Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ardour, vraagjes.  (gelezen 3995 keer)

Ardour, vraagjes.
« Gepost op: 2016/02/26, 17:45:32 »
Ik heb vrij recent ardour geinstalleerd (in terminal apt-get) en loop tegen wat vraagjes aan.
Overal lees ik dat audacity (favo proggie van me) geen volwaardige audio workstation is, wat ardour wel is. Dus maar eens kijken hoe dat werkt.
Eerste indruk. Op zich wel handiger op bepaalde punten waar het inpassen van sporen en deeltjes ervan betreft. Ook met opnemen werkt het in bepaalde gevallen handiger. Maar ik mis nog wat puntjes.

Is ardour altijd engelstalig? Of komt dat door de installatie via apt-get?

En kun je in ardour een spoor of deeltje ervan of geluidspiek bewerken?
Globale bewerkingen vindt ik wel. Bijvoorbeeld een volledig spoor 'normaliseren'. Dit kan ook op een piek, maar dan is vind ik geen controle (Db's of dergelijke) over de bewerking en rest alleen de standaard normalisering.
Maar ik kan nergens bewerkingen vinden zoals bijvoorbeeld het toevoegen van echo. Of het versterken/verzwakken in Db's van een geluidspiek. Bijvoorbeeld de equalizer krijg ik ook nog niet gevonden.

En hoe verkrijg ik de verticale beat/ritme streepjes? ...op een ingespeeld geluidsspoor?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/26, 17:53:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/26, 19:38:23 »
In elk geval al een nederlandse handleiding gevonden van een hoop basis handelingen.
Voor wie geinteresseerd is. http://wiki.linuxaudio.org/_media/wiki/ardourhandleiding1.2.pdf

Ik begin na het nodige lezen op het net eigenlijk een beetje terug te krabbelen.
Ardour werkt inderdaad handig voor editten. Maar om te masteren kom je bij jack? En jack bestaat uit 'heel veel' stukken programma? Niet echt een frontend? Of begrijp ik het verkeerd?
Als ik het goed begrijp als ik bijvoorbeeld echo in ardour wil kunnen toepassen heb ik nodig, ardour, jack, plugin van jack (3 programma's?). Terwijl dat in audacity 1 simpele functie onder Effecten is.
En om andere master functies toe te kunnen passen heb ik dan weer andere jack software en plugins nodig? Wat ook in audacity weer standaard te vinden is onder Effecten.

Dan heb ik onderhand een cursus nodig om te kunnen wat ik nu standaard in Audacity allemaal al kan? Dan zou ardour alleen wat simpelere opname- en edit features aanvullen?
Of zie ik iets volledig over het hoofd? :-[
« Laatst bewerkt op: 2016/02/27, 11:06:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline petrovski

  • Lid
Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/27, 13:48:27 »
Hoi Partyrabbit.

voor al uw effecten per spoor. open de mixer.
die vind je bovenin ardour onder WINDOW.

als je dan bovenin het betreffende spoor met je rechtermuisknop klikt zie je het volgende :
zie screenshot

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/27, 16:09:46 »
 =D Dank je. Daar kan ik vermoedelijk wel weer mee verder.

Nog tips, adviezen, handigheidjes of opmerkingen die ik moet weten?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline petrovski

  • Lid
Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/27, 16:55:24 »
haha mooi zo.

je MOEt vooral plezier beleven aan ardour...
echt een mooi programma voor je productie.
als je ergens tegenaan loopt,dan help ik je graag waar ik kan.
stuur gerust een berichtje.

om je opnames/samples/stems te bewerken raad ik je aan om dat in audacity te doen.
gebruik ardour voor je compositie.

have fun and feel free to ask.
goed bezig makker !

groetjes peter

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/27, 18:48:51 »
Dat geldt uiteraard ook voor jou terug. Mocht je wat van me willen weten dan kun je me altijd aanspreken.
Ben dan wel newbie met ardour, maar met muziek/opnemen/geluidsbewerking/editten/masteren/audacity ben ik best al wat jaartjes wel thuis, als ik dat als amateur zelf mag zeggen.

