Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firewall voor 9.04  (gelezen 3380 keer)

Firewall voor 9.04
« Gepost op: 2009/03/15, 17:21:31 »
Welke firewall gebruiken jullie voor de Jaunty ?
Want dit zie ik hier zo maar niet. Firestarter of Guarddog, maar dan moet je rootrechten hebben toch.
Heb juist de Jaunty alpha5 draaiend, en alles loopt goed tot nu toe... Doch de firewall struikel ik over.
Jullie raad aub.
Groetjes,
Freddy

« Laatst bewerkt op: 2009/04/03, 21:45:36 door Vistaus »
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Firewall...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/15, 17:31:34 »
Er draait toch altijd al standaard een firewall?

Offline siegi

  • Lid
Re: Firewall...
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/15, 17:36:41 »
Er draait toch altijd al standaard een firewall?
Iptables is standaard geïnstalleerd, maar er zijn standaard geen regels gedefinieerd. Hij doet dus niets.
Dit is ook niet nodig omdat in ubuntu standaard geen services geïnstalleerd zijn die luisteren op een bepaalde poort.
Als er niets luistert kan iemand met slechte bedoeling niets doen.
Een firewall is een extra beschermingslaag die er bovenop komt. En is enkel nuttig als je bepaalde services als samba ofzow installeert en je geen firewall in de router hebt.

http://wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidInUbuntu
 
@freddy als je echt een firewall nodig hebt, dan zou ik in de richting van ufw of de gui gufw zien.

Re: Firewall...
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/15, 18:11:16 »
Er draait toch altijd al standaard een firewall?
Iptables is standaard geïnstalleerd, maar er zijn standaard geen regels gedefinieerd. Hij doet dus niets.
Dit is ook niet nodig omdat in ubuntu standaard geen services geïnstalleerd zijn die luisteren op een bepaalde poort.
Als er niets luistert kan iemand met slechte bedoeling niets doen.
Een firewall is een extra beschermingslaag die er bovenop komt. En is enkel nuttig als je bepaalde services als samba ofzow installeert en je geen firewall in de router hebt.

http://wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidInUbuntu
 
@freddy als je echt een firewall nodig hebt, dan zou ik in de richting van ufw of de gui gufw zien.
Bedankt voor jullie raad. Ik wist dit niet, kan niet alles weten nietwaar, daar leren we voor...
Jullie zijn toffen gasten en meiskes... Hulp altijd dichtbij. EN, De Jaunty ziet er weer goed uit... Beter en beter.
Nogmaals dank,
Freddy


Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: Firewall...
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/16, 15:20:19 »
Firestarter != Firewall. Het is alleen een front-end voor iptables. En zoals hierboven gezegd heeft het inderdaad geen nut, want er draaien standaar geen services op Ubuntu.

Re: Firewall...
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/16, 16:29:56 »
Draaien er wel.

- Cups.
- Samba.
- In het geval van KDE: Mysql voor persoonlijke data-opslag.
- Avahi.

Offline siegi

  • Lid
Re: Firewall...
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/16, 16:34:24 »
samba draait niet default.
cups is standaard niet toegankelijk van de buitenwereld.
Die mysql ook niet.
avahi is gewoon het systeem dat je een hostname vertaald naar een ip adres. Kun je eigenlijk als cracker niets mee.

Re: Firewall...
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/19, 09:03:33 »
Ok, heb ik voldoende gegevens mee. Monique mist haar Firestarter en haar KlamAv omdat ze dit erbij wil zien. Als ze op de vorige versie haar Firestarter icoon rood zag kon ze zien wat er aan de hand was en het toelaten of niet. ( Rechts klikken en computernaam opzoeken, weet je wel )
Kubuntu is mooier geworden zegt ze, doch als ik deze zaken er niet bij heb zoals al altijd de gewoonte was, moet het niet meer.
Een echt GOEDE firewall is NODIG zegt ze, plaats maar eens (K)Ubuntu bij een vriend(in) en tracht maar eens uit te leggen dat dit niet echt nodig is als nog maar pas van xp of vista afkomen...
Ik kan haar niet tegenspreken op dit gebied. Ze hoopt dat de Final-Realese deze progjes in de synaptic zal hebben.
T'ja ieder z'n meut... Hoop dat ik toch nog Kubuntu kan op haar computer installeren.
Groetjes,
Freddy
 
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline siegi

  • Lid
Re: Firewall...
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/19, 17:46:10 »
Lijkt mij persoonlijk raar dat een firewall en antivirus als noodzakelijk worden beschouwd...

Re: Firewall...
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/20, 15:53:07 »
Lijkt mij persoonlijk raar dat een firewall en antivirus als noodzakelijk worden beschouwd...

Als ik in Hasselt was op de presentatie van Ubuntu, kwam het wel ter sprake.
Ik denk persoonlijk dat het GEEN kwaad kan deze progjes erin te laten. Wie ze niet wil, goed... Doch wie ze wel wil heeft ze dan ter beschikking.
Stel dat ik een (K)Ubuntu bij iemand die pas van xp afkomt moet overtuigen dat hij/zij zonder firewall of bvb clamav/KlamAv rustig kan doorwerken, zal hij/zij dit dan nemen zonder te twijfelen ? Raar is dit in deze mensen hun ogen niet, zijn immers gewoon een firewall te gebruiken, en een virusscanner.
Na zovele Linux-Distros te hebben geprobeert heb ik er nog "Bijna " geen enkele tegengekomen waar deze progjes niet in de pakketten zaten of men ze van het internet kon downloaden.
Hier spreek ik in het algemeen en niet voor mezelf. Monique werkte steeds met Kubuntu en vond de laatste, Jaunty dus, wel héél aantrekkelijk... Doch ze draait hem niet zonder deze kleine voorwaarden.
Beter dus deze dingen erin laten, was vroeger ook zo, waarom nu veranderen, erin laten is beter dan gebruikers te verliezen.
Spijtig, maar ja, ik heb daar geen inspraak in.
Vriendelijke groetjes,
Freddy


Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
Re: Firewall...
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/20, 16:12:37 »
UFW is standaard geinstalleerd, misschien GUFW als backend gebruiken in linx mint is die ook standaard geinstalleerd

Re: Firewall...
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/20, 16:13:40 »
De programma's die ge opnoemt zitten gewoon in de pakketbronnen hoor, ook nog in Jaunty.

Staan wel alle bronnen aan in systeem=>beheer=>softwarebronnen?

Re: Firewall...
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/20, 17:23:19 »
De programma's die ge opnoemt zitten gewoon in de pakketbronnen hoor, ook nog in Jaunty.

Staan wel alle bronnen aan in systeem=>beheer=>softwarebronnen?
Ik kan STEVIG mis zijn, ga ik morgen nazien, want nu ga ik er even uit met ons Monique.
Als ik erover heb gekeken, mijn verontschuldigingen hoor, want dan was mijn vraag wel overbodig en heb ik onnodig ruimte verbruikt.
Prettig weekend.
Freddy

Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Re: Firewall...
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/20, 17:24:47 »
UFW is standaard geinstalleerd, misschien GUFW als backend gebruiken in linx mint is die ook standaard geinstalleerd
Bedankt voor Uw reactie, alle goede raad is welkom.
Prettig weekend,
Freddy

Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux