Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub probleem  (gelezen 912 keer)

Offline hankrol

  • Lid
Grub probleem
« Gepost op: 2011/05/27, 17:46:54 »
Hallo allemaal,

Na het installeren van Ubuntu.11.04 heb ik een probleem, na het herstarten.Ik heb op dev/sda XP staan en op dev/sdb moet staan Ubuntu. 11.04. Bij het installeren kreeg ik het niet voorelkaar om ze naast elkaar te zetten, dus vandaar op 2 schijven.OK, moet kunnen, toch?
Maar na herstarten kreeg ik deze melding: Error no such device 6ac451c3-4d1c-41ec-b449-631eca9e3d7b

GRUB RESCUE>

Dussss;HELPPPPPPP, wat moet ik doen en hoe moet ik het doen?

Graag Uwen hulp.


Gr. han

Re: Grub probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/27, 18:02:00 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Grub probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/27, 18:52:59 »
Deze site geeft ook de nodige informatie.
https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Using%20CLI%20to%20Boot

Device "6ac451c3-4d1c-41ec-b449-631eca9e3d7b" is waarschijnlijk de UUID code van een van je harde schijven.
Maar van welke?

Vreemd dat het al niet lukt om het op 1 schijf naast elkaar te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/27, 18:54:30 door Erik Krom »

Offline hankrol

  • Lid
Re: Grub probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/28, 07:52:48 »
Gijsbert,

Ja, ik vond het ook vreemd. Normaal kun je met de installatie dat aangeven, ik krijg dan via de harde schijven  "meter"  mijn schijven in het zicht.4 Stuks in totaal.G-Parted gaf ze ook keurig aan, na een live sessie.Maar met het installeren lukte dat niet.Ik zal je oplossingen eens uitproberen en zal zeggen of het gelukt is.

Gr. Han

Re: Grub probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/28, 10:56:10 »
Wat je ook nog kan proberen: Verwissel de opstart volgorde van de schijven in de BIOS. Het kan zijn dat de Grub in het MBR van de andere schijf is geschreven, klinkt raar, maar heb ik zelf ook gehad.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Grub probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/28, 13:07:33 »
Wat Gijsbert aanbrengt zou in basis niet een probleem hoeven te zijn.
Hier meerdere schijven met meerdere versies Ubuntu.

Er is op dit moment maar 1 schijf die zo nu en dan problemen geeft.
Het probleem daarbij is dat als ik vanuit mijn hoofd Ubuntu ( 10.04.2 LTS ) herstart, dus geen shutdown, via mijn Grub 1.98 kies voor een fresh install versie op een nieuwe disk.
Dan krijg ik allerlei foutmeldingen over mijn scherm en krijg ik dus ook een Grub prompt.
Een echte shutdown hierna verhelpt het probleem gelijk en start hij op alsof er nooit een probleem was.

Maar ik denk dat de TS eerder met het probleem zit dat in het Grubmenu de verkeerde UUID staat vermeld.
Weet niet of je meerdere keren een install hebt gedaan, dan zou het kunnen zijn dat je referentie niet meer klopt.

Het is namelijk zo, elke keer als je een partitie / schijf formateerd, krijgt hij een nieuwe UUID.

Hoe oplossen, dat zou zoals voorgesteld werd kunnen zijn door Grub opnieuw te installeren.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Grub probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/01, 10:20:21 »
Ik heb op de zelfde harde schijf 2 versies van Ubuntu draaien, zonder problemen.
Als je 11.04 als laatste geinstalleerd hebt, zit daar het Grubmenu. Ga in dit geval naar "Terminal als Root" en tik het volgende commando in:update-grubJe kunt dan in het terminal-venster wel zien of de XP/Vista partitie gevonden wordt.
Ik heb ook al gemerkt dat wanneer er een kernel-update geinstalleerd is in de andere Ubuntu-versie (in mijn geval 10.04.x) ik de Grub-update in 11.04 ook moet uitvoeren anders wordt de nieuwe kernel niet gevonden.
Veel succes.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5