Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computer weigert op te starten (help!)  (gelezen 1626 keer)

RKoeman

  • Gast
Computer weigert op te starten (help!)
« Gepost op: 2007/09/12, 14:34:03 »
Goededag,

Vanmiddag zette ik mijn nieuwe (nog geen jaar oud) pc aan, maar verder gebeurde er niet veel.

Het geblaas (van de koeler, denk ik) hield niet op, en het lampje van de monitor werd oranje dus ik had ook geen beeld.
Ook hoor ik een zacht "getik" bij het lampje in de systeemkast (met een soort prullenbak icoontje), dit lampje ging bij iedere tik uit. Dit proces wordt continu herhaald.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Want misschien kan ik het zelf verhelpen, in plaats van de pc naar een computerzaak te brengen.

Alvast ontzettend bedankt voor uw repsonse,

Mvg, Robin Koeman.

Computer weigert op te starten (help!)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/12, 14:41:48 »
Citaat van: RKoeman
Goededag,

Vanmiddag zette ik mijn nieuwe (nog geen jaar oud) pc aan, maar verder gebeurde er niet veel.

Het geblaas (van de koeler, denk ik) hield niet op, en het lampje van de monitor werd oranje dus ik had ook geen beeld.
Ook hoor ik een zacht "getik" bij het lampje in de systeemkast (met een soort prullenbak icoontje), dit lampje ging bij iedere tik uit. Dit proces wordt continu herhaald.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Want misschien kan ik het zelf verhelpen, in plaats van de pc naar een computerzaak te brengen.

Alvast ontzettend bedankt voor uw repsonse,

Mvg, Robin Koeman.
Onlangs nog een topic over geweest: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/14165
Ubuntu 8.04 "Hardy Heron"
Mac OS X Leopard

lordwodan

  • Gast
Computer weigert op te starten (help!)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/12, 17:06:55 »
Inderdaad maar daar is geen oplossing geboden behalve dan een (waarschijnlijk) defecte pc.

Hr. Rkoeman, wat gebeurt er exact als de pc aangezet wordt? Hij gaat blazen... is dat alles? of piept er echt wat? Wordt het lampje van de monitor kortstondig groen en dan oranje? of blijf hij oranje?

Het lampje van de harddisk knippert blijkbaar en de harddisk zelf ratelt. Toch?

Je zou een paar dingen kunnen doen.

1) controleer de bekabeling van de monitor naar de pc (klinkt mss TE simpel maar ok)

2) Probeer een live-cd in de cdrom te doen en dan nog eens proberen.

3) Maak de kast open, druk alle kaarten even goed op hun plek en probeer op nieuw

4) een fout van de pc lospeuteren door de platte brede kabel van de harddisk af te trekken, de voedingsstekker van de harddisk los te maken en dan weer proberen. Met mazzel komt hij nu met een foutmelding en weet je dat de harddisk niet goed is/kan zijn.

Optie 4 wel als laatste doen.

Offline Dave

  • Lid
Computer weigert op te starten (help!)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/12, 17:20:04 »
nou als zelfs het bios niet op start heeft een live cd ook weinig kans.

pas wat veranderd in de kast? zou alles buiten de HD eens loskoppelen en minimaal geheugen etc.
Of je hebt een pc waar het bios niet van in beeld komt met opstarten, dan de toets er voor gebruiken bij opstarten. Staat wel in de handleiding welke toets.

lordwodan

  • Gast
Computer weigert op te starten (help!)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/12, 17:26:37 »
Citaat van: Dave
nou als zelfs het bios niet op start heeft een live cd ook weinig kans.

pas wat veranderd in de kast? zou alles buiten de HD eens loskoppelen en minimaal geheugen etc.
Of je hebt een pc waar het bios niet van in beeld komt met opstarten, dan de toets er voor gebruiken bij opstarten. Staat wel in de handleiding welke toets.
Dat was mijn volgende stap maar gezien de leeftijd van de pc... Is dat denk ik garantie werk.

De HDD rammelt en doet wel dus ik heb het vermoeden dat er wel iets gestart wordt.

Offline Ivan1986

  • Lid
Computer weigert op te starten (help!)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/12, 23:37:36 »
wat ook kan is dat je ram geheugen kapot is of los zit. dan doet je pc bena niks meer dus kijk dat ook eens na.... misschien zit ze los

RKoeman

  • Gast
Computer weigert op te starten (help!)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/13, 08:51:48 »
Behalve het geblaas, en het getik uit de systeemkast hoor ik verder niets. De pc ratelt niet, zoals het zou moeten doen bij het opstarten. De DVD-drive reageert ook niet meer, dit was ik vergeten te vermelden in mijn eerste post.
Wat betreft de monitor, de kabels zijn nog steeds goed verbonden. Het lampje wordt eerst blauw, dan na enkele seconden, oranje. Maar in de tussentijd krijg ik geen beeld.

Maar zelfs als ik beeld zou hebben, denk ik niet dat het veel uitgemaakt zou hebben; De pc blijft hangen in het geblaas en het getik, verder is het een raadsel wat er aan de hand is in de systeemkast...

Erg bedankt voor de reacties. Ik ga zeker eens proberen de kaarten eventueel goed terug te plaatsen.

Mvg, Robin Koeman.

Computer weigert op te starten (help!)
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/13, 08:59:19 »
Lees dit topic even: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12475
Je moet proberen alles te verwijderen uit je PC en telkens op te starten en dan moet je de beepjes horen, telkens 1 component bijplaatsen en weer opstarten ...... om zo eventueel te achterhalen wat er defect is.
Succes
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline mcgyver

  • Lid
Computer weigert op te starten (help!)
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/13, 09:08:20 »
Als je nog garantie hebt, niet gaan wroeten. Straks zeggen ze dat jij het gedaan hebt en dan ben je je garantie kwijt. Gewoon terugbrengen. Alleen zelf dokteren als je geen garantie hebt.