Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: aankoppelen usb apparaten  (gelezen 1725 keer)

jwe

  • Gast
aankoppelen usb apparaten
« Gepost op: 2007/01/15, 21:02:23 »
Ik heb een probleem met diverse usb-apparaten die ik aansluit.
De apparaten worden niet goed aangekoppeld en de meest grote bestanden worden weergegeven. Als ik er een usb-stick in doe van 128MB word dit gezien als 1 x 120 MB (sdb); 1 x 120 MB (sdb1); 1 x 10 MB (sdc) en 1 x 10 MB (sdc1). Als ik dit wil aankoppelen gaat dit niet juist.
Ik draai met kubuntu dapper drake (op het kubuntu forum ook al een topic gepost maar daar geen oplossingen voor verkregen).
Ik heb de stick al diverse malen gefomatteerd (zowel in kubuntu als met windows).
Zou er iets met een kernel module aan de hand kunnen zijn? Voorheen ging dit wel alijd goed namelijk. Dit vermoed ik omdat ik de usb-sticks, mp3-speler en camera er altijd zo uitgehaald heb en eigenlijk nooit eerst ge-unmount heb.
Het is natuurlijk al vreemd dat ik 4 usb-sticks te zien krijg terwijl er maar 2 partities op staan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
aankoppelen usb apparaten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/15, 21:07:51 »
Tja, softwarematig afkoppelen, dat hoort er wel bij, hè.

Maar goed: herformatteer de USB-staaf eens in FAT32. Alle bestaande partities erop eerst vernietigen. Met Systeem - Beheer - Gnome Partitiebewerker (Gparted). In Gparted rechtsbovenin eerst de USB-staaf selecteren.

Groet, Pjotr.

jwe

  • Gast
aankoppelen usb apparaten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/15, 21:13:21 »
Zal ik eens doen maar moet dan wel eerst gparted installeren, draai namelijk met KDE.
Of is er een mogelijkheid om dit ook met KDE te doen?
Heb de stick al diverse malen met de command-line geformatteerd (fdisk).
Maar dit leverde ook al niet het gewenste resultaat op.

aankoppelen usb apparaten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/16, 08:39:04 »
Met gparted kan je geen USB-stick partitioneren. Ik kreeg altijd een error.
Hiervoor gebruik je het beste fdisk om de partities aan te maken, gevolgd door het mkfs-command om te formateren. zo lukt het altijd bij mij.

met fdisk.
sudo umount /dev/
sudo fdisk /dev/sda
    optie d (deleet partitie)
    nummer van de partitie
    optie n (maak partitie)
mkfs
sudo umount /dev/
sudo mkfs.vfat -F 32 /dev/sda1
alternatief
met fdisk alle partities verwijderen en er 1 grote opzetten.
In windows formateren (standaard fat 32)


Groeten,
Arvid Van Essche

jwe

  • Gast
aankoppelen usb apparaten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/16, 20:21:51 »
@Burnass,
Precies zoals je beschreven hebt heb ik dat al veelvuldig gedaan maar geeft geen enkele verbetering.

Alleen het verhaaltje sudo umount /dev/sda doe ik maar niet omdat daar mijn SATA systeemdisk op zit. Maar dus wel vervolgd met sdb, sdc.

Geef morgen ff die usb-stick aan een collega mee (draaid ook kubuntu 6.06) en eens kijken wat de stick bij hem aan geeft.

Phaldmmor

  • Gast
aankoppelen usb apparaten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/17, 08:35:52 »
Ik heb altijd problemen gehad met het installeren van USB devices onder Kubuntu. Mijn ervaring is dat het onder Ubuntu stukken beter gaat. Weet alleen niet waar het verschil inzit.

skeeter

  • Gast
aankoppelen usb apparaten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/06, 00:24:25 »
Ik ben op zoek naar iemand die een U3 usb stick op Ubuntu kan laten draaien.

Groet
Peter