Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printen over netwerk  (gelezen 6308 keer)

Offline Skull

  • Lid
Printen over netwerk
« Gepost op: 2010/09/08, 10:26:53 »
Goedendag allemaal,

Ik heb gisteren voor het eerst Ubuntu 10.04 op mijn laptop gezet. Nu was ik al bezig geweest om mijn draadloze kaart aan de praat te krijgen, wat gelukt is na een paar uur. Maar nu loop ik tegen een nieuw probleem aan. Ik kan niet printen vanaf mijn laptop.
Op mijn desktop staat Windows 7 en daar staat ook mijn printer op aangesloten. (HP deskjet F2280)

Via systeem-beheer-afdrukken heb ik de printer geinstalleerd, en deze wordt ook gevonden nadat ik de locatie had aangegeven waar de printer te vinden was op het netwerk. Als ik nu een testpagina wil afdrukken, gaat de printer rammelen. Maar trekt geen papier naar binnen en stopt vervolgens. Dus er wordt niks afgedrukt. Als ik op de desktop ga kijken in de wachtrij, dan staat het documentje er nog, maar het wordt gewoon niet afgedrukt.
Nu heb ik de HPlip toolbox geinstalleerd, maar daar vindt hij de printer niet. Na wat zoekwerk heb ik nog wat gestoeid met Samba, maar het wil gewoon niet lukken.

Wie kan me helpen om de printer aan de praat te krijgen.

PS op de Win7 computer doet hij het wel gewoon.

Offline ivo

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/08, 11:25:25 »
Eerst dit uitvoeren.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc731857.aspx

Lees het hele artikel en met name het stuk dat gaat over LPD Service.

EDIT: http://www.ehow.com/how_5191711_install-print-services-unix.html

Op google zoeken naar windows 7 print services unix voor meer info.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/08, 11:27:23 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Skull

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/08, 16:06:03 »
Hoi Ivo,

Bedankt voor je antwoord. Ik kom er echter geen wijs uit. Ik heb die LPR service aangezet en dan wordt het voor mij iets te ingewikkeld.
Zijn er ook makkelijkere wegen om te bewandelen?

Offline ivo

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/08, 21:55:22 »
Hoi Ivo,

Bedankt voor je antwoord. Ik kom er echter geen wijs uit. Ik heb die LPR service aangezet en dan wordt het voor mij iets te ingewikkeld.
Zijn er ook makkelijkere wegen om te bewandelen?

Nee, er zijn geen makkelijker manieren. Printen vanaf UNIX over het netwerk naar een printer aan een Windows omgeving is vaak erg lastig.

EDIT: Je kunt overwegen om een printerschakelaar (als die nog bestaan) aan te schaffen. Die sluit je dan zowel aan op je W7 als op je Linux laptop en als je dan van de ene of de andere wilt printen zet je de schakelaar om.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/08, 21:59:39 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Skull

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/08, 22:24:34 »
Ik weet wat je bedoeld. Maar deze dingen zijn volgens mij nooit draadloos geweest. En dat is wat ik wil. In het verleden heb ik wel vaker met Ubuntu gestoeid, en daar was de printer gebruiken ook nog geen eitje, maar dat ging geheel met Samba. Alleen nu schijnt het niet te werken.

Er zijn nu twee mogelijkheden voor mij. Documenten die ik wil printen naar me eigen mailen en op de Desktop printen en ondertussen verder stoeien in de hoop het aan de praat te krijgen.

Ik had vanmiddag mijn printer dmv USB op mijn router aangesloten in de hoop dat dat ging werken. Niet dus. In de router zelf kon ik hem wel vinden en instellen als print server, maar nu herkende de desktop hem ook niet meer.

Maar heel hartelijk bedankt voor je hulp en zodra ik eruit ben laat ik het weten.

Groetjes,

Skull

Offline ivo

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/08, 23:05:42 »
Het kan wel werken. Ik heb hier een HP 1350 PSC op USB aan een XP machine aangesloten.
Die kan ik via CUPS bereiken. Dat was niet zo'n probleem. Maar daarvoor heb ik wel eerst
de XP machine moeten weten te overtuigen tot medewerking.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/09, 10:18:25 »
Je zou een (draadloze) printerserver kunnen gebruiken.. heb ik ook een tijdje mee gewerkt een paar jaar geleden. werkte prima en de printer is vanaf alle computers bereikbaar zonder dat er andere computers aan hoeven te staan. Veel moderne printers hebben tegenwoordig een netwerk/wifi kaart, dus dan heb je geen printerserver meer nodig.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Skull

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/09, 10:28:39 »
@Ivo Dat Cups gebeuren heb ik ook even mee gestoeid, maar ben daar nog niet helemaal achter.

@lizzardman Een draadloze printerserver zou een idee zijn, ware het niet dat ik hier nog nooit van gehoord had. Toch maar eens wat info opzoeken dan.

Edit: Wat ik gisteren geïnstalleerd had, heb ik er weer vanaf gegooid via synaptic. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen wat ik het beste aan pakketten kan installeren zonder dat ik allemaal dingen mee installeer die ik eigenlijk niet nodig heb?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/09, 10:30:49 door Skull »

Offline Skull

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/11, 21:19:07 »
Ik geef het op.

Ik heb het nu via Cups geprobeerd. Zelfs de nieuwe cupsdriver gedownload voor mijn printer en succesvol geinstalleerd in de hoop dat dat zou helpen.
Als ik nu een testpagina probeer af te drukken, dan stuurt hij hem goed door naar de printer, maar de printer drukt hem niet af. CUPS geeft aan dat de pagina succesvol geprint is, maar als ik in de afdruktaken op de WIN 7 pc ga kijken staat bij het document de foutmelding "inktcartridge leeg"
Maar er zit nog genoeg in.

Ik denk dat er niks anders opzit om documenten naar me eigen te mailen en op de WIN 7 pc af te drukken.

Offline softbart

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/12, 11:05:51 »
De oplossing USB op de router is toch de beste oplossing. Op deze manier wordt de printer een netwerk printer.
Mijn oude HP 930 staat ook zo.
Voor W7 heb ik geen directe oplossing. Ik wil wel kijken hoe ik deze in XP heb geschakeld.

groet,

Theo

Theo

Offline Skull

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/12, 11:11:25 »
Hoi softbart (Theo),

Dat zou mooi zijn als dat gaat werken, maar ik heb geen idee  hoe ik de printer dan aan de praat moet krijgen. Mijn router herkent de printer wel, maar hoe ik dan de instellingen in Windows 7 moet zetten daar ben ik nog niet achter. Daarnaast zou ik de laptop van mijn vriendin weer moeten aanpassen omdat daar Windows Vista op draait en van daaruit nu (nog) wel kan printen.

Offline ivo

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/12, 11:31:28 »
Hoi softbart (Theo),

Dat zou mooi zijn als dat gaat werken, maar ik heb geen idee  hoe ik de printer dan aan de praat moet krijgen. Mijn router herkent de printer wel, maar hoe ik dan de instellingen in Windows 7 moet zetten daar ben ik nog niet achter. Daarnaast zou ik de laptop van mijn vriendin weer moeten aanpassen omdat daar Windows Vista op draait en van daaruit nu (nog) wel kan printen.

Misschien kun je hier eens tussen kijken?

http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=printer+router+usb&aq=5&aqi=g4&aql=&oq=printer+router&gs_rfai=&fp=2f84f28076676534
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline softbart

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/12, 12:34:47 »
Mijn printer is aangesloten op een oude router (sitecom WL-018 met usb poort) welke is doorgelust op de Linksys.
Wanneer je printer op de usb poort aansluit, voor XP:

Printer installeren zoals een interne printer. Daarna in eigenschappen de poort toevoegen/wijzigen. (standaard TPC/IP poort)
Vervolgens de poort configureren. Naam, IPadres(router),protocol LPR, queue naam lp.
Het laatste is mogelijk een andere benaming, afhankelijk van de router.

groet,

Theo

Offline Skull

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/12, 12:54:37 »
Hoi

Ik heb de HP Deskjet F2280 weer eens op de USB poort van mijn router gezet. Alleen moet ik erachter komen wat het IP adres is van de printer. Ik wil eerst zeker weten dat de printer het in windows doet. Ik heb Ipscanner erop los gelaten, deze scant de actieve ip adressen in het netwerk, maar het wil gewoon niet werken. Ik heb diverse ip adressen geprobeerd maar hij wil hem niet herkennen. Zou het misschien gewoon niet kunnen met een HP Deskjet F2280? Ik heb gelezen dat sommige printers het niet willen doen op die manier. Maar voor mijn printer kan ik het niet vinden. De methode van softbart werkt ook niet.

