Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: updaten geinstalleerde programma's?  (gelezen 698 keer)

updaten geinstalleerde programma's?
« Gepost op: 2007/05/31, 08:39:39 »
Hey

Klein vraagje:

Ivm programma's die ik via Synaptic heb geinstalleerd: als er een recentere versie van uit is, krijg ik dan een melding, en kan ik dan eenvoudig upgraden? of moet ik dit per programma manueel doen?

Azalin

  • Gast
updaten geinstalleerde programma's?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/31, 08:50:00 »
Je krijgt, zodra er een nieuwe versie in de repo's wordt gestopt, automatisch een melding op je desktop dat er nieuwe updates zijn. Dit is de update-manager, wanneer je het icoontje dat aan geeft dat er nieuwe updates zijn dan aanklikt, dan wordt de update-manager geopend en krijg je de updates die beschikbaar zijn te zien.

Die kun je dan allemaal installeren. Let wel op dat wanneer bijvoorbeeld Mozilla een nieuwe versie van Firefox uit brengt, dit niet automatisch geupdate zal worden. De reden? Alleen wanneer het om een stabiliteits update gaat zal deze meegenomen worden, nieuwe versies met nieuwe features, zoals dus een Thunderbird 1.5 naar 2.0, worden volgens mij alleen geinstalleerd als je de backports aanzet of als je wacht tot de nieuwe Ubuntu distributie.

Meestal zijn de updates die via de update manager komen dus veiligheids en/of stabiliteits updates. Een nieuwe kernel, een nieuwe versie van Samba waar een veiligheidsrisico uitgehaald is, etc. Maar zal er zelden of geen updates komen van Thunderbird 1.5 naar 2.0 ... hoewel het volgens mij toch zo nu en dan wel voorkomt.

Corrigeer me maar daar waar het niet klopt mede-forummers.

updaten geinstalleerde programma's?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/31, 08:55:37 »
bedankt!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
updaten geinstalleerde programma's?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/31, 10:42:38 »
Citaat van: Azalin
Meestal zijn de updates die via de update manager komen dus veiligheids en/of stabiliteits updates. Een nieuwe kernel, een nieuwe versie van Samba waar een veiligheidsrisico uitgehaald is, etc. Maar zal er zelden of geen updates komen van Thunderbird 1.5 naar 2.0 ... hoewel het volgens mij toch zo nu en dan wel voorkomt.

Corrigeer me maar daar waar het niet klopt mede-forummers.
Grote updates komen inderdaad met een nieuwe release. Soms wordt dit losgelaten. Een goed voorbeeld is flash, met name toen deze (door Adobe) werd vernieuwd van versie 7 naar 9 (tot blijdschap van zeer veel Linux-gebruikers).

Als ik echt zit te wachten op een nieuwe versie die bijvoorbeeld al in de repo van de volgende versie is opgenomen (nu: Gutsy), wil ik wel eens de deb rechtstreeks ophalen uit de Gusty-repo. Als er geen andere afhankelijkheden zijn, lukt dit meestal zeer eenvoudig. Je krijgt zelfs een waarschuwing dat de versie die je installeert anders (nieuwer) is dan de repo-versie.