Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl  (gelezen 3910 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Gepost op: 2014/11/16, 13:05:47 »
Op de pagina http://www.ubuntu-nl.org/download zie je de volgende formulering: "Dit is de laatste versie van Ubuntu. Deze versie is een LTS-versie, en wordt daarom vanaf uitgave vijf jaar (in dit geval tot 2019) ondersteund."

Ik vermoed dat men hier bedoelt: "dit is de recentste versie van Ubuntu".

Bovendien klopt dat niet helemaal, aangezien het niet de recentste versie is, aangezien dat 14.10 is. Het is wél de recentste LTS-versie.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/16, 13:22:25 »
"latest" = "nieuwste". En niet "laatste" ("last").  Een veel gemaakte fout bij vertalingen..... Is mijzelf ook wel eens overkomen, als vertaler. Die fout maak je erg makkelijk. =D

Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/16, 13:23:21 »
Volgens http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=laatste betekent 'laatste' ook 'allernieuwste' en zo'n beetje elke website die ik aantref, ook van professionele bedrijven, heeft het over 'laatste' en niet over 'nieuwste'. Niks mis mee dus. Je hebt wel gelijk w.b.t. de formulering t.o.v. 14.04 LTS vs 14.10, daarom zal ik het alsnog even aanpassen.

Edit: aangepast. Zo beter? :)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/16, 13:32:28 door Vistaus »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/16, 13:45:54 »
Hoewel het taalkundig correct is, vind ik het inderdaad wel wat verwarrend. De term "recentste" o.i.d. zou IMO wel wat beter staan, gewoon omdat het duidelijker is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/16, 13:56:42 »
Taalkundig is het inderdaad juist. In die zin is het dus geen echte fout te noemen.  :)

Maar omdat het vaak voor verwarring kan zorgen, is het *begripsmatig* beter om bij vertaling in principe altijd "nieuwste" te kiezen als vertaling.  Behalve als het woord "nieuws" er al in zit: "the latest news" vertaal je natuurlijk met "het laatste nieuws"....

Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/16, 14:45:58 »
Maar waarom gaan we nu discussiéren over die zin terwijl ik al aangegeven heb het aangepast te hebben? Ik vroeg zelfs of het zo beter is, maar daar hoor ik niks over... jammer.

Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/16, 15:09:08 »
Ja prima aangepast, Vistaus!
Heel duidelijk zo.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/16, 15:26:10 »
Ja prima aangepast, Vistaus!
Heel duidelijk zo.

Dank! :)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl - TABEL
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/16, 16:21:46 »
En als je die grote tekstblokken vervangt door een overzichtelijk tabel,

Zoals in onderstaand plaatje :   


Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/16, 20:24:51 »
Dat is een mooie tabel, maar dat gaat helaas niet want dan is de site niet meer leesbaar in tekstgebaseerde browsers en dus niet conform de richtlijnen die wij hanteren.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/16, 21:38:18 »
... mooi tabel, maar dat gaat helaas niet want dan is de site niet meer leesbaar in tekstgebaseerde browsers

Ja en Nee.

Dat plaatje is een visuele representatie van iets. Dat zou een <TABLE> kunnen zijn, maar ook een geneste list <UL>  die m.b.v. de nodige css en script tot iets gemaakt kan worden dat zich presenteert als tabel.

De ervaringen van slechtzienden ken ik onvoldoende, maar ik vraag me af of óók déze groep niet beter bediend wordt met korte heldere psommingen. En bovendien zijn op de Documentatie-pagina van onze site de teksten niet uniform, wat hoofdzakelijk wordt veroorzaakt dat er geen overzicht is - zelfs op zo'n kleine schaal.

Da's overigens geen verwijt. Ik heb er alle begrip voor dat een CMS-driven site iets heel anders is als een huis-tuin-en-keuken diengetje. Zelf heb ik een klein half jaartje voor een bedrijf gewerkt met een database voor gevaarlijke stoffen in 28 talen + de milieuwetgevingen in die landen + rekenregels voor de indeling + en de bevoegdheid hebben velden aan te maken/wijzigen.  Ik werd gek van dat gepriegel.

Graag hoor ik je commentaar, maar als je een paar dagen geduld hebt dan zal ik vertellen wat me de afgelopen weken is opgevallen. Het wordt een nieuw topic. Vraag:  Op welke plek mag ik dat bekend maken. Wat mij betreft wordt het een open discussie op het forum.

[edit:] typo
« Laatst bewerkt op: 2014/11/16, 21:44:21 door EZ-man »

Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/16, 22:29:56 »
De Documentatie moet je niet bij mij voor zijn want het Webteam gaat niet over de Documentatie ;) Kan best dat het Documentatieteam andere richtlijnen stelt qua leesbaarheid, daar hebben wij geen inzicht in. Dus daar moet je bij het Documentatieteam voor zijn.

Tja, ik weet niet hoe dat precies zit, ik ben zelf niet slechtziend (of in ieder geval bij lange na niet zó slecht als de doelgroep waar we het over hebben) maar dit is de geldende richtlijn dus die houd ik aan. We hebben er al eens overleg over gevoerd binnen het Webteam maar we bleven bij de conclusie dat we die doelgroep tóch blijven bedienen dus de richtlijn blijft gelden.