Maar laten we het nu eens omdraaien.

Als op mijn desktop, dus waar die printer aangesloten is, nu Ubuntu 10.04 staat. Is het dan makkelijker om met mijn laptop verbinding met de printer te maken? Of loop ik dan tegen problemen op met de laptop van mijn vriendin waar Windows Vista op staat.

Offline softbart

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/12, 14:38:29 »
IP-adres: Meestal is een computer via een router aangesloten. Hiervoor is een gateway nodig. Deze gateway is vaak gelijk aan het IP van de router.

Ga naar start=>uitvoeren/run=>cmd tik in: ipconfig /all Hierbij krijgt men alle gegevens betreffende netwerkaansluiting. Dus ook de gateway. Dit nummer voert men in in de poort-configuratie. Verder zoals omschreven.

Ik denk dat de printer-protocollen in XP-Vista-W7 gelijk zijn, alleen zullen de gui's verschillen. Dus gewoon het boeren verstand gebruiken.  ;)

groet,

Theo


Offline ichat

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/16, 10:23:57 »
zoals al gezegd je printer aansluiten op de router is het makkelijkste,

een simpel stappen plan zal je de weg wel wijzen,  of gebruik google met deze info in het achterhoofd als het je niet lukt...

stap 1  printer installeren onder windows
gebruik hiervoor indien nodig de handleiding van de printer

stap 2  printer poort aanpassen (rechtermuisknop printer eigenschappen poorten), 
pas de standaard 'usb'  poort aan,  en kies voor de optie netwerk poort.  kies voor het type  *raw*  dus niet lpr (zoals eerder voorgesteld),  dit omdat raw beter werkt met  p90nd welke op je router als printserver draait

kies bij de naam voor het ip adress van de router (meestal  192.168.1.1 (maar kan ook anders zijn,  gebruik dan   cmd.exe  en typ dan ipconfig - en gebruik het ip dat staat vermeld als  'gateway' 

zo na wat googlewerk, en het volgen van deze stappen heb je je printer weer terug onder windows,  nu het linux gedeelte,

eigenlijk werkt het principe het zelfde ... stel in cubs de juiste printer instellingen voor jouw printer in,  en bij het opgeven van de locatie vul je weer het ip van de router in,  google  doet hier wonderen:   "ubuntu  p90nd  printermerk printertype"   moet genoeg zijn om alle info te krijgen die je nodig hebt voor het werkend krijgen van het geheel.. 

 

Re: Printen over netwerk
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/17, 09:15:53 »
Het kan allemaal veel simpeler.

Dit heeft voor mij geholpen.

https://help.ubuntu.com/community/WindowsXPPrinter

Het had allemaal te maken met 1 simpel vinkje in de eigenschappen van de poort. Hij print als een tierelier. Gewoon zorgen dat Ubuntu je printer ziet, vinkje weghalen en printen maar.

Er staat dat het voor Windows XP is maar het werkt ook voor Windows 7

Offline softbart

  • Lid
Re: Printen over netwerk
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/17, 10:10:52 »
Ik denk dat de TS weer andere dingen aan het doen is.  ^-^  ^-^

@ichat, zoals ik al aangaf e.e.a afhankelijk van de router.

@daniel, hierbij dient de host-computer wel aan te blijven.

groet,

Theo

Re: Printen over netwerk
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/17, 10:24:17 »
Dat is wel een nadeel eigenlijk. Maar gelukkig staat hij hier vrij vaak aan, omdat mijn zoon nog wel eens spelletjes speelt op de windows computer.  XD