Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met installatie!  (gelezen 1585 keer)

pieterjan

  • Gast
Probleem met installatie!
« Gepost op: 2007/03/03, 19:17:45 »
Hallo,

na vele positieve dingen over Ubuntu te lezen, wou ik dat zelf ook eens gaan proberen. Ik brandde de LiveCD, startte hem op en begon te installeren. Dat verliep vlot, maar bij 67% ging hij niet meer verder om een onbekende reden... Ubuntu (vanop die LiveCD) liep dan vast en reageert ook niet meer. De enige oplossing was op de resetknop drukken. Weet iemand wat ik moet doen?

Alle hulp is welkom, danku!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Probleem met installatie!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/03, 19:21:20 »
Je bedoelt toch dat je zelfs de live-cd niet opgestart krijgt hé? kijk eens of je live-cd 't op een andere bak doet. Het lijkt erop dat je cd corrupt is.
Controleer ook eens of de beschreven data identiek is aan de data op de .iso en als je een live-cd brand doe dat dan steeds aan lage snelheid 8x - 12x.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Kev

  • Lid
Probleem met installatie!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/03, 19:23:34 »
Waarschijnlijk kan het zijn dat je die schijf gebrand hebt met een te hoge snelheid, bij een bootcd of een cd met een OS op is het zaak dat je zo traag mogelijk brand omdat dit de vorming van fouten vermijd.
Anders bij het installeren te weinig SWAP ruimte aangemaakt, je moet altijd zeker een SWAP partitie hebben van 1GB omdat de installatie redelijk geheugenintens is en er wel degelijk geswapt moet worden, omdat de LiveCD nog in het werkgeheugen zit.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

pieterjan

  • Gast
Probleem met installatie!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/03, 20:44:03 »
@ bartek: Nee, de LiveCD doet het wel dus ik kan Ubuntu al eens testen. Maar als ik dan op het icoontje van 'install' klik, de stappen volg (tijdsinstellingen, toetsenbord, partitie...) en de installatie laat starten gaat het mis. Als de installatie al voor 67% voltooid is, wil ie niet meer verder...

@ Kev: Hmm... Wat is SWAP-ruimte precies? Is dat een soort RAM geheugen of heb ik het mis?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Probleem met installatie!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/03, 21:03:34 »
@Kev ???
Citaat
je moet altijd zeker een SWAP partitie hebben van 1GB omdat de installatie redelijk geheugenintens is en er wel degelijk geswapt moet worden, omdat de LiveCD nog in het werkgeheugen zit.
??????????????????????????????????????????????/

Waar heb je dit vandaan ??

@pieterjan,

Swap is vergelijkbaar met het virutele geheugen zoals dat heet in Windows.
Een stukje ruimte op de HD wat hij gebruikt om iets in te zetten zodra het geheugen op je moederbord vol raakt.

In Unbuntu word dit nauwelijks of nooit gebruikt, of je moet echt heel veel zware programma's en Films tegelijk actief hebben, maar dan nog >>.....

Per defenitie word de swap altijd aangesproken indien je gebruik maakt van de slaapfunctie van je computer.
Op dat moment word alles wat in je geheugen staat weggeschreven naar Swap op de HD.

Daarom moet je ook een Swap partitie maken die minimaal gelijk is aan je moderbord geheugen, echter..
Om veilig te zijn kan je het best 150 % van je moderbord geheugen nemen.

Dus heb je 1 Gig geheugen chips dan maak je een swap aan van 1,5 Gig op de HD.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

pieterjan

  • Gast
Probleem met installatie!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/03, 21:39:18 »
@Gandyman: Dus, als ik het goed begrepen heb: SWAP is een soort reserve virtueel geheugen? Is er standaard zo'n SWAP-partitie op je pc of moet je die zelf aanmaken. Zoja, hoe kan ik dat doen?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Probleem met installatie!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/03, 21:47:21 »
Een SWAP geheugen heb je altijd nodig, gewoon aanmaken via Gparted (het programma in de live-cd voor het partitioneren van de schijf)