Lijkt me leuk om te lezen wat je nog meer is opgevallen, feedback is altijd goed :) Die kun je in dit topic kwijt: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=6102.0

Offline MKe

  • Lid
Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/18, 06:37:48 »
Dat is een mooie tabel, maar dat gaat helaas niet want dan is de site niet meer leesbaar in tekstgebaseerde browsers en dus niet conform de richtlijnen die wij hanteren.

Hoi Vistaus,

Welke tekstgebaseerde browsers moeten dan worden ondersteund? Ik weet uit ervaring dat w3M tabellen gewoon kan weergeven en elinks ook. Of gaat het hier om een ander soort browser?

Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/18, 11:58:09 »
Dat is een mooie tabel, maar dat gaat helaas niet want dan is de site niet meer leesbaar in tekstgebaseerde browsers en dus niet conform de richtlijnen die wij hanteren.

Hoi Vistaus,

Welke tekstgebaseerde browsers moeten dan worden ondersteund? Ik weet uit ervaring dat w3M tabellen gewoon kan weergeven en elinks ook. Of gaat het hier om een ander soort browser?

eLinks en Links. Maar goed, ik heb zelf geen ervaring met die dingen, ik zeg ook alleen maar wat ik weet na besprekingen*

*ten tijde van het bespreken van de nieuwe website (voor meelezers: de huidige die de oude verving).

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/18, 12:36:24 »
Welke tekstgebaseerde browsers moeten dan worden ondersteund? Ik weet uit ervaring dat w3M tabellen gewoon kan weergeven en elinks ook. Of gaat het hier om een ander soort browser?

@MKe: Ja, ik vermoed hier allerlei dogma's. Er zijn natuurlijk allerlei goeroe's, maar ik link je even naar den Dopper : http://www.den-dopper.com/2011/03/21/10-usability-tips-t-b-v-blinden-en-slechtzienden/. Een tabel maken is heel eenvoudig < kwak het op de pagina > met een afschuwelijk resultaat. Maar als je normale goede ontwerpregels toepast is een tabel heel goed te lezen.

En er is een ander voordeel dat niemand hier noemt: je kunt een tabel / database veel beter onderhouden: informatie in korte infoblokken die met eenvoudige overzichten te controleren en aan te passen zijn. Ik verwijs naar het plaatje in een eerdere postig op dit draadje.

Ter Overweging
Een wereld zonder tabellen is geen betere wereld. Stel je eens voor: voetbaluitslagen en online winkelen - zonder tabellen ? 
Loop eens een pizzaria binnen en vraag eens naar een prijslijst. Verdomd dat het een tabel is (uiteraard zonder zichtbare lijntjes) maar het ís een tabel. En vraag dan een slechtziende eens of dat onoverkomelijk is.


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/18, 22:34:31 »
... ..  [ ging over de lange volzinnen met Ubuntu-software versie op de Ondersteuning - pagina  - edit EZ-man ]

@vistaus:   http://www.ubuntu-nl.org/ondersteuning     Dat is snel aangepast, maar ...
 
en nu citeer ik de tekst op die pagina :

Citaat
Officiële Ubuntu documentatie
   Ubuntu desktop of laptop: Handleiding voor Ubuntu 14.04 LTS  (PDF versie)  <--- pdf ontbreekt
   Ubuntu Server: Ubuntu 14.04 LTS Server Guide (PDF versie)
ADRES pdf:
     http://ubuntu-manual.org/          ......  oef,  dat was zoeken   :D

Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/18, 22:37:38 »
@EZ-man: Maar dat geciteerde stukje komt van de wiki/Documentatie. Daar ga ik niet over. De enige die dat kan aanpassen is het Documentatieteam.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/18, 22:47:49 »
@EZ-man: Maar dat geciteerde stukje komt van de wiki/Documentatie. Daar ga ik niet over. De enige die dat kan aanpassen is het Documentatieteam.
Sorry, sorry. Dat was niet de bedoeling ... 

         welteruste

Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #18 Gepost op: 2014/11/19, 00:25:55 »
Is niet erg, bij deze weet je het dan :)

Maar blijf maar komen met ideeën hoor voor de website ;) Ik heb inmiddels trouwens gisteren en vandaag een paar wijzigingtjes doorgevoerd op de website.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Laatste Ubuntu ooit? ==> aanpassing te maken op ubuntu-nl
« Reactie #19 Gepost op: 2014/11/22, 21:51:35 »
Maar waarom gaan we nu discussiéren over die zin terwijl ik al aangegeven heb het aangepast te hebben? Ik vroeg zelfs of het zo beter is, maar daar hoor ik niks over... jammer.

Sorry voor mijn wat late reactie, maar de harde schijf van mijn pc is het aan het begeven -- ik hoor een soort click-of-death. Bovendien heb ik een bijzonder druk leven, vooral de laatste dagen.

Maar in elk geval bedankt voor de aanpassing. 't Was overigens niet zo'n erge fout, hoor. Alleen viel het me op en als je, zoals ik, tijdens de late uurtjes op zoiets stuit, begint een mens, zoals ik, daar al eens over te filosoferen en dan een opmerking te posten. Noem het: prestatiedrang ;-)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM