Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Slecht internet bij Ubuntu 16.04  (gelezen 5453 keer)

Offline Flupke

  • Lid
Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Gepost op: 2017/04/24, 20:54:10 »
Hallo,

Mijn vraag gaat over slecht internet bij Ubuntu 16.04
Het begon met een tweedehands HP Elitebook 840 waarop Windows 10 home stond. Daar wilde ik ook Ubuntu 16.04 voor mezelf op hebben. Ik ben tenslotte fan. Vanaf het begin af aan heb ik steeds meldingen dat een site niet bereikbaar is, dat ik me internetverbinding moet nakijken, dns probe failed enz. Ook te vaak de pagina
Server niet gevonden
.controleer op typfouten....
.controleer netwerk..
.firewall, proxy....

-tijdelijk probleem in naamsherleiding

Toen kreeg ik een pc terug, die uitgeleend was, met Ubuntu 16.04 die het al geruime tijd deed maar soms gebruikt. Daarna zelfde ellende als op de laptop.

Lang verhaal kort. Diverse trucs geprobeerd van vriend Pjotr. Geen succes.

Toen verder gezocht. Diverse distro' s geprobeerd Linux Mint 18.1 en Zorin 12 .....zelfde verhaal. Maar die zijn dus allen gebaseerd op Ubuntu 16.04! Geen verschil tussen live of geïnstalleerd.

Terwijl verder diverse andere distro's (oudere) wel goed draaien. Windows 10, Chrome os, Mint 17.3, Android en Zorin 9.
Al deze draaien prima....maar ik wil verder en bijblijven:(

Conclusie: Os' en gebaseerd op Ubuntu 16.04 geven problemen met internet. Op alle verbindingen fout. Bedraad, wifi of dongle allemaal hetzelfde.
Lijkt te wijzen op de router....dat is van KPN een Experiabox v9 of zit ik er helemaal naast?

Even leek het laden van een oudere kernel de oplossing maar dat was inderdaad......even.

Hier thuis hebben we een klein netwerk met twee hubs en zo' n zes a zeven pc' s die niet altijd in gebruik zijn. Dit heeft te maken met het feit dat ik afgelopen jaren pc' s inzamelde en klaar maakte voor Roemenië of asielzoekers. Die werden geleverd met een distro van Linux. Eerst Linux Mint, toen Elementary OS en later Zorin.

Dit even ter verduidelijking waarom verschillende pc's en verschillende OS' en gebruikt worden. Je wil gewoon een en ander es testen:)

Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/24, 23:13:43 »
Hallo, begrijp ik het goed dat als je Ubuntu 16.04 op een usb zet en je start vanaf dat medium, dat je dan geen of slecht internet hebt?

Het probleem zit niet in je router, daar andere distro's wel goed werken.

Probeer anders eens Debian of Fedora om te zien of je probleem inderdaad gerelateerd is aan Ubuntu 16.04. Ik kan me dat eigenlijk nauwelijks voorstellen...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/25, 11:54:04 »
Met een HP had ik ook problemen, maar na het installeren van gesloten-source drivers via synaptic, werkt het (weer) als een speer.
Heb je al een keer laten zoeken naar de gesloten drivers?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Flupke

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/25, 15:35:48 »
Hallo, begrijp ik het goed dat als je Ubuntu 16.04 op een usb zet en je start vanaf dat medium, dat je dan geen of slecht internet hebt?

Het probleem zit niet in je router, daar andere distro's wel goed werken.


Ne je hebt het niet goed begrepen. Of ik ben niet duidelijk geweest. Het probleem van slecht internet komt voor
- bij div. distro' s gebaseerd op Ubuntu 16.04
-op verschillende apparaten
-met bedraad, wifi of dongle
-geinstalleerd of live

Ik snap er echt geen donder van.
Vrijwel altijd werkt alles netjes "out of the box"

Offline Flupke

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/25, 15:40:46 »
Met een HP had ik ook problemen, maar na het installeren van gesloten-source drivers via synaptic, werkt het (weer) als een speer.
Heb je al een keer laten zoeken naar de gesloten drivers?


Als je bedoeld dat ik heb laten zoeken naar extra stuurprogramma' s...ja tuurlijk heb ik dat gedaan.

De verbinding lijkt in alle gevallen goed als je naar de "ringetjes" kijkt van sterkte van ontvangst of bij de gegevens over de verbinding. Maar wat er binnenkomt via de verbinding is een ander verhaal. En heeft vaak met DNS dingen te maken. Vandaar dat ik denk aan de router.
Maar ik heb dit nog nooit mee gemaakt.
Begin echt aan mezelf te twijfelen :)

Offline Flupke

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/25, 18:43:58 »
Paul zei:

Probeer anders eens Debian of Fedora om te zien of je probleem inderdaad gerelateerd is aan Ubuntu 16.04. Ik kan me dat eigenlijk nauwelijks voorstellen...

Goed idee.......heb het gelijk gedaan en Fedora 25 op een dvd gebrand en de live sessie 40 minuten zonder enige hapering gedraaid!!
Nu eerst de verjaardag van mijn vrouw vieren ...ik kom hier zo gauw mogelijk op terug.


Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/25, 22:29:57 »
Ja, de belangrijke dingen des levens gaan voor natuurlijk!
Je hebt hier wel een exotisch connectiviteitsprobleem volgens mij (dat misschien ook in een handomdraai is opgelost). Fedora wel en Ubuntu niet..? Vreemd!

Offline Nero

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/26, 11:04:31 »
Probeer dan ook eens een Live DVD van Debian (de roots van Ubuntu).

http://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/amd64/iso-hybrid/debian-live-8.7.1-amd64-xfce-desktop.iso

Deze kan je zo wegschrijven op een USB. Hoef je dus geen schijfje aan te verspillen, en het is nog sneller ook.sudo dd if=<gedownload-bestand> of=/dev/sdx bs=16M status=progressUiteraard het gedownload bestand met padnaam gebruiken, zonder <> en sdx vervangen door de juiste USB aanduiding. Bij oudere versies van dd werkt de progress ook niet en kan je deze parameter dus weglaten.

Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/26, 13:23:12 »
Misschien niet van toepassing, maar even er van uitgaande dat je het hebt over wifi:

in de terminal voer het commando 'iwconfig'  eens in. Dit zal iets laten zien als:
lo        no wireless extensions.

enp0s25   no wireless extensions.

wlp2s0    IEEE 802.11abgn  ESSID:"wifi-cuijk" 
          Mode:Managed  Frequency:2.462 GHz  Access Point: C8:F9:F9:5B:12:A0   
          Bit Rate=65 Mb/s   Tx-Power=15 dBm   
          Retry short limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:on
          Link Quality=51/70  Signal level=-59 dBm 
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:109   Missed beacon:0

In deze is wlp2s0 dus mijn wifi adapter. En dan gaat het om de regel Power Management:on
Dit heeft bij mij op ubuntu 16.04 wel vaker voor slechte verbindingen gezorgd.

Dit kun je testen door het volgende in de terminal in te geven:
sudo iwconfig wlp2s0 power off

Let hierbij op dat je de naam wlp2s0 vervangt door de naam die je in stap 1 terug hebt gekregen van jouw systeem.
Met het commando : iwconfig kun je verifieren of je power management idd is uitgezet. En test daarna je verbinding nog eens.

Stel het werkt en je wilt deze wijziging definitief maken:
https://askubuntu.com/questions/85214/how-can-i-prevent-iwconfig-power-management-from-being-turned-on

 

Offline Flupke

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/27, 16:32:21 »
Paul zei:

Probeer anders eens Debian of Fedora om te zien of je probleem inderdaad gerelateerd is aan Ubuntu 16.04. Ik kan me dat eigenlijk nauwelijks voorstellen...

Goed idee.......heb het gelijk gedaan en Fedora 25 op een dvd gebrand en de live sessie 40 minuten zonder enige hapering gedraaid!!
Nu eerst de verjaardag van mijn vrouw vieren ...ik kom hier zo gauw mogelijk op terug.


Fedora inmiddels geinstalleerd op mijn "testbak" waarop de onmogelijke Ubuntu 16.04 stond. Deze werkt prima! Zowel live als nu ook op de HD. En zowel bedraad als wel op wifi!!

Nu het weet waarom Ubuntu niet wil , zelf bedraad niet, ik snap er niets van.

Nu ga ik ook Debian is binnen halen en kijken hoe dat er uit ziet en werkt.
wordt vervolgd

Offline Flupke

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/27, 21:13:14 »
Misschien niet van toepassing, maar even er van uitgaande dat je het hebt over wifi:

in de terminal voer het commando 'iwconfig'  eens in. Dit zal iets laten zien als: ......

Helaas deze truc was ook niet de oplossing voor het niet volledig laden van internet pagina's

Inmiddels heb ik Debian ook op een dvd gezet en ook deze doet het wel goed!? Bedraad is prima......kan niet direct vinden hoe extra drivers op te vragen voor wifi.....die worden niet ( drie stuks) herkend door het systeem.

Offline Flupke

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/30, 20:57:59 »
Laat ik mijn vraag omdraaien en bij deze de vraag stellen :

-werkt de Ubuntu versie 16.04.2 bij de meeste van jullie goed wat internet betreft?

Ik krijg er de vinger niet achter en blijkbaar stopt het hier met commentaar. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant een stimulans om Fedora een kans te geven.

Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/01, 13:53:31 »
Laat ik mijn vraag omdraaien en bij deze de vraag stellen :

-werkt de Ubuntu versie 16.04.2 bij de meeste van jullie goed wat internet betreft?
Hallo, ik kan niet voor anderen spreken, maar het goede antwoord is dat Ubuntu 16.04.2 geen enkel connectieprobleem vertoont. Anders gezegd, internet werkt daar prima mee.

Heb je al geprobeerd of het probleem zich ook voordoet met een recente Ubuntu, zoals 17.04 of 17.10? Merkwaardig dat Debian wel weer goed werkt, dat is namelijk de basis van Ubuntu.

Ik hou het voorlopig op een ongelukkige samenwerking tussen Ubuntu en je router. Ik zou eens naar de beveiligingsinstellingen van je router kijken (typ adres 192.168.0.1 of een variant daarop, zoals 1.1 of 1.0 in je browser), staat daar niet iets teveel aangevinkt als Mag niet of Blokkeren? Als je daar flink hebt zitten te poken, kun je het ding terugzetten naar de fabrieksinstellingen, hetzij softwarematig, hetzij (vaak) hardwarematig.


Offline h2o

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/01, 15:45:44 »
In aanvulling op de opmerking van Nero, je kunt ook deze versie van Debian proberen:
https://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/8.7.1-live+nonfree/amd64/iso-hybrid/debian-live-8.7.1-amd64-xfce-desktop+nonfree.iso
Dat is een live DVD iso die je (zoals Nero al schrijft) kunt overzetten naar een USB stick.
Het verschil is echter dat het behalve een live-dvd ook nog eens de non-free spullen en extra firmware drivers aan boord heeft. Ik heb het zelf geprobeerd met een laptop met broadcom driver en die start moeiteloos op, inclusief WiFi.
Als het bevalt kun je het ook installeren. Ik zou dan wel adviseren om dit vanaf een kabel te doen. WiFi wordt bij installatie weliswaar herkend, maar de code wordt niet geaccepteerd. Na een 'bedrade' installatie echter wel.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Flupke

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/02, 21:50:16 »
Laat ik mijn vraag omdraaien en bij deze de vraag stellen :

-werkt de Ubuntu versie 16.04.2 bij de meeste van jullie goed wat internet betreft?
Hallo, ik kan niet voor anderen spreken, maar het goede antwoord is dat Ubuntu 16.04.2 geen enkel connectieprobleem vertoont. Anders gezegd, internet werkt daar prima mee.

Heb je al geprobeerd of het probleem zich ook voordoet met een recente Ubuntu, zoals 17.04 of 17.10? Merkwaardig dat Debian wel weer goed werkt, dat is namelijk de basis van Ubuntu.

