Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Weer een beginnersvraag over het installeren van een programma  (gelezen 1143 keer)

Janloco

  • Gast
Beste mensen, ik kom er weer niet zelfstandig uit. Ik probeer een filmpje te kijken via Ubuntu. Dat is een dvd met een VIDEO_TS formaat. In Windows gebruik ik daarvoor eenprogramma en dan kan ik gewoon de dvd kijken op mijn pc. Ik krijg het menu van de film en kan een taal kiezen etc. Bij Ubuntu lukt me dat niet met het geinstalleerde programma. Ik ben aan het zoeken geweest op deze site en ik kom regelmatig tegen dat het programma VLC daarvoor gebruikt kan worden. Dat progje ken ik ook vanuit het andere besturingssysteem en dat wil ik dan ook hier installeren. Ik heb een versie voor ubuntu gedownload(moeilijk te vinden zeg) en nu moet het geinstalleerd worden. Ik heb ook hier weer gezocht hoe dat moet en kwam er achter dat ik installeren en verwijderen kan gebruiken. Maar daar staat het progje vlc niet bij en ik zou niet weten hoe ik het onder ubuntu kan installeren. Bij Windows kan ik het starten dmv een .exe file. Maar hoe moet dit in ubuntu??
Graag leer ik verder van jullie!!
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 21:45:09 door Janloco »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Weer een beginnersvraag over het installeren van een programma
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/29, 19:12:32 »
Daar hebben we een mooie handleiding voor: http://wiki.ubuntu-nl.org/SoftwareInstalleren

Je kan het gedownloade bestand dus gewoon weggooien :)

Re: Weer een beginnersvraag over het installeren van een programma
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/29, 19:15:35 »
In ubuntu werkt alles net iets anders namelijk via synaptic (een soort software centrum)
Ik raad je aan om dit eerst uit te voeren
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
in deze handleiding komt vlc ook voorbij.

als je alleen vlc wilt installeren ga je naar systeem->beheer->Synaptic pakketbeheer
klik je op zoeken en vult vlc in.
Zoek in de lijst naar vlc vink aan en druk op toepassen
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 19:17:50 door Dennisgroot »

Re: Weer een beginnersvraag over het installeren van een programma
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/29, 19:17:12 »
Stop niet doen!

In ubuntu werkt alles net iets anders namelijk via synaptic (een soort software centrum)
Ik raad je aan om dit eerst uit te voeren
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
in deze handleiding komt vlc ook voorbij.

als je alleen vlc wilt installeren ga je naar systeem->beheer->Synaptic pakketbeheer
klik je op zoeken en vult vlc in.
Zoek in de lijst naar vlc vink aan en druk op toepassen

Waarom die handleiding? Je kunt beter de tip van Johan opvolgen.

Re: Weer een beginnersvraag over het installeren van een programma
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/29, 19:21:05 »
Ja, inderdaad voor alleen vlc is die van johan wel het makkelijkst.
Maar om alles binnen te halen wat je nodig hebt, lijkt het me toch wel handig om die eens door te lopen.
Dan heb je al je multimedia in ieder geval binnen en hoeft de ts niet verder te zoeken voor het overig.
Ik doorloop ook altijd bij een installatie de handleiding van pjotr even echt een aanrader  ;)

Janloco

  • Gast
Re: Weer een beginnersvraag over het installeren van een programma
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/29, 19:21:37 »
Tjeetje, jullie zijn hier net zo snel als het programma ubuntu zelf!!! Super!!! Ik heb weer leesplezier en ik ga kijken of ik het voorelkaar kan krijgen. Nogmaals dank voor de suppersnelle antwoorden!!!

Janloco

  • Gast
Re: Weer een beginnersvraag over het installeren van een programma
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/29, 21:44:29 »
Tis gelukt!!! Dank voor de ondersteuning!!

De link van Johan had ik ook gevonden een doorgelezen, maar ik kwam het progje vlc niet tegen in de lijst. Door nog een keer goed :-[ de gebruiksaanwijzing door te lezen kwam ik er wel!!!

Lezen blijft toch moeilijk hoor =D