Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boot loop  (gelezen 1560 keer)

Offline Rob Weps

  • Lid
Boot loop
« Gepost op: 2017/02/07, 18:37:11 »
Ik heb hier Ubuntu server 16.01 draaien.

Probleem is dat hij begint te booten, maar ergens halverwege reset de machine (naar bios). Vanaf begin af aan heeft hij altijd wat vreemd geboot. In het begin leek het erop dat hij halverwege het booten wilde switchen naar de usb-stick waar hij mee was geïnstalleerd.
Ik heb het vermoeden dat het met de (volgorde) van de harde schijven te maken heeft. Er zit 1 SSD in en 3 x HDD. En ik had er 1 externe USB-schijf aan hangen. De laatste keer dat hij wel bootte ging het alleen als ik de USB-schijf uit had staan en halverwege het boot-proces weer aan deed.
Nu heb ik er nog een 2e USB-schijf aan hangen, maar nu wil hij met geen mogelijkheid meer opstarten.

Ik snap dat jullie niet gelijk een oplossing weten, dus wat voor informatie moet ik aanleveren? Is er ergens een log van het bootproces zodat ik kan zien wat er als laatste gebeurd?

Rob

Re: Boot loop
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/07, 23:13:23 »
$ cat /var/log/boot.log$ dmesg
Je probleem zit in de hoek van die usb-schijven of -sticks.
Geef ook een
$ df -hen
$ sudo fdisk -l

Offline Rob Weps

  • Lid
Re: Boot loop
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/08, 20:00:59 »
Ik kan alleen in recovery mode opstarten en dan (ik weet niet meer hoe de mode heet) in read-only mode. Ik heb toen mount -a gedaan en alle schijven werden gemount. Vervolgens exit gedaan en Resume boot.
En toen startte hij helemaal door. Dus hij draait nu wel, maar in recovery mode denk ik. Ik kan er ook met ssh in. Anders had ik nu ook geen output kunnen kopiëren.

Ik heb geen /var/log/boot.log

De overige output heb ik in 1 grote bijlage gedaan.

Ook als ik opstart met beide USB-schijven uit dan boot hij niet...

« Laatst bewerkt op: 2017/02/08, 20:04:08 door Rob Weps »

Re: Boot loop
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/08, 23:13:53 »
Ik heb geen /var/log/boot.log
Ah, dan moet je misschien 
journalctl -b0 SYSLOG_PID=1gebruiken, zie hier:
http://askubuntu.com/questions/763638/no-more-boot-logging-since-16-04

Uit je andere logs kan ik niet opmaken wat er mis is met je computer, misschien dat een ander je verder kan helpen.