Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overstappen naar x64 versie?  (gelezen 3912 keer)

Eider

  • Gast
Overstappen naar x64 versie?
« Gepost op: 2008/03/19, 16:17:09 »
Was net even aan het zoeken naar de voordelen van de x64 editie.
Klopt het dat dit sneller is dan de 32bit versie van Ubuntu?

Zou het nuttig zijn om de x64 versie te installeren ipv de 32bit versie?

Mijn specs:
- 1 gb ram 667
- Intel Dualcore E2140 2x1,6 Ghz

Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/19, 16:30:39 »
Ik ben hierin ook geïnteresseerd, aangezien ik momenteel 32-bits draai op een 64-bits laptop. Ik vroeg me ook af of alle programma's ook onder 64-bits werken, en ook qua snelheid ben ik benieuwd.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ubby

  • Lid
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/19, 17:33:46 »
Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd, ook omdat 64bit de toekomst is.
Ik zat er zelf aan te denken misschien in oktober over te stappen naar de 64bit versie.

Offline kamelot

  • Lid
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/19, 17:44:24 »
He ik draai zelf ubuntu x64 ik kan zeggen het werkt bij mij het zelfde als bij de x32 versie alleen sommige dingen zijn sneller .
Ik ben nog geen programma tegen gekomen die ik niet kon gebruiken .
alleen flash moet je wel handmatig installeren dat kan je doen via deze tut :

https://help.ubuntu.com/community/AMD64/FirefoxAndPlugins?action=show&redirect=FirefoxAMD64FlashJava

Java kan je volgens mij gewoon installeren via installeren/verwijderen dus das al een mee valler.
Ik weet niet hoe het met de drivers zit want alles word bij mij gewoon ondersteunt .
Zelf ben ik over gestapt omdat ik toch beter performance kreeg met world of warcraft .
Zoizo vind ik het net iets sneller werken .

Probeer het is gewoon en als het niet goed draaid kan je altijd nog terug
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline ubby

  • Lid
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/19, 18:33:15 »
Klinkt goed, dus het is het proberen waard.
Ik kijk volgende maand bij de nieuwe Ubuntu even wat ik ga doen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/19, 18:38:24 »
probeer eens via dit draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13240

Offline kamelot

  • Lid
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/19, 21:29:47 »
Citaat van: leoquant
probeer eens via dit draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13240
Heb ik ook geprobeerd hier kwam ik dus niks verder mee .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Laus

  • Gast
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/19, 21:41:26 »
nooit de 32 bit geprobeert. Loop met de 64 bit wel eens ergens tegenaan. Kan nu niks noemen. Niks relevants iig. Geen idee of het sneller is.

Offline joop905

  • Lid
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/19, 21:53:12 »
hier het zelfde loopt goed
flash was klein probleem
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=2863873&postcount=1
en of die sneller is dan 32 bit weet ik niet, nooit geprobeerd

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/19, 21:59:34 »
De flash installatie ging hier zonder problemen (Hardy). Gewoon het pakket ubuntu-restricted-extras installeren.
Geen scripts of andere dingen nodig gehad :)

Offline joop905

  • Lid
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/19, 22:06:07 »
Citaat van: Johanvd
De flash installatie ging hier zonder problemen (Hardy). Gewoon het pakket ubuntu-restricted-extras installeren.
Geen scripts of andere dingen nodig gehad :)
dat is goed nieuws.
en nog crash gehad!!

Captainm

  • Gast
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/19, 22:39:59 »
Tenzij je meer dan 4 gigabyte ram hebt zou ik gewoon voor 32 bit gaan. De voordelen wegen (nog) niet op tegen de nadelen.

Maarja, dit is mijn eerste post hier dus ga niet op mijn woord af. Hier is een goede uitleg. (Ook al gaat het over Windows.)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/19, 22:57:53 »
64bit was tot nu toe altijd lastiger dan 32bits, omdat een aantal programma's niet beschikbaar zijn voor de 64 bits versie. Tegenwoordig is flash (via een omweg) te installeren en ook de meeste codecs zijn beschikbaar.
Met Hardy is het allemaal wel makkelijker geworden, maar het is nog wel lastiger dan de 32bits versie. Als je kennis wil maken met Ubuntu, en er dus nog niet veel ervaring mee hebt, dan is de 32bit versie wel het makkelijkst.

Alleen als je >4GB geheugen hebt, is het noodzakelijk om de 64bits versie te gebruiken.

@Joop: nog geen crashes gehad. Het lijkt allemaal wel redelijk stabiel te zijn, zolang er maar geen foute update tussen komt te zitten... :)

Offline siegi

  • Lid
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/19, 22:59:31 »
Ik vraag me af welke nadelen je nog ondervind?
Zeker als je ziet dat bij hardy de flash installatie geen probleem meer geeft.

Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/19, 23:02:16 »
Naderhand kan ik me een "ervaren" Ubuntugebruiker noemen, dus ik ga denk ik voor de 64-bits met Hardy :D
Op de chat te vinden als debiantux

Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/20, 01:35:23 »
De topic starter Eider  heeft slechts 1Gig in zijn pc dus kan zich de moeite besparen.

Enig profijt en snelheidswinst zal liggen ver boven de 4 Gig.
Vanaf 8 Gig zal je werkelijk merken dat de boel gaat versnellen.

Mooiste is 1 Terra,
mja waar laat je al die chippies ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ubby

  • Lid
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/20, 09:25:17 »
Wel vreemd dat het eigenlijk alleen maar interessant is wanneer je meer dan 4GB geheugen hebt.
Dit omdat 32bit of 64bit in principe niets met het geheugen te maken heeft maar met de processor.
Mac OS X heeft standaard ook maar 1 a 2 GB geheugen maar is wel 64bit?!

Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/20, 11:33:12 »
Dat hele 64bit gebeuren waarmee ze reclame maken is min of meer een farce, of verkoop trucje....

maagoe dit terzijde. ( slechts mijn mening)

Je moet 2 dingen onderscheiden.
* De cpu, of die wel of niet 64bit registers heeft en dus in 64bit zijn taken kan doen.
En nog belangrijker of de cpu wel een 64bit fsb heeft of intern zijn taken over 64bit afhandeld en maar een 32bit fsb heeft.
Indien hij een 64bit fsb heeft, zou je hem ook het geheugen moeten geven om zijn data in te gooien.
En dan is 1 of 4 Gig toch echt een beetje magertjes, want bij 4Gig kan hij maar 32 bit kwijt.
Waardoor de afhandeling in de cpu toch zal moeten wachten totdat het geheugen weer leeg is.

* Het OS wat  64bit moet zijn wil je alles sneller laten verlopen.

Daarnaast hebben de fabrikanten allerhande trucjes gebruikt om bijv. indien je veel te weinig geheugen hebt de cpu deels het virtuele geheugen te laten gebruiken om dit op te vangen.

Vervolgens kan je zelf uitrekenen dat 32 bit cpu + software max 4 Gig kan adresseren en dus kan de cpu maar 4 Gig aan data verwerken.

64bit gaat veel verder natuurlijk en zou een aantal Terabyte kunnen adresseren.
quote-> 16.8 miljoen Terabyte maximaal.

Nu kan je je afvragen of je uberhaupt programma's hebt of gebruikt die zo groot zijn waardoor je profijt heb van een 64bit cpu, en waarom je hem dan zou moeten kopen ??

WBT Apple ??
quote= Apple's Mac Pro, for example, can be physically configured with up to 32 gigabytes of memory.[1]

Nog een beetje leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

Alles bijelkaar genomen beetje onnodig voor thuisgebruik....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Eider

  • Gast
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/20, 18:57:56 »
Heeft voor mij dus weinig nut om over te stappen :P.

Offline ubby

  • Lid
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/20, 19:29:09 »
Voor mij dan ook nog.
Ze hebben er dan wel een sterke marketing omheen gebouwd.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/20, 20:10:51 »
Tot nu toe heb ik altijd 32bit gebruikt. Met de komst van Hardy ga ik de 64bit eens proberen ;)

Gandyman, heb je enig idee hoe Vmware of een ander virtualisatie programma op de 64bit reageert? Ik weet dat ze op 64 bit werken, maar voel je hier enig verschil bij tijdens het gebruik?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/20, 20:17:39 »
VMware ondersteund al sinds 2004 64bit.
Let nog ff op wat ze zeggen over geheugen !!

NOTE Indien je 64bit wilt  draaien en je hebt minder dan 4 Gig op je moederbord aan geheugen, zorg er dan voor dat je virtueel geheugen op je HD 8 Gig is.
Klein nadeel is natuurlijk dat dit verrekte langzaam is,
OF?
Je moet gaan inversteren in 5 harddisken en dan alles RAID maken die in stripe staan.

mja,
om nu dit allemaal te doen voor Linux wat zowiezo al snel werkt ???


#########################################
VMware Announces Support for 64-bit Computing
Move Enables VMware Software to Virtualize Next-Generation Memory-intensive Applications
PALO ALTO, Calif., April 19, 2004 — VMware, Inc., the global leader in virtual infrastructure software for x86-based systems, today announced support for 64-bit extended x86 platforms, including AMD64 and the Intel Extended Memory 64 Technology (Intel EM64T). VMware software will support systems with terabytes of physical and virtual memory, enabling the virtualization of the next-generation memory-intensive applications such as data-mining and managing large databases.

"Just as the 64-bit extended platforms allow users to mix 32-bit and 64-bit applications running under a 64-bit OS, VMware's support for 64-bit extensions will allow users to mix 32-bit and 64-bit OS environments within the same system," observed Nathan Brookwood, principal analyst at Insight 64. "Workloads that don't benefit from 64-bit extensions can be moved intact to 32/64-bit platforms without any changes whatsoever. VMware software even allows legacy 16-bit applications and operating environments to run on 64-bit platforms. VMware's technology makes it easier for customers to consolidate existing 32-bit server workloads on the latest 64-bit x86 platforms."

With the introduction of virtualization for AMD64 and Intel EM64T, VMware once again extends virtualization capabilities for industry-standard platforms. Earlier innovations by VMware include VMware Virtual SMP, the only industry-standard multi-processor virtual machine; VMware VMotion, groundbreaking general-purpose, live virtual machine migration technology; VMware ESX Server, the only microkernel-based platform for industry-standard servers specifically optimized for virtualization; and VMware Workstation and VMware GSX Server, the original breakthrough VMware products.

"By bringing virtualization to 64-bit extended platforms, VMware protects investments in operating system and applications software, as customers start to deploy next-generation server and desktop technologies," said Ed Bugnion, chief architect for VMware. "These new VMware features will facilitate software migration to 64-bit platforms."

Availability
VMware support for concurrent 32/64-bit computing will be introduced across the VMware product line over the next 18 months, beginning with experimental support for 64-bit host operating systems in a forthcoming update to Workstation 4.5 which is expected to be available this quarter.

About VMware
VMware, an EMC company (NYSE: EMC), is the global leader in virtual infrastructure software for x86-based systems. The world's largest companies use VMware solutions to simplify their IT, fully leverage their existing computing investments and respond faster to changing business demands. VMware is based in Palo Alto, California. For more information, visit www.vmware.com or call 650-475-5000.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Evilsneak

  • Gast
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/20, 20:36:06 »
Ik werk zelden met ESX maar mijn ervaring is dat meer ram (8 of 16GB) alleen maar makkelijk is om extra virtuele machines aan te maken. Als je een paar windows servers hebt draaien met o.a. SQL, dan ben je zo door je geheugen heen.

Sinds vandaag heb ik ook ubuntu op mijn desktop staan. Ik heb er 6GB in zitten (2x2 en 2x1) maar heb toch voor een x86 installatie gekozen vanwege de compatibiliteit (horen-zeggen) met software in linux. Ik heb vrijwel geen linux ervaring moet ik er wel bij zeggen...

Nu zie ik in de System monitor dat ik  +- 200mb van de 2GB in gebruik heb. Dat ik niet boven de 4GB kan komen snap ik wel, maar die 2GB beschikbaar kan toch niet juist zijn?

Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/20, 21:09:58 »
Dat je x86 hebt gekozen is ok, maar je bedoelt dat je de 32bit versie hebt genomen en daarom niet meer dan 4 Gig kan adresseren?
Vrees ik ...

Hmz
En nu zie je in systeem monitor dat er maar 2 Gig gezien word ???

De enigste die ik vertrouw is top
Dus open terminal en typ het woordje top ->enter

De 4e regel van boven geteld begint met "mem" en hier staat welk geheugen beschikbaar is.
Daarachter wat er gebruikt word enz enz enz.

Het eerste wat in me opkwam was dat je moederbord het geheugen gepaart gebruikt.
Echter je gooide roet in het eten toen je zij dat er 2GB beschikbaar was.

Ik had namelijk willen zien dat je had gezegd 3GB beschikbaar.

Zal het ff uitleggen:

De meeste moederborden zijn erg slim en je kan paired geheugen gebruiken.

Jij zij dat je 6Gb erin had gestopt en wel alvolgt: (2x2 en 2x1)

Echter wanneer je moederbord het paired gebruikt heb je fysiek maar 3 Gb tot je beschikking.

Namelijk die eerste 2+2 word gezien als 2 Gig en niet als 4 Gig.
en die andere 1+1 word gezien als 1 Gig.
bijelkaar opgeteld word dit dus 3 Gig.

Dit is een trucje om supersnel te werken met geheugen.

Nu kan ik me nog 1 Ding voorstellen en dat is dat de eerst 2+2 word gezien als 2 Gig en die andere 2 banken waar 1 Gig inzit word niet gebruikt.

Dit kan te maken hebben met Ubuntu/Linux of een instelling in je bios.

maagoe, de uitkomst van top is ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Evilsneak

  • Gast
Overstappen naar x64 versie?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/03/20, 21:54:10 »
top zegt: Mem:   2075480k total

Bedankt voor de uitleg. Ik ga binnenkort even wat andere configuraties proberen, bijvoorbeeld alleen 2x2GB. Met een beetje mazzel ziet hij dat dan wel als 4GB.