Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.04: geen Launcher, geen Dash, geen menu, geen datum,tijd  (gelezen 617 keer)

Offline GertK

  • Lid
Probleem: Ubuntu 16.04 LTS desktop vertoont geen Launcher, geen menu, geen datum/tijd na succesvol inloggen. Alleen desktop background.
Details: 15 september ochtends OK, 's middags fout. Vermoedelijk nadat een kleine Ubuntu update is uitgevoerd (niet zeker).
Ernst van het probleem: groot (kan niets doen, niet bij data en programma's komen).
Wat wel werkt:
1) mouse menu met o.a. Open terminal waarmee je een shutdown kan uitvoeren.
2) guest session vertoont normale beeld: launcher, menu, etc. Maar daarmee kun je niet bij je data komen.
Ubuntu 16.04 heeft altijd goed gewerkt, nooit problemen tot gisteren.
Geprobeerd: vanuit guest session naar normale session gaan met Log out of change user. Helpt niet.
Opmerking: dit moet toch meerdere mensen met dezelfde versie overkomen zijn?
vraag: wie weet een oplossing?

Re: Ubuntu 16.04: geen Launcher, geen Dash, geen menu, geen datum,tijd
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/18, 11:31:26 »
Ik had precies hetzelfde.  De oplossing die ik vond heeft mij erg verrast omdat ik normaal gesproken niet met dit soort programma's werk. Vanuit je terminal (ik ga ervan uit dat je met je rechtermuisknop nog wel de opdracht "open terminal" kunt gebruiken.

sudo apt-get install bleachbit

Daarna start je bleachbit op met het commando:

bleachbit

(Let op: geen sudo, maar gewoon als user opstarten) Vormgeving ziet er dan wat vreemd uit maar je moet naar het hoofdscherm en selecteer daar

Systeem -> Buffergeheugen (opschonen)

en laat dat zijn werk doen. Doe dan in je terminal een sudo reboot en log opnieuw in. Je moet dan wel je instellingen even aanpassen (thema, iconen, pictogramgrootte van je Starterbar maar dat is verder kinderspel.

Zie ook: http://www.digiplace.nl/ubuntu-16-04-unity-verdwenen/

Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Offline GertK

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04: geen Launcher, geen Dash, geen menu, geen datum,tijd
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/18, 19:55:16 »
Digiplace, je hebt een veel eenvoudiger oplossing gevonden dan degene die ik ondertussen heb uitgevoerd: botweg een compleet nieuwe installatie van ubuntu vanaf usb...! Als het me weer overkomt ga ik zeker jouw methode uitproberen. (het is een hele troost dat er in ieder geval 1 persoon hetzelfde probleem heeft gehad). Ik houd er rekening mee dat het probleem terug kan komen, misschien als die bewuste updates weer geïnstalleerd worden. Jouw oplossing had ik niet gezien: ik kende de term 'Unity' niet... Opvallend is dat jij het probleem ook op 15 september had! het kan dus door diezelfde updates zijn gekomen... ik weet niet of ze bij mijn nieuwe installatie nu wel of niet geïnstalleerd zijn. Tot nu toe draait alles weer normaal. Dank voor je reactie.