Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Met upgraden spaar je veel werk uit  (gelezen 1677 keer)

Offline juliaan

  • Lid
Met upgraden spaar je veel werk uit
« Gepost op: 2012/10/13, 16:45:13 »
Na het lezen van 'hoe te upgraden' ben ik er maar aan begonnen.
Eerst bij Synaptic/settings/updates/for any new version  aangeduid, dan bij System Settings/ Brightness and Lock/ Lock op Off gezet.
En in Terminal 'update-manager -d' uitgevoerd.
Er wordt heel wat gedaan, uitgerekend, binnen gehaald en geinstalleerd.
Maar als het gedaan is sta je met de nieuwe 12.10,  je bookmaks zijn er en ook wat in de Home Folder staat.

Zo deed ik het voor Ubuntu en ook voor Lubuntu op een  oudere pc met Wifi.
En alles schijnt te werken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Met upgraden spaar je veel werk uit
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/13, 17:58:05 »
Nou, fijn. :)

Hopelijk krijg je naderhand niet te maken met "opwaardeerleed" (storingen veroorzakende restanten van de oude installaties). Indien wel:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline juliaan

  • Lid
Re: Met upgraden spaar je veel werk uit
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/14, 10:19:59 »
Ook omdat ik hier op het forum kan rekenen op veel hulp heb ik de stap gezet om te upgraden.
Ik had al gepoogd de Beta iso als live cd te gebruiken, maar ik geraakte zover niet.
Het beeld bleef plots vast te lopen ook na een tweede downloaden en branden van de iso.
Ik herinnerde mij ook de problemen die ik had om de 64bit versie van 12.04 te installeren.

Nu niets van dat. Een keer vraagt het programma bij het installeren of je iets moet behouden of veranderen.
Na de install kreeg ik bericht dat nautilus moest herstart worden om dropbox te openen.
Ik moest enkel klikken op herstarten en dat was ook in orde.

Als je in de 'dash' op applicaties klikt zie je de ganse rij iconen die geinstalleerd zijn:
wat een grote weg is er afgelegd al je dit vergelijkt bij vorige versies.

Re: Met upgraden spaar je veel werk uit
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/14, 12:16:58 »
Ik heb ook de upgrade gedaan. Ging even vlotter dan de vorige upgrade. Alleen Compiz was en is een zorgenkindje. Komt wel weer goed maar jammer dat er toch weer extra aandacht aan besteed moet worden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Met upgraden spaar je veel werk uit
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/14, 16:15:01 »
Upgraden is bij mij geen optie.
Ik heb bij iedere poging gemerkt dat een verse installatie beter werkt.
Ik installeer zelfs de uiteindelijke versie over een Beta heen omdat ook dat ik merk dat ook dat beter werkt dan updaten.
Er blijven altijd dingen achter en een versie installatie duurt niet lang.
Ik zet mijn home map op een aparte partitie en zo houd ik die altijd netjes met al mijn documenten en dergelijke zonder dat ik die er opnieuw op moet zetten.
Wel een backup gemaakt voor het geval dat het mis mocht gaan.


Re: Met upgraden spaar je veel werk uit
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/14, 16:24:52 »
Het enige dat ik enorm slecht vond na een upgrade (van versie 11.04 naar 11.10) was de totale boottijd.
Ik heb na ongeveer 2 maanden een verse installatie gedaan van 11.10 en dat scheelde toch wel wat.
Buiten dat was die upgrade zéér goed gelukt; maar in alle eerlijkheid: er gaat niets boven een verse, al dan niet dualboot (dus zeker geen Wubi), installatie van *ubuntu  ^-^ .

Maar als het voor jou goed werkt: laat het dan zo eh ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Dave

  • Lid
Re: Met upgraden spaar je veel werk uit
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/14, 17:58:33 »
Heb van veel voorgaande versies een upgrade gedaan en vrijwel altijd ging dat goed, (behalve bij 1 tussenversie maar had ik ook wel veel mee gekloot maar zonder de oude home ging dat toen wel goed bij een nieuwe test) en al eens speciaal een lts dump terug geplaatst om een upgrade naar een nieuwe lts te testen en dat ging gewoon prima.
Ten eerste om te testen en ten tweede kun je een nieuwe installatie eenvoudig zat alsnog gaan doen.
Dateert echt van vele jaren terug dat het zeker geen aanrader was en waarschijnlijk ook nog met de ervaringen van een ander os in geheugen.
Merkte ook zelden verschil wanneer later eens een verse installatie gedaan werd.
Niet meer bruikbare bestanden kun je eenvoudig verwijderen en buiten de ruimte maakt het niets uit.