Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ZorinOS 6  (gelezen 10358 keer)

Re: ZorinOS 6
« Reactie #25 Gepost op: 2012/07/09, 19:22:16 »
Dag Jan,

Ik werk bij voorkeur in de Gnome lay-out. Ik krijg dan boven en onder een paneel. In 5.2 kan ik met een rechtsklik met de muis acties doen, bv zaken toevoegen. In 6 wil dit niet. Voor mij belangrijk als ik een lay-out wil krijgen zoals ik deze in een reactie hierboven heb laten zien. Vandaar mijn eerdere opmerking dat 6 niet zo aanpasbaar voor mij is als 5.2

Groet,
Frits

Helder. Maar het klopt. Zorin 6 haalt een truc uit om de taakbalk onder in het scherm te realiseren door AWN te gebruiken. Dat is niet het oude Gnome panel en mist dus ook dezelfde opties.

Het belangrijkste doel van Zorin is het presenteren van een interface die zoveel mogelijk lijkt op de Windows 7-interface en dat is gelukt door de combinatie van AWN en Gnomenu. Het mogelijk maken van verdere tweaks in de grafische omgeving was niet het doel. Dan moet je volgens mij niet bij Zorin zijn, maar bij een andere derivaat van Ubuntu.

FrSu

  • Gast
Re: ZorinOS 6
« Reactie #26 Gepost op: 2012/07/09, 19:39:20 »
Dat kan ik natuurlijk altijd doen, maar ik gebruik nu Zorin 5.2 Core (met Gnome 2 lay-out) en die is gewoon erg stabiel en super snel op mijn netbookje. Zorin 6 is ook sneller dan andere derivaten, maar helaas minder aanpasbaar naar mijn wensen door het gebruik van Gnome 3 als basis.

Ik heb inmiddels wel een interessant alternatief gevonden, maar dat is geen Zorin uitvoering.

Offline RikRik

  • Lid
Re: ZorinOS 6
« Reactie #27 Gepost op: 2012/07/10, 23:19:52 »
Citaat
Ik heb inmiddels wel een interessant alternatief gevonden, maar dat is geen Zorin uitvoering.
Je maakt me nieuwsgierig  :D Zorin 6 werk niet goed op mijn PC, ook met de final alleen maar foutjes...  :|
 Ubuntu 12.04 met Gnome-Shell draait bij mij te goed om vervangen te worden

Re: ZorinOS 6
« Reactie #28 Gepost op: 2012/07/10, 23:24:49 »
Iets in mij verwacht nu Dreamlinux... :P

FrSu

  • Gast
Re: ZorinOS 6
« Reactie #29 Gepost op: 2012/07/11, 19:48:45 »
Ben Dreamlinux aan het downloaden. ;)


FrSu

  • Gast
Re: ZorinOS 6
« Reactie #30 Gepost op: 2012/07/15, 20:45:36 »
Maar zo het nu lijkt wordt het waarschijnlijk toch PinguyOS 12.04 LTS. Lijkt nog het meest op mijn aangepaste Zorin 5.2 en draait goed met de Live USB op mijn "daily use" netbookje.

Heb vanavond Pinguy op mijn test PC gezet om te testen.

Wel jammer dat ik van 5.2 afscheid moet nemen, bevalt mij gewoon erg goed.  :'(

Offline RikRik

  • Lid
Re: ZorinOS 6
« Reactie #31 Gepost op: 2012/07/15, 23:55:56 »
PinguyOS 12.04 LTS is inderdaad een aanrader en draait veel stabieler dan ZorinOS 6. Laat het ons nog even weten wat je bevindingen zijn van PinguyOS. 

FrSu

  • Gast
Re: ZorinOS 6
« Reactie #32 Gepost op: 2012/07/16, 19:34:39 »
Zal er dan een topic over openen. ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: ZorinOS 6
« Reactie #33 Gepost op: 2012/07/17, 22:11:11 »
Zal er dan een topic over openen. ;)

Oke, ik ben benieuwd (na een echte installatie is mijn enthousiasme veel minder geworden) 

FrSu

  • Gast
Re: ZorinOS 6
« Reactie #34 Gepost op: 2012/07/18, 19:09:59 »
Zal er dan een topic over openen. ;)

Oke, ik ben benieuwd (na een echte installatie is mijn enthousiasme veel minder geworden)

Ander topic geopend over Pinguy 12.04 LTS: http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/pinguyos-12-04-lts-ervaringen/new/#new

@rikrik: graag daar een antwoord over jouw opmerking dat jouw enthousiasme minder is geworden na een echte installatie. Wat bedoel je dan precies?

