Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met 64 bit live cd.  (gelezen 2655 keer)

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Gepost op: 2008/05/07, 19:57:52 »
Ik heb laats mezelf toch maar weer overtuigd dat ik ook Ubuntu Hardy op mijn pc wil, nou heb ik een 64 Bit iso gedownload en gebrand en als ik deze opstart gaat alles prima maar bij iedere opstart optie loopt hij steeds vast op de Initfrms shell, hij laad de gui niet. Dus wat is hier mis, ik hoor van andere kennissen dat 64 bit cd's wel vaker bonje geven.

Het gekke is alleen dat ik deze zelfde iso bij mijn broertje met succes heb geïnstalleerd met Wubi. Dit werkte wel maar hij was rete traag en liep vast maar dit deed mijn eigen 32 bit Hardy die via Wubi geïnstalleerd was ook. Het kan niet aan het verschil tussen de Laptops liggen, deze zijn identiek en ze hebben een AMD 64 Turion processor van 2 GHZ. Het ram is 382 mb, ik weet dat het een gek getal is maar er zit een gedeelde videokaart van 265MB is.

Tsiburaska

  • Gast
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/07, 23:59:08 »
Mijn Vorige 7.10 64 versie was ook niet foutloos en nu wel, maar elke 64 bits of duo processor kan 32 draaien, en soms is dat de iets langzamere oplossing en pas na enkele maanden als alle Bugs weg zijn de 64 bits gebruiken door deze er overheen te zetten!

Dit is de makkelijkste oplossing, en op achter lopen is vaak makkelijker dan nog weinig gebruikte 64 bits versie aanpassen!

Offline joop905

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/08, 00:19:26 »
Mijn Vorige 7.10 64 bit moest echt heel veel uitzoek werk doen
en was er soms dagen me bezig
ben nu met 8.04 op 32 bit gegaan en alles werkt zonder probleem
alle programma s  doen het  (bij alle)
de 64bit nog niet uit getest

Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/08, 01:55:34 »
Even voor alle Duidelijkheid ?

WUBI is geen echte Ubuntu OS wat je installeerd, maar slechts een windo proggie om met Ubuntu kennis te maken.

En staar je niet blind op 64bit, je kan net zo goed of nog beter 32bit nemen.
Zeker wanneer je niet meer dan 4 Gig geheugen hebt en je pc werkelijk helemaal ingericht is voor 64 bit.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/08, 06:42:20 »
Ok dan download ik gewoon de 32 bit versie en wacht ik nog wel met de 64 bit. En met Wubi was me ook al opgevallen dat het hard zuigt, toen ik Gutsy fatsoenlijk geïnstalleerd had was het erg snel maar met Wubi is het echt gruwelijk traag en instabiel.

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/08, 08:28:41 »
Ik heb nu de 32 bits versie ook gedownload en gebrand maar deze geeft het zelfde probleem, er is iets met een bios bug en hij probeert driver 8xxxxxxxxx te gebruiken in plaats van driver 8yyyyyyyyy. Mijn 32 bit Gutsy doet het nog wel gewoon en deze doet hetzelfde met die drivers. Ik weet niet wat hieraan de hand is, misschien wat in mijn bios? Het is ieder geval wel raar dat beide 32 en 64 bit versie het doen. (De namen van de drivers zijn natuurlijk niet de echt maar al die cijfers kan ik niet onthouden. :()

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/08, 09:09:26 »
Zijn er op dit forum ook mods? Ik denk namelijk dat er een title change en een verplaatsing nodig is omdat ik nu een probleem heb met de drivers.

Offline Mij

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/08, 09:47:51 »
Citaat van: floyo
Zijn er op dit forum ook mods? Ik denk namelijk dat er een title change en een verplaatsing nodig is omdat ik nu een probleem heb met de drivers.
De titel kan je zelf wel veranderen, het eerste bericht aanpassen

Offline Mij

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/08, 09:48:51 »
Citaat van: floyo
Zijn er op dit forum ook mods? Ik denk namelijk dat er een title change en een verplaatsing nodig is omdat ik nu een probleem heb met de drivers.
moet je wachten :)

Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/08, 09:50:12 »
Citaat van: Gandyman
Even voor alle Duidelijkheid ?

WUBI is geen echte Ubuntu OS wat je installeerd, maar slechts een windo proggie om met Ubuntu kennis te maken.

En staar je niet blind op 64bit, je kan net zo goed of nog beter 32bit nemen.
Zeker wanneer je niet meer dan 4 Gig geheugen hebt en je pc werkelijk helemaal ingericht is voor 64 bit.
Ik lees wel vaker dat je net zo goed of nog beter 32bit kan nemen, maar waarom is dan die 64bit gemaakt?
Ik heb hier een 64bit AMD Multimedia PC van HP staan met 2Gig intern en ik werk zonder problemen.
Hup gewoon de cd er in installeren even een beetje finetuning en klaar was ik, verder nog geen enkel probleem kunnen ontdekken. BTW ik merk ook geen verschil tussen 32 en 64, op mijn lappieklappie staat 32bit en eigenlijk werkt het allebei prima.
Ik volg de instructies op die staan beschreven in de prachtige handleidingen en verder gewoon lekker werken.

Gr. Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/08, 10:11:28 »
Ja maar als ik de Live cd van zowel 32 als 64 bit boot dan komt hij na het "Ubuntu nightrider balkje" met de initfrms shell aankakken en daarvoor zegt hij nog iets over een bios bug, het gekke is dat mijn werkende Gutsy Cd dezelfde errors weergeeft maar hij doet het wel gewoon.

Goed hier zijn de errors.

[6.3.782275] PCI: Bios Bug #81[49435000] found

(initramfs) [103.496657] 8139cp 0000:08:820: this (id 1000:8139 rev10) is not an 8139+ compatible chip.
[103.496703] 8139cp0000:08:020: try the "8139too" driver instead.
Nou kan ik hier wel uit afleiden dat er iets met een driver is maar wat precies gaat mij echt te boven. Misschien weet iemand hier de oplossing voor.

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/08, 11:30:11 »
Een bios update misschien?

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/08, 11:41:30 »
Daar zat ik ook al aan te denken en mijn bios loopt inderdaad een paar versies achter maar als er daar ook maar een 0 een 1 wordt dan loopt je PC nooit meer of het is erg veel gedoe.

Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/08, 12:02:05 »
@robertvroegop,
64bit is nog niet zo uitontwikkeld als de 32bit versie.

Daarnaast zou de 32bit altijd moeten werken, zowel op 64bit als op 32bit computers.
Indien mensen problemen ondervinden kunnen ze daarom beter de 32bit pakken en mee beginnen.
Volgend probleem is dat niet alle programma's lekker lopen op 64bit, wederom omdat dit nog een beetje in de kinderschoenen staat.

Stel dat de 32bit goed werkt zouden ze later nog eens de 64bit kunnen proberen.

Nu moet je nog de reden erbij nemen waarom zou je 64bit pakken en installeren ??
Wil je dat de pc heel snel is ??
Dan zal je toch echt aan alle voorwaarden moeten voldoen die gelden voor 64bit.
En over het algemeen voldoet maar 10% of minder aan die voorwaarden.

Dus is het zinloos om direct 64bit te installeren, zeker wanneer je ook nog eens tegen probs oploopt.

@floyo
Deze bug komt veel voor en hangt samen met een slechte bios implant op je mobo.
Waarschijnlijk (niet zeker dus) zal je zelfs na een update nog last hebben van die bug.
Het komt ook het meest voor bij laptops, zoniet alleen maar......

Wat je voor nu kan proberen is tijdens het booten even in tekst modes (veilige modes) gaan en dit ingeven voordat je verder boot:
noapic noirqdebug pnpbios=off acpi=offIn principe was een boel opgelost met kernel 2.6.24.4 en later de 2.6.25 kernel.
Maar sommige hardware zijn zo gammel dat je er toch last van blijft houden.

Wat ook opvalt is dat bij de meeste mensen ondanks deze bug alles gewoon werkt op hun pc en dat bij sommige mensen alleen het geluid het niet doet.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/08, 12:07:42 »
Ik zou niet zeggen dat mijn hardware gammel is, maar wat ik dan nog steeds niet snap is dat Gutsy het wel doet, maar ik zal dit eens even proberen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/08, 12:08:05 »
64-bits heeft voorlopig alleen een voordeel wanneer je meer dan 3 GB RAM hebt. Het is niet 2 x zo snel, zoals veel mensen denken: hooguit enkele procenten.

Wanneer je 3 GB of minder aan RAM hebt, dan kun je beter bij 32-bits blijven: meer progjes en meer drivers.

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/08, 12:09:43 »
Nou dan blijf ik maar lekker bij de 32 bit, ik heb nl. nog maar 382 mb ram en aan het eind van de maand komt hier nog een 1024mb bij.

@gandyman. Als het hierna nog niet werkt dan moet ik maar weer eens op zoek gaan naar een goede "kast" om Ubuntu op te draaien, dat is toch handiger ivm de hardware.

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/08, 12:22:13 »
Hmm het werkt nog niet, is er nog een speciale manier waarop ik deze regels moet invoeren. En als het dan nog niet werkt een bios update doen?(alst U blieft niet! :()

En puur uit interesse, waarom werkt het met mijn Gutsy nou wel, in hardy zit toch weer een verbeterde kernel?

Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/08, 13:07:43 »
Citaat
Ik zou niet zeggen dat mijn hardware gammel is,
Houd er goed rekening mee dat ok de fabrikanten veel fouten maken. en omdat het productie proces veel geld gekost heeft gooien Ze het willens en wetens op de markt.
Ze verkopen de zooi en wat werkt is mazzel en wat terug komt voor garantie word gewoon vervangen of door hetzelfde model indien op voorraad of door het verbeterde model.
Dit is een oude truc en verminderd hun verlies.
Nadeel is dat de klant het leidend voorwerp is...

Citaat
maar wat ik dan nog steeds niet snap is dat Gutsy het wel doet,
Doe laten we dan hier ff verder meegaan ??

Jij boot van de Gurtsy cd en alles doet het.
Vervolgens installeer je Gutsy op je pc zoals het hoort, dus niet het Wubbi proggie he ?? :P

Indien Gutsy nu op je pc staat en alles is afgerond start je opnieuw op, je krijgt krijgt dan een melding van de update manager dat er updates zijn.
Die updates negeer je, in plaats daarvan druk je op je Upgrade knop om te upgraden naar Hardy Heron.

En ja ik weet het word niet geadviseerd, maar ik heb het nu meerdere malen perfect zien verlopen, en eigenlijk zouden er geen probs moeten zijn op een maagdelijke installatie.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/08, 13:12:03 »
Dan proberen we dit, maar ik blijf het een gek fenomeen vinden.

Edit Goed ik ga nu even eten.

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/09, 15:34:42 »
Goed bij mijn broertje werkt Hardy nu alleen doen Stand by en Hibernate het niet, en als windows hibernate kunnen de windows schijven niet gemount worden. Maar hij is wel tien keer sneller en stabieler nu.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/09, 15:56:55 »
Bij mij viel de 64 bit me laptop mee uit hij start wel en loopt ook gewoon maar plots valt laptop uit.

Offline Floyo

  • Lid
Problemen met 64 bit live cd.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/09, 16:26:16 »
Dat zal dan ook wel aan een bug liggen maar ik weet de oplossing niet. Er werd eerder ook al gezegd dat de meeste problemen zijn met laptops (ze hebben natuurlijk ook andere hardware).