Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraagje m.b.t. automatisch opnieuw op laten starten  (gelezen 691 keer)

Offline digros

  • Lid
vraagje m.b.t. automatisch opnieuw op laten starten
« Gepost op: 2012/08/07, 14:14:47 »
Geachte mede ubuntu gebruikers,

Ik gebruik al een tijdje op een losse computer ubuntu.
deze draaid alleen maar een webapplicatie.
het feit is dat de cash nogal wel eens is vol wil lopen .. logisch lijkt mij  ^-^
Nu vraag ik me af of het mogelijk is dat ik het zo  in kan stellen dat dit systeempje bijv. om 1:00 s'nachts opnieuw opstart? ( nog niet gelukt )
dat firefox automatisch opstart ( dit is me al wel gelukt ) zonder de menu balk aan de linkerkant ( dit is me nog niet gelukt )

Heeft er iemand ervaring mee of kan iemand mij hiermee verder helpen ?

Al vast bedankt ! ^-^


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: vraagje m.b.t. automatisch opnieuw op laten starten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/07, 18:02:10 »
Welke cache loopt vol en waarom zou dat een probleem zijn? En waarom denk je dat het opnieuw opstarten het probleem verhelpt?

Offline digros

  • Lid
Re: vraagje m.b.t. automatisch opnieuw op laten starten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/08, 10:44:14 »
Het is een flash site waar filmjes op vertoon worden.
Deze staan op een nasje ( ook de flash site ) waardoor alles local is en niet via het internet gestreamd word.
Wanneer deze een dag aangestaan heeft duurd het langer voordat de filmpjes geladen zijn als wanneer deze net aan staan.
Als ik dan de computer opnieuw opstart is het namelijk weer voorbij het lange laden. ( lang laden praat ik over een paar seconden werk maar op ten duur is dit best irritant )

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: vraagje m.b.t. automatisch opnieuw op laten starten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/08, 12:46:49 »
Kan je dan niet beter de website zo aanpassen dat de flashfilmpjes niet gecached worden?
Zie bijv. hier: http://helpx.adobe.com/flash/kb/prevent-caching-loaded-variables.html

Het probleem aanpakken ipv. alleen de symptomen lijkt me beter ;)

Overigens kan je de balk aan de linkerkant wegkrijgen door firefox in de full-screen modus te zetten via F11.
Als je FF daarna afsluit zou hij de volgende keer weer in fullscreen op moeten starten.

Verder kan het natuurlijk ook lonen om te kijken of je die computer 's nachts niet gewoon uit kan zetten. Dat kan aanzienlijk schelen in de stroomkosten.
Uitzetten om 1 uur 's nachts kan door het bestand /etc/crontab aan te passen.
Voeg deze regel onderaan toe:
0 1    * * *   root    /sbin/shutdown -P now

Om te rebooten kan je deze gebruiken
0 1    * * *   root    /sbin/reboot

Voor het opnieuw opstarten in de ochtend (als je hem 's nachts uitzet) moet je even in de BIOS kijken. Meestal is er wel een optie om een tijd op te geven waarop de computer weer aan moet gaan. Als alternatief is er ook wel wat te knutselen via een tijdschakelklok.