Je tip kwam ik niet ver mee. Ik heb geen plugins.  :'(
Gezocht hoe ik die er in krijg maar daar begrijp ik niets van :-[  ,en hier speelt ook een beetje in mee dat ik ubuntu zelf niet wil aantasten.
[beetje wanhopig] Help! [/beetje wanhopig]

Wat ik vooral wil kunnen aan bewerken in ardour zijn drie dingen. Echo/galm, equalizer voor verbeteringen geluidskwaliteit, en volume kunnen regelen per geselecteerd deel (pieken en dalen).
« Laatst bewerkt op: 2016/02/27, 18:51:55 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline petrovski

  • Lid
Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/27, 20:08:55 »
plugins kun je installeren via software centrum.
zoek op :

calf 
lv2
jack rack (ladspa)

succes

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/27, 20:50:37 »
Dank je. Daar ga ik (later denk ik) mee aan de slag.

Ik liep net tegen een groot minpunt aan. Misschien dat ik daar nog instellingen voor kan vinden.
Zojuist een testopname gedaan en die was zwaar overgemoduleerd met de bijbehorende slechte geluidskwaliteit als resultaat.
Best wel een tegenvaller aangezien ik met audacity behoorlijk zuivere opnames kan maken en dan het geluidsvolume (kanalen en master) prima kan beheersen.

Wilde ik even de testopname doen in audacity om deze verder in ardour te verwerken, zijn ineens mijn instellingen van audacity compleet gewijzigd en kan ik er niet meer mee opnemen. Gezocht en weer opgelost, maar blij was ik zeker niet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/27, 21:56:09 »
Vervolg.
Ik heb er ardour helemaal vanaf gegooid. Ik kijk nog wel of ik er later nog een keer mee aan de gang ga.
Waarom? In audacity waren zelfs filters en dergelijke aangetast en bijvoorbeeld pre-installed equalizerfilters ook op 0 gezet. Wat er mis gegaan is of hoe is mij een compleet raadsel maar ik ben er echt niet blij mee.
Zo iets heb ik sinds ik linux heb nog nooit gehad. Alleen daarvoor. :-[

Voorlopig houd ik me bij de (opnieuw moeten installeren) audacity. Dan mis ik voorlopig maar wat handige features. De rest krijg ik in audacity ook voor elkaar.
Ik ben bang geworden nog iets te doen en weer iets overhoop te halen van wat tot nu toe prima werkt.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/27, 21:58:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/29, 13:52:05 »
De eerste schrik is wat gezakt. Ik was echt niet bij.
Misschien ga ik ardour installeren op een andere pc en daar kijken hoe ik dan verder kom in ardour. Ik baal best want ik zag ook wel handige features in ardour, maar kan audacity echt niet missen.
Installeren op een pc waar waar audacity minder rol speelt dan op de studio-pc. Mochten er dan weer dit soort dingen voorvallen dan vallen de nu prima opnamefaciliteiten van de studio ten minste niet weg.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/01, 14:09:22 »
Zo. Op een andere pc verder experimenteren.

plugins kun je installeren via software centrum.
zoek op :

calf 
lv2
jack rack (ladspa)

succes

Nu mee bezig.

Gezocht, gevonden en geinstalleerd. Tom's Audio Processing plugins (echo + equaliser, voorlopig voor mij het belangrijkste)
« Laatst bewerkt op: 2016/03/01, 14:13:38 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline petrovski

  • Lid
Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/01, 17:16:35 »
je kunt lv2rack en/of de calf plugin ook aan je softsynth of sampler hangen met qjackctl...
echt een hele scala aan vette effectapparatuur tot je beschikking.

have fun en groets
peter

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/01, 18:20:52 »
Dank je Peter. Ik kom er nu een stuk verder in. En de eerste ervaringen zijn zeker niet verkeerd. Prima stuk software.

Dat combineren is meteen ook een punt waar ik tegen vragen aan loop voor mezelf. In hoeverre heb ik dat allemaal nodig?
De studio is in beginsel analoog. De opnamekwaliteit tot nog toe voor een amateur uitmuntend (mag ook, op zich een redelijke profi AAW).
De opnames moeten in sporen onder elkaar gezet worden. Soms een beetje geëdit (pieken en dalen aanpassen), en wat andere geluidsverbeteringen.
Lichte galm op zang voor een mooier resultaat.

Maar het blijft muziek wat ik te verwerken heb.
Ardour is een prachtig programmatje om te knippen en plakken, en inderdaad vele geluidseffecten te genereren. Geheel nieuwe tonen en beats te genereren. Dat is vooral leuk voor muziek als dance en trance e.d. En kan ook voor een gangbaar nummertje. Eminem kun  je er vrij snel mee evenaren (als je ook kunt rappen :-[ ). Muziek in elkaar knutselen (niets mis mee, maar niet helemaal wat ik zoek).
Maar aan een spoor goed ingespeeld instrument hoeft niet veel geduplicated en gesampled te worden. Op een cleane opname van een instrument een hoop geluidsbewerkingen los laten haalt ook vooral het instrument eraf. Dat maakt het voor mijn doel in dit geval juist minder mooi.

Ow. En dat Jack heb ik nog helemaal geen binding mee. Maar ook daar zal het digitale wel botsen met mijn analoge.

Inmiddels ervaar ik het als een mooi programma en zal ik het zeker nog gaan gebruiken om wat te spelen =D en om background-tracks te maken (drums ontbreken hier). Maar vooralsnog zie ik voor het analoge deel nog niet echt toegevoegde waarde voor de home-studio hier.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/01, 18:25:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline petrovski

  • Lid
Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/01, 19:57:01 »
ik snap wat je bedoeld.

ik kom zelf ook uit het analoge tijdperk.
4 track cassette-recording in de jaren 80
en synths en samplers in the 90-er jaren en meer van dat soort spul.

probeer ardour te zien als je mengpaneel (mixer gedeelte) waar je multitrack recorder aan gekoppeld is
(digitale tracks van je analoge instrumenten/opnames)

als je je originele opnames hebt schoongesneden in audacity met eventueel wat EQ,en je laad ze dan in ardour dan kun je heel fijn je eindmix of remix maken,
met op elk spoor realtime effects (galmpje hier...echootje  daar).

audacity is een fantastische audio-editor.
ardour je tool als je wilt gaan produceren.

maar je moet doen wat voor jou het beste voelt.
als muzikant zowiezo !

have fun makker




Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #14 Gepost op: 2016/03/01, 22:24:44 »
ik snap wat je bedoeld.
Pfoe. Gelukkig. Ik voelde me al een vreemde eend.  :-[
Ik kan lekkere stampmuziek zeker waarderen en dat heeft al heel vaak door mijn speakers gegalmt, maar 'echte' muziek blijft toch wel wat hebben hoor. Hoe lekker dance/trance/hardcore/rap/R&B ook kan klinken, het blijft voor mij geknutselde muziek. Dat ene perfect opgenomen rifje herhaaldelijk gesampled wordt te perfect. En al helemaal als je daar elk tikje of ruisje uit gaat filteren. Daar moet een slecht geraakte toon tussen zitten voor de sfeer en levendigheid van de muziek.

als je je originele opnames hebt schoongesneden in audacity met eventueel wat EQ,en je laad ze dan in ardour dan kun je heel fijn je eindmix of remix maken,
met op elk spoor realtime effects (galmpje hier...echootje  daar).
Ik ben er ook al achter gekomen dat sommige effecten inderdaad echt wel een betere sound geven in ardour dan in audacity. Daar ga ik dus ook zeker mee aan de slag.

audacity is een fantastische audio-editor.
ardour je tool als je wilt gaan produceren.
Vind ik ook hoor. Audacity is een schitterend programma waar veel in mogelijk is. In de zeker 10+ jaar dat ik het gebruik ben ik nog geen redelijke gelijkwaardige vervanger tegen gekomen dat biedt wat audacity biedt. Ok een DAW dan misschien, maar dat is toch weer een stap hoger. Al ken ik er genoeg die uit een DAW niet kregen wat ik met audacity wel voor elkaar kreeg.
In ardour kan het dan wel wat makkelijker zijn sporen te synchroniseren, maar als een spooropname een beetje redelijk ingespeeld is is het in audacity ook een koud kunstje. En ook dan is nog van alles aan te passen zoals tempo, toonhoogte en zelfs individuele tonen.