Ik hou het voorlopig op een ongelukkige samenwerking tussen Ubuntu en je router. Ik zou eens naar de beveiligingsinstellingen van je router kijken (typ adres 192.168.0.1 of een variant daarop, zoals 1.1 of 1.0 in je browser), staat daar niet iets teveel aangevinkt als Mag niet of Blokkeren? Als je daar flink hebt zitten te poken, kun je het ding terugzetten naar de fabrieksinstellingen, hetzij softwarematig, hetzij (vaak) hardwarematig.

Dank voor je reactie.
Ik heb heb niet zitten "poken" in mijn router maar hem wel helemaal gereset....geen oplossing. Helaas

Offline Flupke

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/02, 23:49:50 »
I]n aanvulling op de opmerking van Nero, je kunt ook deze versie van Debian proberen:
https://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/8.7.1-live+nonfree/amd64/iso-hybrid/debian-live-8.7.1-amd64-xfce-desktop+nonfree.iso
Dat is een live DVD iso die je (zoals Nero al schrijft) kunt overzetten naar een USB stick.
Het verschil is echter dat het behalve een live-dvd ook nog eens de non-free spullen en extra firmware drivers aan boord heeft. Ik heb het zelf geprobeerd met een laptop met broadcom driver en die start moeiteloos op, inclusief WiFi.
Als het bevalt kun je het ook installeren. Ik zou dan wel adviseren om dit vanaf een kabel te doen. WiFi wordt bij installatie weliswaar herkend, maar de code wordt niet geaccepteerd. Na een 'bedrade' installatie echter wel.
[/quote

Dank H2O
heb daarnet het bestand gedownload. Hoop er morgen mee verder te gaan
Je hoort het.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #16 Gepost op: 2017/05/03, 16:55:44 »
Kan je op de computer waarbij dit probleem is nog eens die ubuntu 16.04 opstarten en het volgende in de terminal doen en de uitkomst hier posten? Ik heb een vermoeden maar wil dat ff zien.

ip addr show
Het vermoeden is dat als er in de output van die code ook ipv6 adressen staan er een redelijke kans is dat je een al bekende bug tegen het lijf bent gelopen. Je moet dan ipv6 uitschakelen om alleen nog via ipv4 te surfen. Die evt codes heb ik voor je als dit zo blijkt.

Dus post eerst maar de output
« Laatst bewerkt op: 2017/05/03, 17:04:58 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline h2o

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #17 Gepost op: 2017/05/03, 20:39:50 »
Het vermoeden is dat als er in de output van die code ook ipv6 adressen staan er een redelijke kans is dat je een al bekende bug tegen het lijf bent gelopen. Je moet dan ipv6 uitschakelen om alleen nog via ipv4 te surfen. Die evt codes heb ik voor je als dit zo blijkt.

Dat kun je (als root) aanpassen in het bestandje /etc/hosts.

Voeg daar de volgende regels toe:
Citaat
# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     localhost ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
En je bent van IPv6 verlost.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Flupke

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #18 Gepost op: 2017/05/05, 17:13:30 »
Dag Landfiets en H2O (hoe verzinnen jullie die namen.)

Ik hoef niet te kijken want ik ben daar diverse keren geweest bij de vebindingsinfo enz. weet zeker dat ie uit stond.

Helaas, ook dit is het niet.

De volgende a.u.b.......roept u maar  :o

Inmiddels heb ik Zorin 9 geinstalleerd op mijn lappie. En wat dacht je wat.....alles werkt prima. Bedraad en wifi

Maar blijf vooral meedenken a.u.b. ik heb nog een paar schijven waar het op staat.  ;)

swake

  • Gast
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #19 Gepost op: 2017/05/05, 18:45:43 »
Citaat
Inmiddels heb ik Zorin 9 geinstalleerd op mijn lappie. En wat dacht je wat.....alles werkt prima. Bedraad en wifi

Dan kon je evengoed Ubuntu 14.04 geïnstalleerd hebben , want daar is Zorin 9 op gebaseerd .

Offline h2o

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #20 Gepost op: 2017/05/05, 18:46:02 »
Werkt die Debian installatie die ik heb gemeld intussen ook? Wat je ook kunt proberen is LMDE-2, dat is Linux Mint Debian Edition versie 2. Dat draait dus op Debian als ondergrond.
Dat probeer ik intussen ook op mijn testlaptop dat nog al eens problemen geven vanwege de broadcom driver die niet goed werkt. Ik heb het geprobeerd met de USB stick en toen deed hij het niet. Met in het achterhoofd dat ik die drivers later wel via de bekabeling op kan halen heb ik het toch geïnstalleerd. En bij de installatie werden de drivers gewoon geïnstalleerd.
Ik zou, als je op XFCE wil overstappen, de Mate versie gebruiken. Dat sluit het dichtst aan op XFCE omdat XFCE op dit moment nog veel GTK2 gebruikt en dat zit ook in de Mate versie.

Later kun je eventueel Mate eruit slopen, ga ik ook proberen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Flupke

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #21 Gepost op: 2017/05/07, 19:43:10 »
Citaat
Inmiddels heb ik Zorin 9 geinstalleerd op mijn lappie. En wat dacht je wat.....alles werkt prima. Bedraad en wifi

Dan kon je evengoed Ubuntu 14.04 geïnstalleerd hebben , want daar is Zorin 9 op gebaseerd .

tuurlijk, maar ik vind alleen de naam al mooi  :) alsof je het over een SF film hebt. En het ziet er goed uit en makkelijk te gebruiken.

Offline Flupke

  • Lid
Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #22 Gepost op: 2017/05/07, 19:45:29 »
Werkt die Debian installatie die ik heb gemeld intussen ook? Wat je ook kunt proberen is LMDE-2, dat is Linux Mint Debian Edition versie 2. Dat draait dus op Debian als ondergrond.
Dat probeer ik intussen ook op mijn testlaptop dat nog al eens problemen geven vanwege de broadcom driver die niet goed werkt. Ik heb het geprobeerd met de USB stick en toen deed hij het niet. Met in het achterhoofd dat ik die drivers later wel via de bekabeling op kan halen heb ik het toch geïnstalleerd. En bij de installatie werden de drivers gewoon geïnstalleerd.
Ik zou, als je op XFCE wil overstappen, de Mate versie gebruiken. Dat sluit het dichtst aan op XFCE omdat XFCE op dit moment nog veel GTK2 gebruikt en dat zit ook in de Mate versie.

Later kun je eventueel Mate eruit slopen, ga ik ook proberen.

Daarvan lukte de installatie weer niet......zucht.... :'(, de laptop wilde de usb stick niet vreten......doe ik later nog wel es.....bedankt

Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #23 Gepost op: 2017/05/13, 01:33:26 »
Al die verschillende distributies moeten natuurlijk vroeg of laat met de Kernel gaan praten vanuit Userland, en de Kernel heeft dan de juiste Driver met Firmware om een Applicatie Binary Interface naar de buitenwereld aan te bieden, niet te verwarren met API.  (Linus Torvalds zegt over API mag niet veranderen, maar de ABI doet dat regelmatig, wat inhoud dat software blijft werken maar drivers soms moeten veranderen om te interfacen met de kernel indien als module of als blob, NVIDIA *kuch*)

En iedere distributie heeft vermoedelijk in /etc/NetworkManager configuratiebestanden naar hun goeddunken aangepast. En juist die configuratie bestanden zijn vanuit Userland hetzij via de grafische interface -wat eigenlijk een grafische schil is om deze configuratie bestanden- van zeer veel invloed op het werkzaam zijn en stabiliteit van Wifi.

Het geheim zit dus in de kleine verschillen van slechts hele kleine configuratie bestandjes maar wel met heel belangrijke impact op het hele systeem.

motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Re: Slecht internet bij Ubuntu 16.04
« Reactie #24 Gepost op: 2017/05/13, 15:43:50 »
Met een HP had ik ook problemen, maar na het installeren van gesloten-source drivers via synaptic, werkt het (weer) als een speer.
Heb je al een keer laten zoeken naar de gesloten drivers?

Ik volg het ook niet. Twee hp desktops in huis en die werken voortreffelijk. Wel de juiste drivers (veel intel) laten zoeken tijdens installatie inderdaad.

Linux in diverse distri's inmiddels op allerhande pc's geinstalleerd en nog nooit traag internet gehad.
Sterker nog, sinds linux zo'n beetje de snelste internet ooit.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore