Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Metamorphose 2 meerdere folders met files selecteren en dan renamen.  (gelezen 1011 keer)

Weet iemand of dit mogelijk is. ik kan wel gewoon een folder selecteren en dan de bestanden erin renamen, gaat prima.
Het zou nl. een hoop werk schelen als dit voor meerdere folders in een keer gaat. Het betreft divere mappen met jpg files. Ervoor staat bijv DCS001.jpg ik vervang dit door de datum en tijd van de foto, dan wordt het bijv. dit 12/02/2010:11.10.jpg Met duizenden foto's, ook dubbele, zou dit erg makkelijk zijn. Alvast bedankt. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Metamorphose 2 meerdere folders met files selecteren en dan renamen.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/03, 21:17:28 »
Mag ik onderstellen dat de datum die je in de bestandsnaam wil, de datum is waarop de foto werd genomen, met andere worden, de data geregistreerd in de EXIF data van het fotobestand? In dat geval kan je het programma "renrot" gebruiken (dat meteen ook jpegs fysisch kan roteren, zodat ook programma's die niet met de orientatietag overweg kunnen, de foto met de goede orientatie tonen).

Van zodra je een commando hebt dat het werk doet voor één foto (of directory) wordt het een fluitje van een cent om de taak te automatiseren doorheen vele folders met "find'.

[edit]Schrikt de commandolijn wat af, dan moet dat met gthumbs ook vrij goed te doen zijn. Plaats alle te behandelen foto's in een "Catalog", selecteer ze en dan: Edit - Rename.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/03, 21:20:20 door vanadium »

Re: Metamorphose 2 meerdere folders met files selecteren en dan renamen.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/03, 21:47:08 »
Gelukkig schrik ik niet terug van de terminal, ik ga eens kijken naar renrot, ik ken dit programma niet, bedankt voor de tip Vanadium. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Metamorphose 2 meerdere folders met files selecteren en dan renamen.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/04, 06:09:19 »
Kijk eens of pyRenamer kan doen wat je zoekt.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline aartje

  • Lid
Re: Metamorphose 2 meerdere folders met files selecteren en dan renamen.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/04, 07:28:49 »
Als zij-opmerking:

Ik zou nooit een file- of foldernaam hernoemen in een naam met een /,$,#, of vele
andere speciale tekens er in. Een spatie en/of tab is ook discutabel.Een uitzondering zou de _ (underscore) kunnen zijn.
Veel van die tekens hebben een speciale betekenis voor de shell en andere programma's
(vi bijvoorbeeld)

Maar ja, dat is maar een mening...

Re: Metamorphose 2 meerdere folders met files selecteren en dan renamen.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/04, 16:52:48 »
Helemaal gelijk in, het gaat om een groot aantal foto's in diverse mappen, waarvan een aantal dubbel. Daarom wil ik ze hernoemen met datum en tijd uit het EXIF bestandje, dan zie je welke foto's echt dubbel zijn. Een foto uit 2003 met de naam DCS001.jpg hoeft geen dubbele foto uit 2002 met de naam DCS001.jpg te zijn. Uiteindelijk kan ik dan een database maken waar nog alleen unieke foto's staan, althans dat is de bedoeling. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.