En dit volgende is niet objectief, maar voor mij is in de huidige configuratie hier de opnamekwaliteit van audacity perfect en prima te beheersen, daar waar het met ardour helemaal mis ging (overstuurd). En ook omdat ik diverse mensen sprak die zich beklaagden dat het niet mee viel zuivere opnames te verkrijgen met hun DAW, daar waar ik de boel inplugde en het na instellen van audacity meteen prima werkte.
Ik heb ook een beetje het vermoeden dat het komt omdat een DAW specifieker gemaakt is voor digitale hardware. Waar audacity dan vermoedelijk beter om kan gaan met de insturing van mijn analoge hardware.

Audacity blijf ik een zwaar onderschat stuk prachtsoftware vinden! Maar daarmee sluit ik andere mogelijkheden zeker niet uit. Ardour gaat hier naast audacity zeker wat rolletjes spelen en wie weet in de toekomst meer.

have fun makker
Dat is alles waar het hier om gaat. Lekker een beetje funnen met muziek. Maar als je iets doet moet je het nu eenmaal wel zo goed mogelijk proberen te doen. ;)

Mijn dank is weer groot. En sorry dat ik even een flink baalmoment had.
We keep in touch.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/01, 22:49:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #15 Gepost op: 2016/03/02, 09:16:47 »
Nog even een vlugge vraag.
Zijn er nog veel voorkomende handelingen voor geluidsverbetering die ik moet kennen en vinden? Want sommige handelingen doe je juist tijdens de mastering en kun je bijna niet vooraf (in audacity) doen.

Echo/galm en equalizer zijn me inmiddels bekend.
De originele opname 'normaliseren' en ook de functie  decibels per spoor of spoordeel aanpassen deed ik ook nog wel eens in audacity, maar vond ik nog niet in ardour. Waar vind ik die functies?
Welke mis ik nog?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline petrovski

  • Lid
Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #16 Gepost op: 2016/03/02, 15:34:51 »
ja goeie vraag...het kan wel maar ik weet niet zo uit mijn hoofd waar in ardour.

volgens mij moet je met je rechtermuisknop op het geluidsbestand (wav.) in de editor klikken.
je krijgt dan een menuutje waar o.a. normalise in staat

zelf normalise ik altijd in audacity nadat ik de eq heb gedaan,
en de eindmix uit ardour gaat weer in audacity om schoonh te snijden en te normalisen.

succes

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #17 Gepost op: 2016/03/02, 15:46:17 »
Hahaha. Jij kunt dus ook niet zonder audacity?  =D 8-)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline petrovski

  • Lid
Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #18 Gepost op: 2016/03/02, 19:54:08 »
tuurlijk niet !

ik moet er niet aan denken...een programma dat zogenaamd alles kan.
van veel tools die beschikbaar zijn gebruik ik wat ik nodig heb,en ga vrolijk verder met het volgende.
its the best of both worlds.

muziek maken met ubuntu kan soms een bitch zijn,
maar op een gegeven moment werkt het gewoon voor je.
en vergeet niet :het is f*ck*ng gratis ...en het werkt !

hah !

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #19 Gepost op: 2016/03/02, 19:58:54 »
en vergeet niet :het is f*ck*ng gratis ...en het werkt !