FrSu

  • Gast
Re: ZorinOS 6
« Reactie #35 Gepost op: 2012/07/21, 14:41:12 »
Inmiddels ontdekt dat ik waarschijnlijk Cinnamon kan installeren in Zorin 6. Dan kan ik de wel aanpassingen doen die ik graag wil en bv het oude Mint menu weer installeren.

Laat het hier weten.

FrSu

  • Gast
Re: ZorinOS 6
« Reactie #36 Gepost op: 2012/07/21, 18:02:53 »
Helaas wil het niet. Zorin is kennelijk teveel aangepast. Echter heb ik in Zorin nogal wat mogelijkheden gezien om het menu in andere uitvoeringen te krijgen. Docky kan ook geinstalleerd worden, dus ik ga er nog even wat verder mee stoeien.

Hoofdreden voor mij is dat Zorin super snel is.

FrSu

  • Gast
Re: ZorinOS 6
« Reactie #37 Gepost op: 2012/07/22, 21:33:53 »
Heb op een andere netbook Mint 13 Mate geinstalleerd en gekregen wat ik zocht.  Mintmenu in het bovenste paneel en onderin een dock voor de meest gebruikte toepassingen. Werkt prima. Mint menu is zelfs nog beter dan de oude. Je kunt via de zoekfunctie programma's zoeken en van daaruit nu ook direct installeren zonder eerst synaptic te moeten openen. Geweldig gewoon!

Ga op mijn test PC Zorin 6 verder onderzoeken om te zien of het een waardige opvolger van 5.2 Core kan worden op mijn eigen netbook. Ik blijf onder de indruk van de stabiliteit en snelheid van 5.2.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/22, 21:35:55 door FrSu »

Re: ZorinOS 6
« Reactie #38 Gepost op: 2012/07/23, 08:08:09 »
Ik vraag me even af wat het verwachtingspatroon is bij Zorin.

De basis is Ubuntu 12.04 met daarboven een beperkt aantal aanpassingen in de grafische interface (Gnomenu en AWN). Net als bij Ubuntu 12.04 kun je zonder problemen alternatieven interfaces installeren en die gebruiken, maar daar wordt de onderliggende 'motor' niet sneller of beter van.

In het Linux Mint project gaan ze wat verder en zie je dat ze ook eigen tools voor beheer ontwikkelen, naast een 'eigen' grafische interface.  Zorin is, hoe mooi verder ook uitgevoerd, niet meer en niet minder dan Ubuntu 12.04 met een Windows-thema. Om dat laatste te realiseren maakt het project gebruik van twee pakketten die niet meer actief worden doorontwikkeld, wat m.i. ook de oorzaak van de instabiliteiten (i.c.m. Compiz) die links en rechts worden gesignaleerd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ZorinOS 6
« Reactie #39 Gepost op: 2012/07/23, 09:37:27 »
maakt het project gebruik van twee pakketten die niet meer actief worden doorontwikkeld,
v.w.b. het bedieningsgemak is het meeste standaard aanwezig in XFCE 4.10, maar misschien niet zo mooi.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ZorinOS 6
« Reactie #40 Gepost op: 2012/07/23, 09:49:48 »
maakt het project gebruik van twee pakketten die niet meer actief worden doorontwikkeld,
v.w.b. het bedieningsgemak is het meeste standaard aanwezig in XFCE 4.10, maar misschien niet zo mooi.

Voor zover ik weet kijken de ontwikkelaars van Gnomenu richting Xfce voor de verdere groei van hun tooltje, maar op dit moment krijg je -volgens mij- niet een goed gelijkende Windows 7-interface op Ubuntu 12.04.

En, voor alle duidelijkheid, het gaat mij er niet zozeer om of er betere grafische interfaces zijn dan Zorin heeft gekozen (iedereen heeft zo zijn/haar eigen voorkeuren  :D) of dat Zorin hiermee beter/slechter is dan een andere Ubuntu derivaat (ook daar heeft iedereen zijn/haar eigen mening over  :o ). Ik bekijk het even vanuit het perspectief van het doel van Zorin.

Re: ZorinOS 6
« Reactie #41 Gepost op: 2012/07/23, 10:16:50 »
Om dat laatste te realiseren maakt het project gebruik van twee pakketten die niet meer actief worden doorontwikkeld, wat m.i. ook de oorzaak van de instabiliteiten (i.c.m. Compiz) die links en rechts worden gesignaleerd.

Compiz wordt actief doorontwikkeld door Canonical, Gnomeu wordt actief doorontwikkeld door Zorin zelf aldus de packager van Gnomenu (https://bugs.launchpad.net/gnomenu/+bug/1023695/comments/1) en AWN ziet zo nu en dan ook nog een bugfix-update uit de community.

