Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?  (gelezen 2933 keer)

Offline Wiend

  • Lid
Ben sinds dit weekend eens met Ubuntu aan het stoeien geweest op een wat oudere laptop. Ben erg enthousiast over Ubuntu en begrijp van mijzelf niet dat ik al niet veel langer geleden overgestapt ben op linux  =D.

Edoch, het is allemaal wel wat nieuw voor mij en er is zoveel informatie over van alles en nog wat te vinden dat ik een beetje door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb Ubuntu 11.10 geinstalleerd. Werkt erg goed op deze laptop. maar bij nader inzien denk ik dat ik beter uit de voeten kan met de KDE-desktop. Maar hoe installeer ik die KDE-desktop erbij? Zag al iets staan over synaptic en daar vind ik wel van alles over KDE, maar ook daar is het weer zo veel.

Is er iemand die mij nu effe snel op weg kan helpen? Enorm bedankt alvast!

Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/09, 19:27:51 »
Niet doen.

Als je KDE wilt installeren download dan Kubuntu en installeer dat, of maak nog een extra partitie aan waarin je Kubuntu installeert dan kun je zien wat je het beste bevalt
2 of meer Linux distro's op een computer is geen enkel probleem
Kijk hieer ook even http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/*buntu-12-04-precise-pangolin/msg811851/#msg811851
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/09, 20:10:07 »
Ubuntu Softwarecentrum --> zoek naar kubuntu-desktop en installeer die. Uitloggen en kies op het inlogscherm voor Sessie --> KDE Plasma

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/09, 20:12:39 »
Mocht je eigenwijs zijn, niet bang voor gruwelijke stabiliteitsproblemen, segfaults en meer, dan ben je een waaghals. Installeer KDE door in te tikken

sudo apt-get install kubuntu-desktop. Voor de gevolgen sta ik niet in.

-Uiteraard- was Vistaus me voor :D

Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/09, 20:17:25 »
Zelf weten natuurlijk, maar dan heb je wel KDE en Ubuntu programma's door elkaar, lijkt me speciaal iemand die met Linux begint erg verwarrend.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/09, 20:36:03 »
@Timo: :D

@Leon: Mij lijkt het juist makkelijker. Je hebt wel gelijk dat sommige programma's dan dubbel zijn, maar om er kennis mee te maken is het makkelijker dan een nieuw partitieschema te maken naast het huidige :) Als het bevalt kan de TS altijd nog een volledige installatie doen, want voor echt werk is dat wel beter dan mixen, dat ben ik met je eens :)

Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/09, 20:45:20 »
@vistaus Wat betreft de snelheid is jouw methode natturlijk wel veel sneller. Mijn ervaring is dat 2 systemen door elkaar makkelik is te installeren, maar moeilijk weer uit elkaar te halen is. Ben en word er niet een voorstander van en raad dat ook altijd af
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/09, 20:47:39 »
@vistaus Wat betreft de snelheid is jouw methode natturlijk wel veel sneller. Mijn ervaring is dat 2 systemen door elkaar makkelik is te installeren, maar moeilijk weer uit elkaar te halen is. Ben en word er niet een voorstander van en raad dat ook altijd af

Ben ik met je eens, maar de TS wil gewoon even de smaak proeven om te kijken of KDE bevalt. Mocht het bevallen, dan is het eerste wat ik hem aanraad natuurlijk een schone installatie :) Daar heb je volkomen gelijk in dat het voor het "echie" beter is eens schone installatie te doen :)

Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/09, 20:53:29 »
Ben benieuwd wat de topic schrijver gaat doen, we wachten af.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/09, 22:15:54 »
Ik kan alleen maar vanuit ervaring zeggen dat KDE mengen met GNome3 (Unity) een erg vervuild systeem oplevert.
De enige remedie dan is een complete herinstallatie van een van beide OS-en.

Is voor Wiend het niet simpeler gewoon Kubuntu installeren over de bestaande installatie en even uittesten, niet gewoon het beste ? Het kost maar 1,5 uur tijd en je hebt dan iets volwaardigs en bruikbaar.

Die desktops mengen kan akelige situaties opleveren, en het is alleen maar verwarrend.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/09, 22:30:56 »
'In theorie' is het mogelijk om tussen desktops te switchen.

Uit eigen ervaring, dus niet universeel toepasbaar, weet ik dat dit een tijdje goed kan gaan totdat alles met een grinding halt tot een naargeestig einde komt (blank scherm met een boos kijkende knipperende cursor). Daar leert een mens ook wat van, maar het schiet niet op als je net een belangrijke mail moet versturen.

Mijn advies zou zijn om ubuntu en kubuntu strikt uit elkaar te houden.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Wiend

  • Lid
Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/09, 23:21:27 »
Bedankt voor de reacties.

Wat de TS gaat doen is het volgende  8-) :  ik heb hobbymatig een aantal computers en laptops thuis draaien. Om eens van linux te proeven heb ik op een laptop nu Ubuntu gezet en op een ander systeem, waar een herinstal van een Os noodzakelijk is, zet ik Kubuntu.

Lijkt me de beste oplossing om beide versies eens te proberen  :angel:


Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/10, 15:49:04 »
Een uitstekende oplossing!
off topic tip: Heb gisteren ook nog een uitstapje gemaakt naar Mint 12  met Cinnamon, mooi en lijkt veel op windows,  handig voor overstappers wellicht
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline Dave

  • Lid
Re: Hoe van Ubuntu naar Kubuntu oftewel hoe KDE-Desktop installeren?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/10, 18:50:56 »
Zelf weten natuurlijk, maar dan heb je wel KDE en Ubuntu programma's door elkaar, lijkt me speciaal iemand die met Linux begint erg verwarrend.



Ja je hebt gelijk. Het menu wordt een rommeltje met een veelvoud aan software wat elkaar overlapt.

Ik vraag me af hoe het zou werken wanneer je via de terminal de desktop en aanverwant verwijderd en aansluitend de nieuwe desktop installeert?
Ik ga dat nog eens proberen binnenkort.