I know. Audacity gebruikte ik al ver voor linux. En recent heb ik een oudere pc op linux opgebouwd binnen een opnamestudio.
Voor als je'm gemist hebt. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95654.msg971003#msg971003
En als ik dat had moeten doen met betaalde software had me dat al snel richting 1000 gekost. En dan begin ik nog niet over de voor die software benodigde pc en meer. En een nieuwe DAW/AAW van de kwaliteit wat ik nu heb red je ook niet met een Behringer van 500.
Hier draait nu een prima kwaliteit studiootje voor een grijpstuiver.  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2016/03/02, 20:05:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline petrovski

  • Lid
Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #20 Gepost op: 2016/03/02, 20:47:32 »
heb ik gelezen ja .
heel interessant !

beetje technical voor mij ,
ik ben meer van dingen aansluiten en kijken wat er uit kan komen...maar solderen : laat maar.

en weet je.. als het op creatieviteit aankomt;
in de beperking toont zich de meester (duits gezegde toch ?)

xubuntu voor alledaags gebruik : werkt zonder dat ik eraan hoeft te werken
xubuntu voor sounddesign/muziek  : een avontuur voor deze liefhebber en amateur.

werk ze !



Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #21 Gepost op: 2016/03/02, 23:42:55 »
ik ben meer van dingen aansluiten en kijken wat er uit kan komen...maar solderen : laat maar.

Dat had ook zijn doel. Anders waren alle kabels meer dan drie keer zo duur uitgevallen. Of 1/3 van de kwaliteit?
En er zijn toch stiekem nogal wat kabeltjes nodig. Alle bekabeling koste nu al bijna meer dan de rest. Dus als je dat toch kunt... ^-^

De ubuntu's die hier draaien waren over het algemeen ook vrij simpel geïnstalleerd.
En de muziek is voor ons ook niet meer dan een stapje verder in een hobby van meerderen hier. Maar wel een hele leuke en relaxte hobby. En voor mij al heel lang dus ook leuk dat de kids het leuk mee opgepakt hebben. Je moet ze toch ook de ruimte geven om zich te ontwikkelen, al is dit niet met tegenzin van me.  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ardour, vraagjes.
« Reactie #22 Gepost op: 2016/03/03, 17:11:55 »
Zojuist een testopname gedaan en die was zwaar overgemoduleerd met de bijbehorende slechte geluidskwaliteit als resultaat.
Best wel een tegenvaller aangezien ik met audacity behoorlijk zuivere opnames kan maken en dan het geluidsvolume (kanalen en master) prima kan beheersen.
Ik weet niet wat er eerder mis gegaan is. Op de andere pc zonder problemen geinstalleerd.
Hierdoor het aangedurft nu alsnog ardour op de studio pc te installeren en nu werkt alles wel naar behoren en wordt audacity niet verkloot. Opnamekwaliteit gewoon prima zoals in audacity, en gewoon prima regelbaar.

Misschien dat er toch met de eerste installatie gedaan in terminal iets fout gegaan is, waar het nu via Softwarecentrum wel goed gegaan is?

Als ik het goed begrijp als ik bijvoorbeeld echo in ardour wil kunnen toepassen heb ik nodig, ardour, jack, plugin van jack (3 programma's?). Terwijl dat in audacity 1 simpele functie onder Effecten is.
En om andere master functies toe te kunnen passen heb ik dan weer andere jack software en plugins nodig? Wat ook in audacity weer standaard te vinden is onder Effecten.
Inmiddels ben ik er (met jou hulp Peter ^-^ ) wel een eind uit.

Met Jack ga ik voorlopig niet werken. Voorlopig geen probleem omdat het hier toch allemaal ver analoog is.
En waar het plugins betreft houd ik het voorlopig bij de gangbare bewerkingen zoals echo en equalizer.

Ardour voegt inderdaad de nodige makkelijke handelingen toe. Ook het real time opnemen is wat makkelijker, al ging dat hier met audacity ook prima.
Maar audacity blijf ik zeker ook nog veel gebruiken want ik mis (of vind ze niet)  inderdaad nog steeds handige functies die in audacity gewoon beschikbaar zijn. Dat wordt met twee programma's werken dus. Een geselecteerd deel van een spoor bijvoorbeeld in volume regelen krijg ik niet gevonden in ardour, en dat is toch wel een handige feature om pieken en dalen te editten.

Maar eerlijk is eerlijk. Het is zeker een handig programma waar veel in mogelijk is.
En wat bij deze alsnog in gebruik genomen is in de studio setting.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore