Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Maakt het uit of je Crossover gebruikt of Wine?  (gelezen 829 keer)

Offline jos34

  • Lid
Maakt het uit of je Crossover gebruikt of Wine?
« Gepost op: 2019/10/26, 10:53:05 »
Ik bedoel kan het zijn dat een programma niet (goed) werkt via Wine, wel of beter werkt via Crossover.
Crossover is betaalt dus zou je mogen verwachten dat het beter is dan Wine.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Maakt het uit of je Crossover gebruikt of Wine?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/26, 11:46:43 »
CrossOver is commerciële software met gesloten broncode (closed source) en het is gebaseerd op Wine. De bedoeling van Crossover is om het makkelijker te maken bedrijfssoftware voor Windows onder Linux te draaien, maar het werkt ook voor heel wat games.

Een gratis alternatief is PlayOnLinux: dat is geen vervanger voor Wine zoals Crossover, maar werkt als een frontend ervoor. PlayOnLinux maakt voor elke applicatie die je installeert de meest opportune Wine-configuratie aan. Dit is vooral ontwikkeld voor games, maar het werkt natuurlijk ook voor allerlei zakelijke software.
PlayOnLinux vind je in de standaard repositories van Ubuntu en Debian en hun afgeleiden.

Re: Maakt het uit of je Crossover gebruikt of Wine?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/27, 10:35:06 »
Crossover is betaalt dus zou je mogen verwachten dat het beter is dan Wine.

Wel, dat je ergens voor betaalt, betekent vooral dat het je geld kost.
Software is niet per sé beter als het je geld kost, hoewel de verkopers je dat graag doen geloven.
Dat is een gevaarlijke gedachtengang voor je portemonnee: Ik betaal ervoor, dus is het beter...

Ik vergelijk software graag om te zien wat het beste is, maar de open source en gratis varianten komen vaak goed uit de bus.
Zo heb ik liever LibreOffice dan MS Office, want het werkt al jaren beter met diverse formaten. Af en toe test ik dat.

Dus als je de Wine en Crossover vergelijkt, dan kom je erachter.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Maakt het uit of je Crossover gebruikt of Wine?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/27, 10:52:00 »
Citaat
Crossover is betaalt dus zou je mogen verwachten dat het beter is dan Wine.

Windows is ook betaalde software, en dat is nou ook niet echt heel goede software.....

Offline jolo

  • Lid
Re: Maakt het uit of je Crossover gebruikt of Wine?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/27, 21:18:42 »
Het hangt er vanaf van welke Windows programma's je via Wine of Crossover wilt draaien. Het zou kunnen dat Crossover beter is voor een aantal Microsoft applicaties. Dat staat onder andere vermeldt in deze hyperlink https://www.ubuntupit.com/crossover-linux-an-ultimate-guide-to-run-windows-programs-and-games-on-linux/

Als de Windows applicaties die je wilt draaien via Wine goed werken, dan hoef je Crossover niet te proberen.


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM