Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0  (gelezen 1868 keer)

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Gepost op: 2008/04/24, 20:20:11 »
Hallo,

Ik heb net 7.10 studio geupgrade naar 8.04 en toen gebeurde het volgende
na installatie wat allemaal goed ging deed hij de reboot en kon xserver niet starten door configuratie probleem, na op ok klikken probeerde hij weer in te loggen met hetzefde probleem etc. dus zelf gereboot en toen kreeg ik de volgende error
bij opstarten zegt hij dat hij niet het root filesysteem kan mounten op hd 0,0 fatal kernel error ofzo
daarna opgestart met een oudere kernel en bij inloggen xserver moest ik gnome als sessie opgeven anders wou hij niet inloggen.

ben een redelijke linux newbie
hoop dat iemand me kan zeggen hoe ik kan opstarten met de nieuwe kernel en hoop dat daarna alles goed werkt.

alvast bedankt!

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/24, 20:22:16 »
In dit specfieke geval kan ik (nog) niet helpen: heb 8.04 nog niet gedownload, maar in 't algemeen is een fresh re-install i.p.v. een upgrade wel een veiliger manier om de zaak in 1 keer aan de praat te krijgen.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/24, 20:43:45 »
hmm kan ik een fresh install ook doen zonder dat ik al mij files moet backup-en?
ik heb geen extra harde schijf en iets van 50 gig aan mp3's en andere dingen die ik niet kwijt wil raken.

8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/24, 21:02:38 »
Maar je bent nu dan toch ingelogd op 8.04 ?
Probeer dan eens de update-manager te starten en zie welke foutmeldingen hij geeft.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/24, 21:31:50 »
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.

ok thanks!
ga ik nu proberen :)

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/24, 21:34:29 »
hmmm is dit wel zo slim? hij is nu alles aan het instellen maar ik draai nu de oudere kernel had hij dit niet moeten doen onder de nieuwe kernel?

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/24, 21:35:35 »
krijg veel vereisten problemen waarna pakketten ongeconfigureerd blijven

8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/24, 21:55:12 »
Voer achtereenvolgens in de terminal uitsudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
Om een reden die ik niet weet moet je dit laatste commando echt twee keer uitvoeren.
Blijft hij nog foutmeldingen geven, kun je altijd nog een keer sudo dpkg --configure -adoen, aangevuld met een
Citaat
sudo apt-get install -f
Die laatste optie staat voor "fix-broken".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/24, 21:56:45 »
valt nog mee
ga nu opnieuw opstarten

Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 hal
 gnome-mount
 gnome-volume-manager
 update-notifier
 network-manager
 network-manager-gnome
 gnome-power-manager
 ubuntustudio-desktop
 sound-juicer
 pulseaudio-module-hal
 hal-cups-utils
 hwdb-client-common
 gnome-session
 hwdb-client-gnome

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/24, 22:18:50 »
ok dat maakte veel uit :)
hij start nu op met de nieuwe kernel, laat het laad scherm zien, en dan krijg ik een zwart scherm en afwisselend gekleurde "ruis" op mijn scherm. ik krijg iet het inlog scherm te zien.
weer opgestart met oudere kernel nu, weer ingeleogd met gnome sessie (standaard login werkt niet), en op 1 foutmelding na over gnome energiebeheer draait alles nu ok onder de oude kernel lijkt het.

hoop dat ik alleen ergens iets in hoef te stellen over mijn monitor ofzo waarna nieuwe kernel werkt? weet iemand wat te doen?

8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/24, 22:34:06 »
Citaat
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Dat zou moeten helpen: je krijgt een deel vragen over je grafische dingen en zo. Probeer in eerste instantie overal mee akkord te gaan.  bedienen doe je met de TAB-toets, selecteren met SPATIE en dan de BINENENSTE ENTER-toets om te bevestigen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/24, 23:08:25 »
Hoi Prosper,
Bedankt!
Ik had je eerdere berichtje over het hoofd gezien en nadat ik dat gedaan had kan ik op de normale manier inloggen bij xserver en werkt alles goed onder de oude kernel :)
Nieuwe kernel nogsteeds niet. En sudo dpkg-configure -phigh xserver-xorg werkt bij mij niet, kent het commando dpkg-configure niet. ik dacht dat je misschien dpkg-reconfigure bedoelde maar dan krijg ik niet het menutje waar je over sprak en nieuwe kernel werkt ook na dit niet.

8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/24, 23:12:58 »
OK.
Probeer dan nu nog eens die update-manager.  Normaal gezien zou die dan toch moeten zeggen dat er een update is ivm die nieuwe kernel ...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/24, 23:14:27 »
nee hij zegt systeem is uptodate

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/24, 23:15:54 »
hm maar dpkg-configure is dus juist gespeld? raar dat hij dit niet kent dan

8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/24, 23:18:48 »
Ik heb in m'n vorige post bij die dpkg een tikfout weggewerkt.  Sorry.  
Is je probleem nog altijd het grafische scherm ?
Probeer dan dit:
Herstart nog eens, maar druk op ESC bij het booten.  Kies dan voor de nieuwste kernel, maar recovery-mode. Je komt dan in een commandlijn. Je bent dan al root, dus hoeft er geen "sudo" meer voor.
Tik dan dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Dat werkte bij gutsy, weet niet of dat nog in Hardy zit ...

Edit:  Als je terug in de commandlijn zit, kun je exit typen om door te booten naar het grafische scherm.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/24, 23:51:56 »
hmm heel vreemd
ik heb ingelogd met nieuwe kernel recovery mode, dpkg configure werkte niet maar ik klikte ook een keer op resume normal boot en dat werkt gewoon.
zit nu onder de nieuwe kernel n recovery mode
maar als ik hem normaal opstart werkt het nogsteeds niet
dat zette me aan het denken wat is het verschil, en misschien is dat wel het login scherm
maar als ik nu onder systeem - beheer - het aanmeldvenster op wil starten gaat er iets fout na wachtwoord invoeren. ik krijg de aanmeldvenster configuratie niet te zien en mijn harde schijf blijft continu ratelen wat niet meer ophoudt.
misschien komt dit door ubuntu studio??

yabyum

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/25, 00:02:17 »
ik gooi hem iig wel op opgelost want het heeft niks meer te maken lijkt me met de originele error.
ga zelf even verder kijken of ik dit kan oplossen met aanmeldvenster.
heel erg bedankt voor de hulp!!

8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/25, 06:42:37 »
Ik heb nog eens een tikfout weggewerkt, nu klopt het (de zoekfunctie op dit forum is tijdelijk buiten gebruik, dus kon het niet verifiëren, heb het nu even gegoogeld) dpkg-reconfigure

Maar misschien ishet daar niet mee opgelost.  Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat Compz in Hardy standaard aan staat.  Met sommige grafische kaarten werkt het echter nog niet.  In de recovery mode zal dat dan waarschijnlijk standaard niet ingeschakeld staan, waardoor je daar wel kunt opstarten.  Je zal dus weer moeten opstarten in recovery tot op een commandlijn en dan je xorg.conf handmatig moeten aanpassen.nano /etc/X11/xorg.confHet schijnt dat die file veel vereenvoudigd is tegenover Gutsy, maar ergens moet je toch nog kunnen vinden "Option "Compiz".  Zorg dan dat er staat "False". Opslaan met CTL+O, sluiten met CTL+X, weer typen "exit" zonder aanhalingstekens) en doorstarten naar het inlogscherm...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Ronald89

  • Gast
8.04 kan root filesysteem niet mounten 0,0
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/28, 11:28:19 »
De optie "Compiz" staat niet in de vrij korte xorg.conf

Overigens heb ik ook nog steeds het probleem dat ik er niet inkom:
Nette standaard upgrade uitgevoerd.
Als ik opstart en inlog komt is er een tijd gepruttel. eerst licht scherm dan helemaal zwart en dan weer het inlogscherm. En dat van die gekleurde strepen/storing boven aan mijn scherm zie ik ook.
(Combi login + passw is goed, als ik wat anders intyp krijg ik zoals gebruikelijk in rode letters dat het fout is)
Als ik inlog in Gnome save mode kom ik wel binnen.