Reken op 1a 1.5 gig en kies als bestandsformaat SWAP (of LinuxSWAP wat er ook aangegeven staat)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Probleem met installatie!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/03, 21:50:51 »
Swap is inderdaad virtueel geheugen. Windows heeft dat ook, maar dan als bestand op zijn eigen partitie (pagefile.sys). Een aparte partitie zoals Linux wil, is natuurlijk veel beter: zo hou je de rommel uit je systeempartitie.

pieterjan

  • Gast
Probleem met installatie!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/03, 21:56:40 »
@bartek: ah ja ik heb dat werd automatisch aangemaakt bij de installatie van Ubuntu, niet? Maar dat werd dus aangemaakt (ondertussen al 2 keer), en toch lukt de installatie niet (zoals ik dus zei: bij 67% procent loopt het vast). Iemand een idee hoe dat komt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Probleem met installatie!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/03, 21:58:44 »
Probeer eens een versiewissel. Dus 6.06 i.p.v. 6.10, of andersom.

Helpt dat?

pieterjan

  • Gast
Probleem met installatie!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/03, 21:59:45 »
Dus met andere woorden: een andere versie downloaden?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Probleem met installatie!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/03, 22:29:11 »
Dat kan helpen ja, probeer eventueel eens de nieuwste versie 7.04 feisty fawn maar deze is nog in een alfa fase en zal pas officieel verschijnen tegen 19 april.

Versie 6.06.1 Dapper Drake is de meest stabiele, 6.10 de experimentele en 7.04 de nog lang niet stabiele versie maar met een betere hardware herkenning.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Guus

  • Gast
Probleem met installatie!
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/03, 23:17:05 »
Citaat van: bartek
Je bedoelt toch dat je zelfs de live-cd niet opgestart krijgt hé? kijk eens of je live-cd 't op een andere bak doet. Het lijkt erop dat je cd corrupt is.
Controleer ook eens of de beschreven data identiek is aan de data op de .iso en als je een live-cd brand doe dat dan steeds aan lage snelheid 8x - 12x.
ik zou aanraden om op een snlehied van 4x te branden.

het branden duurt dan wel 20 minuten

Offline Kev

  • Lid
Probleem met installatie!
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/05, 20:54:47 »
Wel uiteraard getest ja als ik niet het dubbel SWAP neem dan RAM dan gaat het mis, en ja dat is nu eenmaal zo bij mij. Nog een feit is je LiveCD word volledig of waar applicable in het RAM geheigen opgeslagen, dus je zult automatisch aan het swappen gaan voor een install. En ja als ik een SWAP van minder dan 1 GB neem dan crasht de installatie bij mij ook en juist op het identieke plaats waar het bij pieterjan gebeurd.
Dus het is nu eenmaal zo raar maar waar.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

japsofd

  • Gast
Probleem met installatie!
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/12, 16:04:21 »
Op wat voor systeem probeer je te installeren? Chipset, RAM, SATA of IDE, hoeveel GB op HD?
Let op: RAM moet meer zijn dan 192MB, anders loopt de installatie inderdaad vast! (uit ervaring!)

Dapper is stabieler dan Edgy. Voor een jong systeem zou ik toch Edgy proberen. Op mijn 3 jaar oude Athlon64/3000+ op MSI K8M800 met SATA krijg ik Dapper ook niet geinstalleerd; Edgy is er nog steeds niet echt stabiel maar bruikbaar.

Ubuntu is mooi als het loopt, maar te vaak installeert het gewoon niet. Bv. mijn Athlon 900MHz systeem met 256MB RAM doet het perfect met Dapper en met Edgy maar mijn nieuwe systeem met Athlon64X24400+ met MSI nForce430 chip en SATA weigert al mijn installatieschijven: Dapper, Edgy en Edgy64bit. Zelfs de live installatie lukt al niet met Dapper en Edgy64!! en dat ligt niet aan de CD´s: al meermalen succesvol gebruikt.