Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen GRUB  (gelezen 4069 keer)

Offline Armand2

  • Lid
Geen GRUB
« Gepost op: 2011/09/12, 14:11:33 »
Ubuntu 11.04 dual boot met Windows7 geïnstalleerd. Bij opstarten verschijngeen GRUB. Op scherm verschijnt langdurig de mededeling: Cannot display this video mode (met daaronder in geel) optimum resolution 1440x900 60Hz. Daarna start Ubuntu op. Wat is hieraan te doen?

Re: Geen GRUB
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/12, 14:31:15 »
probeer deze stappen eerst (ivm nomodeset) .

http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Armand2

  • Lid
Re: Geen GRUB
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/12, 14:41:13 »
Door bij opstarten Shift ingedrukt te houden zou alsnog de GRUB moeten opstarten. Helaas pindakaas... geen GRUB maar opstart Ubuntu.

Offline Armand2

  • Lid
Re: Geen GRUB
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/12, 15:05:16 »
Nog iets geks ontdekt. Map Media is helemaal leeg. Heeft dat er wat mee te maken?

Re: Geen GRUB
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/12, 15:38:49 »
Laat me raden.... Je gebruikt een HP scherm....

Veel beeldschermen kijken na of je systeem de juiste beeldschermafmetingen doorstuurt, is dit niet exact gelijk aan zijn voorkeur dan geeft hij een dergelijke waarschuwing weer. Dit kan helemaal geen kwaad hoor maar het is gewoon erg onhandig dat je niet in het grub menu kan en geen mooi plaatje ziet tijdens het opstarten.

Je kan dit oplossen door tijdens het opstarten op de knop 'Auto' te drukken op je beeldscherm, het scherm zal zichzlf dan automatisch instellen. Werkt dit niet dan kan je proberen om de juiste video modus in te vullen in Grub.

In Grub2 verander je de resolutie in het bestand /etc/default/grub, voor jou zou de configuratie er alsvolgt uit moeten zien:

GRUB_GFXMODE=1440x900x32
GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX=keep

Na het invoeren van de veranderingen kan je deze doorvoeren met het volgende commando:
sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 15:40:45 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Armand2

  • Lid
Re: Geen GRUB
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/12, 16:23:02 »
Bijna goed, maar het is een Dell-monitor. GRUB-bestand geopend. Er staat alleen een regeltje met: #GRUB_GFXMODE=640x480.
Getalletjes dus wijzigen èn 2de regeltje toevoegen?
Er is 1 probleem; ik heb geen rechten om te wijzigen [alleen lezen]...

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Geen GRUB
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/12, 16:25:57 »
Bijna goed, maar het is een Dell-monitor. GRUB-bestand geopend. Er staat alleen een regeltje met: #GRUB_GFXMODE=640x480.
Getalletjes dus wijzigen èn 2de regeltje toevoegen?
Er is 1 probleem; ik heb geen rechten om te wijzigen [alleen lezen]...
gksu gedit /etc/default/grub

Offline Armand2

  • Lid
Re: Geen GRUB
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/12, 16:50:10 »
GRUB conform Socialdefect gewijzigd, maar probleem blijft bestaan.

Re: Geen GRUB
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/12, 21:25:18 »
Dan zou ik de handleiding van je beeldscherm induiken om te zien of je het auto-proben naar de resolutie kan uitzetten. (misschien heeft hij een 'manual/auto' schakelaar in zijn instellingen?)

Erg handig zo'n volledig automatisch scherm.... zolang het doet wat jij wil :)
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Armand2

  • Lid
Re: Geen GRUB
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/12, 23:31:02 »
Auto-proben scherm kan niet worden uitgeschakeld.
Van de ene verrassing kom in de andere terecht: in /boot/grub/menu.lst blijkt helemaal niets te staan. Is daar achteraf nog een mouw aan te passen?

Re: Geen GRUB
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/13, 02:21:56 »
De menu.lst heet in grub2 voortaan grub.cfg en de syntax is een beetje anders geworden. Je hoort grub.cfg ook niet meer aan te passen maar de bestanden in /etc/grub.d te bewerken. Grub.cfg word aan de hand van die bestanden samengesteld met het commando:
sudo update-grub
Via de zoekfunctie op dit forum vind je een hoop uitleg en voorbeelden voor grub2
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Armand2

  • Lid
Re: Geen GRUB
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/13, 14:59:52 »
Ik blijf toch even doorvragen. Zelf zoeken is een ondoenlijke opgave; weet me geen raad met alle afkortingen en lappen programmeerteksten.
Als ik update-grub uitvoer, krijg ik als antwoord dat /boot/grub/menu.lst niet bestaat. Waarom vraagt ie daarom als tegenwoordig een ander bestand wordt gebruikt?

Re: Geen GRUB
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/13, 15:36:52 »
Dat is erg vreemd.... Het gaat over Ubuntu 11.04 toch?? Die zou niets van een menu.lst af moeten weten behalve dan hoe hij die kan omzetten uit een oude installatie naar het nieuwe formaat.

Kan je eens in de map /var/log kijken of grub daar misschien ergens een berg errors in heeft verstopt (bestanden met grub of boot in de naam) en kijk ook eens in de bestanden syslog en dmesg of daar iets nuttigs in te vinden is.

Wanneer je lange logbestanden plakt in dit forum dan graag tussen code tags.
[code] plak je log hier [/code ] Let op dat je geen spaties gebruikt binnen de tags (moest in het voorbeeld omdat het anders niet word weergegeven)


Heb je misschien iets geïnstalleerd wat grub-legacy heeft meegetrokken?? Al lijkt me dit sterk gezien je wel het update-grub commando hebt wat weer niet in grub-legacy zit ??? Misschien  een update of installatie niet helemaal voltooid??

Je zou eens kunnen kijken of er gebroken pakketten of onvolledige installaties te vinden zijn op je systeem. Open een terminal en typ:
sudo dpkg --configure -aDit commando zoekt naar onvoltooide/mislukte installaties en probeert deze te herstellen.

Voor de zekerheid ook nog de volgende invoeren voor het geval dat het dpkg commando een dependency gemist heeft:
sudo apt-get -f install
Geven beide commando's niet aan dat er iets mis zit dan kan je nog proberen om grub te herinstalleren.

Kijk eens welke versie van grub geïnstalleerd is.
aptitude search grubDe versie waar een i voor staat is geinstalleerd, dit moet het pakket grub zijn (soms ook grub-pc genoemd) en niet grub-legacy (Grub1)

Is grub-legacy geinstalleerd typ dan:
sudo apt-get install grub
is Grub of grub-pc geïnstalleerd probeer dan:
sudo apt-get --purge remove grub-pc
sudo apt-get install grub

Levert dit niets op dan weet ik het ook niet meer....[/code]
« Laatst bewerkt op: 2011/09/13, 15:47:46 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Armand2

  • Lid
Re: Geen GRUB
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/14, 00:06:08 »
Aptitude search grub levert geen enkel resultaat op. Het is om moedeloos van te worden. Was ik maar nooit aan een schone installatie van 11.04 begonnen. Als tussenoplossing start ik nu maar dual boot op middels de super grub disk.

Re: Geen GRUB
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/14, 15:40:25 »
In mijn omgeving ken ik niemand die geen problemen heeft met 11.04, ik raad dus ook nog steeds 10.04 en 10.10 aan. Meestal mag ik die dan een paar weken later wel weer gaan downgraden van 11.04 omdat ze het toch allemaal moeten proberen maar goed...

Als aptitude geen grub installatie kan vinden (je kreeg toch geen error dat aptitude niet geïnstalleerd is ?) dan zit er echt iets goed fout en is de installatie vast ook niet helemaal succesvol geweest. Je kan proberen om Gub opnieuw te installeren:

sudo apt-get --purge remove grub
sudo apt-get install grub

Maar misschien is het verstandiger om een nieuwe cd te downloaden en deze goed te checken, zowel met de md5 checksum als de test na het branden "verifieer geschreven data'  in k3b of brasero.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Armand2

  • Lid
Re: Geen GRUB
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/14, 17:06:24 »
Er is inderdaad het nodige mis. Aptitude kan ie inderdaad niet vinden. Voorlopig ga ik maar zonder Ubuntu door het leven op mijn desktop (op notebook is installatie overigens wel gelukt, wel met veel hindernissen vanwege 64bits). Desalniettemin mijn hartelijke dank voor de ondersteuning.

Re: Geen GRUB
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/14, 17:38:02 »
Ik weet niet zeker of aptitude nog wel standaard geïnstalleerd is op Ubuntu, het zou dus ook kunnen dat je die nog had moeten installeren. Gezien we aptitude alleen wilden gebruiken om te zoeken is het ook niet echt van belang. Je kan ook het programma synaptic gebruiken om te zien welke versie geïnstalleerd is maar ik weet alleen niet zeker of 'volledig verwijderen' in synaptic hetzelfde is als de --purge remove optie van apt-get en het is denk ik wel van belang dat de gehele configuratie van Grub ook mee verwijderd word.

Als je het beu bent kan je ook eens kijken of er een steunpunt bij jou in de buurt zit. Dat gaat wat sneller dan via het internet. Vaak is zo'n probleem sneller opgelost wanneer er even iemand met veel ervaring van dichtbij naar kan kijken.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline heir4c

  • Lid
Re: Geen GRUB
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/16, 19:35:53 »
Je zou de Grub2 kunnen herstellen via de LiveCD (of live-usb) en deze link:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Herstel_Grub_2_met_een_LiveCD
Alle eerst even goed overlopen en doorlezen.
De commando's in verband met de aparte /boot partitie overslaan (dus NIET gebruiken).



Ter info: De wiki pagina's van Ubuntu-NL: http://wiki.ubuntu-nl.org/
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline CHG1730

  • Lid
Re: Geen GRUB
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/24, 11:29:08 »
Om dat bestand te kunnen wijzigen moet je ingelogd zijn als root.
dat doe je door naar de terminal te gaan en dan in te typen:
sudo passwd root

Re: Geen GRUB
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/24, 11:58:52 »
Om dat bestand te kunnen wijzigen moet je ingelogd zijn als root.
dat doe je door naar de terminal te gaan en dan in te typen:
sudo passwd root

Uhm daarmee verander je het wachtwoord van root
met
 sudo -u root -i
log je in als root
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Offline heir4c

  • Lid
Re: Geen GRUB
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/24, 13:00:50 »
Om dat bestand te kunnen wijzigen moet je ingelogd zijn als root.
dat doe je door naar de terminal te gaan en dan in te typen:
sudo passwd root

Om welk bestand gaat het hier?
En root is standaard uitgeschakeld in Ubuntu, dus voor de veiligheid GEEN wachtwoord aanmaken voor root.
Als je met rootrechten wil werken heb je enkel sudo of gksudo toe te voegen vóór het commando. Daarna je eigen wachtwoord intikken. Meer is dat niet.
In een grafische omgeving kan je met Alt+F2 een pop-up venster openen waarin je het commando tikt met gksudo ervoor. Dan open je het bestand of programma met rootrechten.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu