Je kunt bij Ubuntu toch ook de backports gebruiken (zoals bij Debian). Dan kun je van bepaalde programma's zoals Libreoffice de laatste versie installeren. Zo draai ik LO 5.4.2 ipv 5.2 van Debian.
Misschien eens aangeven hoe je dat dan doet. Backports staat namelijk standaard ingeschakeld in een nieuwe Ubuntu installatie, maar door een systeem van prioriteit krijg je bij installatie van een pakket niet standaard de backport versie.
Bij Debian doe je dat met het volgende commando:
Citaat
apt-get install -t stretch-backports libreoffice libreoffice-l10n-nl libreoffice-base libreoffice-base-core libreoffice-base-drivers libreoffice-calc libreoffice-common libreoffice-core libreoffice-draw libreoffice-gtk3 libreoffice-impress libreoffice-java-common libreoffice-l10n-nl libreoffice-math libreoffice-pdfimport libreoffice-report-builder-bin libreoffice-style-galaxy libreoffice-style-oxygen libreoffice-writer
Ik werk met rootterminal, anders sudo ervoor. I.p.v. stretch-backports moet je dan de naam van de Ubuntuverisie gebruiken
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Update Libre Office
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/21, 12:31:41 »
Je kunt bij Ubuntu toch ook de backports gebruiken (zoals bij Debian). Dan kun je van bepaalde programma's zoals Libreoffice de laatste versie installeren. Zo draai ik LO 5.4.2 ipv 5.2 van Debian.

Zo kan het ook:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97563.msg986430#msg986430
Citaat
Ik zou de 'Fresh PPA' juist wel aanraden:
1- Praktisch gezien maakt het momenteel niets uit; je krijgt dezelfde versie (zolang er nog geen 5.3 is...en bij een nieuwe Ubuntu versie  :) ). Sterker nog, de LO fresh PPA is juiste beter afgestemd op de Ubuntu versie; zie punt 3.
2- Je hoeft niet steeds je PPA of tips aan te passen, en blijft altijd up to date.
3- LO/Ubuntu zorgt zelf voor de juiste LO versie per Ubuntu versie:  http://www.ubuntuupdates.org/ppa/libreoffice (merk op dat de versies verschillen!)

Voor de goede orde: de fresh PPA bevat geen alpha's of beta's!
Alleen normale stabiele updates.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Update Libre Office
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/21, 14:33:13 »
Je hebt die "fresh" PPA inderdaad als een mogelijkheid om steeds de laatste stabiele (of ten minste release-candidate) versie op je computer te hebben. Dan kan je op een bepaalde morgen zonder waarschuwing naar een hogere versie, die nog wel meer kinderziekten zal hebben dan een versie die al langer bestaat. In dat opzicht zijn de versie PPA's, zoals ppa:libreoffice/libreoffice-5-4 in de link die ik aangaf, een meer stabiele keuze. Hiermee blijf je steeds op die hoofdversie, en ontvang je enkel bug-fix releases. Je kan dan nog altijd zelf beslissen of en wanneer je naar een hogere versie gaat, namelijk door de PPA aan te passen.

Re: Update Libre Office
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/21, 14:46:56 »
Strikt genomen heb je gelijk, maar valt erg mee met bugjes is mijn ervaring (>RC2).
(bugs tot op heden: geen)
« Laatst bewerkt op: 2017/11/21, 14:57:48 door VuurVosje »