Re: ZorinOS 6
« Reactie #42 Gepost op: 2012/07/23, 10:39:05 »
Om dat laatste te realiseren maakt het project gebruik van twee pakketten die niet meer actief worden doorontwikkeld, wat m.i. ook de oorzaak van de instabiliteiten (i.c.m. Compiz) die links en rechts worden gesignaleerd.

Compiz wordt actief doorontwikkeld door Canonical, Gnomeu wordt actief doorontwikkeld door Zorin zelf aldus de packager van Gnomenu (https://bugs.launchpad.net/gnomenu/+bug/1023695/comments/1) en AWN ziet zo nu en dan ook nog een bugfix-update uit de community.

Ik heb het niet over Compiz gehad als pakket dat niet actief wordt doorontwikkeld. Op de lijst met bugs van Gnomenu zie ik er veel van oudere datum. Een enkele bugfix update van AWN valt bij mij niet onder de definitie van een actieve ontwikkeling. Het Zorin OS-team is niet zo heel groot en ze zullen best wat moeten poetsen om Gnomenu werkend te houden, maar ook dat is wat anders dan een actieve ontwikkeling van het pakket.

Misschien nog even ter aanvulling: Zorin 6 is de basis voor een multimediatoolkit die in het onderwijs gebruikt gaat worden. Ik ben technisch bij dat project betrokken en verantwoordelijk voor het aanpassen en geschikt maken van Zorin 6 voor dit specifieke doel.

Re: ZorinOS 6
« Reactie #43 Gepost op: 2012/07/23, 11:18:01 »
Nuja, ik zei niet dat AWN actief ontwikkeld wordt, maar ik vind een enkele bugfix-update meer dan iets doods.

En misschien heb jij een andere definitie van actieve ontwikkeling, maar die packager is duidelijk: "The Zorin OS
 team is still actively developing GnoMenu "

actively developing = actief aan het ontwikkelen

Dat is dus meer dan poetsen alleen.

Re: ZorinOS 6
« Reactie #44 Gepost op: 2012/07/23, 11:32:32 »
Nuja, ik zei niet dat AWN actief ontwikkeld wordt, maar ik vind een enkele bugfix-update meer dan iets doods.

En misschien heb jij een andere definitie van actieve ontwikkeling, maar die packager is duidelijk: "The Zorin OS
 team is still actively developing GnoMenu "

actively developing = actief aan het ontwikkelen

Dat is dus meer dan poetsen alleen.

Geen punt, ieder zijn eigen definities, en daarnaast even goed blijven lezen. Dat scheelt een hoop irritatie.

Het is makkelijk een statement neer te zetten van "Zorin is actief aan het ontwikkelen". Mijn maatstaf is dat ik het terug zie in het verdwijnen van de bestaande bugs en het uitbrengen van nieuwe releases.  Pas dan kan ik concluderen dat een pakket ook toekomst heeft.

FrSu

  • Gast
Re: ZorinOS 6
« Reactie #45 Gepost op: 2012/07/23, 19:59:26 »
Ik blijf de ontwikkelingen van 6 nog wel even een tijdje volgen op mijn test PC, maar ik ga waarschijnlijk straks toch afscheid nemen van 5.2 en deze vervangen voor Mint 13 Mate.

Wat mij met name triggerde bij Zorin (5.2) is de snelheid van het systeem (hoe hebben ze het voor elkaar gekregen) en de aanpasbaarheid (Gnome 2) en verder geheel compleet met wat ik nodig ben om mijn netbookje goed te kunnen gebruiken. Compiz draait tegen verwachting in (netbookje met 1 Gig) gewoon erg goed, zonder storingen.

Ik moet zeggen dat 6 ook goed scoort op snelheid, maar de aanpasbaarheid is dus helaas voor mij een stuk minder (Gnome 3). Hoewel je ook voor verschillende menuĊ› kunt kiezen. Helaas zit het Mintmenu er niet bij...

Met Mint 13 Mate kom ik op dezelfde looks uit, maar weet nog niet hoe de snelheid is. Dat is met een Live USB niet echt te bepalen. Straks de knoop doorhakken dus......

FrSu

  • Gast
Re: ZorinOS 6
« Reactie #46 Gepost op: 2012/07/25, 19:39:14 »
Nou, dat is dus geen succes gebleken. :|

Ook Mint 13 Mate vastlopers, wat ik met Cinnamon ook al had. Zorin 6 idem. Tenslotte Voyager 12.04 LTS zelfde laken een pak, na het updaten liep het afsluiten voor een herstart vast. Resultaat: Opstart en de melding grub rescue. Dan weet ik het even niet meer.

Dus maar weer kijken of ik Zorin 5.2 er weer op kan krijgen. Hoop dat het met de grub dan niet fout gaat en er een nieuwe grub neergezet wordt.. :-[

Dit is dus prima gelukt. Draait weer als een speer.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/23, 09:28:44 door FrSu »