Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.  (gelezen 6447 keer)

stefaanc

  • Gast
installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Gepost op: 2008/11/15, 15:42:24 »
Ik heb helemaal geen ervaring met ubuntu. Vanmorgen ben ik gestart met een poging om ubuntu naast mijn XP Pro te installeren.
Eerst heb ik die ubuntu-8.10-desktop-i386.iso gedownload om die dan met ISO Recorder (? of hoe noemt dat aangeraden programma ook weer) te branden op cd (met Copy Image to CD uit popupmenu).
Dan heb ik de nodige backups gemaakt, PC Tune Up gebruikt om alles op te kuisen, te inspecteren en te defragmenteren wat mogelijk is.
Dan heb ik in de BIOS ervoor gezorgd dat de cd vóór de harddisk gechecked wordt als eventuele "boot drive".
Bij het opstarten met de ubuntu cd in de drive, kom ik na de taalkeuze in het bewuste ubuntu menu terecht.
Weer zoals voorgeschreven heb ik dan weer eerst de cd laten checken, en alles blijkt ok te zijn.
Dan wou ik de demo proberen. Na een tijd krijg ik daar die mooie bruin vlekkerige achtergrond, met een wit bolleke in het midden. Maar daar stopt het dan. Of ik krijg nog eerst een normale muispijl te zien, en dan loopt het vast. Heb ik verschillende keren geprobeerd.
Dan heb ik geprobeerd de installatie uit te voeren. Ook daar krijg ik die achtergrond, en zelfs een stap verder, één of ander venster. Maar er lijkt een kader over het venster geplaatst, zodat je de inhoud ervan niet kunt zien. Dat is ook het verst waar ik geraakte. Op dat punt loopt de pc dus gewoon vast.
Dus: geen demo, geen installatie... niet plezant en geen al te beste start.

Iemand enig idee wat hier gaande is, wat ik kan doen om verder te geraken?



Ik heb een niet gepartitioneerde hardisk van 80GB met nog 40GB vrij.

Config gegevens:
Systeemfabrikant VIAK8M
Systeemmodel   AWRDACPI
Systeemtype   X86-based PC
Processor   x86 Family 15 Model 44 Stepping 2 AuthenticAMD ~1599 Mhz
BIOS-versie/datum Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG, 13/10/2005
SMBIOS-versie   2.3
Opstartapparaat   \Device\HarddiskVolume1
Landinstelling   België
Hardware Abstraction Layer Versie = "5.1.2600.5512 (xpsp.080413-2111)"
Totaal fysiek geheugen     1.024,00 MB
Beschikbaar fysiek geheugen 100,51 MB
Totaal virtueel geheugen 2,00 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 1,96 GB
Ruimte voor wisselbestand 1,03 GB

Schijf D:
Omschrijving     Cd-rom-station
Geladen medium     Ja
Type van medium     CD-ROM
Naam             BENQ DVD DD DW1650
Fabrikant (Standaard cd-rom-stations)
Status             OK
Overdrachtsnelheid 1609.76 kB/s
SCSI-doel-ID     0

hvanrhijn

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/15, 21:07:58 »
Ik heb het de afglopen week ook meerdere malen geprobeerd met hezelfde zwarte beeldscherm als resultaat.
Ik ben er achter gekomen dat het misschien een conflict is met de beeldscherm/driver.
Na veel pogingen heb ik het geprobeerd in F4 en dan veilige modus. en dan installeren.
En het draait nu als een zonnetje.

stefaanc

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/16, 10:42:59 »
Intussen heb ik het ook enkele keren in beveiligde modus geprobeerd, maar daar kom ik dan in een soort DOS-achtige omgeving terecht, met heel wat uitleg en een prompt die er ongeveer zo uitziet: ubuntu@ubuntu:°§_
De uitleg gaat over sudo en commands ingeven, maar als linux leek kan ik daar niets mee...

In gewone modus, heb ik gezien, dat ik wel wat verder geraakte dan ik eerder beschreef. Ik kom wel degelijk in het eerste venster terecht, met als titel Install (en niet Installeren zoals hier in de documentatie getoond wordt). Maar er staat duidelijk een grijs kader vóór de inhoud van dat venster.
Ik heb geprobeerd met Alt+V of Alt+N naar het volgende venster te gaan, of de volgende stap, maar dat lukt niet.
Voorts lijkt het ook duidelijk dat er om de zoveel tijd naar de muis gekeken wordt: heb je die verplaatst, dan wordt er een inprint op het scherm gezet op de nieuwe plaats, met als resultaat dat er na verloop van tijd allemaal muispijltjes (of dat rechtstaand tekst-model I ) op je scherm staan.
Ik heb zowat alle toetsen en toetscombinaties uitgeprobeerd, maar 't is noppes. Zelfs Ctrl-Alt-Delete werkt niet, om de pc uit te schakelen.

Ik heb nu al 4x zoveel tijd er in gestoken, als ik nodig heb om een of andere versie van windows te installeren, en ben aleens nog niet kunnen starten met installeren???
Niet erg encouragerend, hé.
Wat nu?

Offline eXtreem

  • Lid
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/16, 11:25:54 »
Je zou het met de Alternate CD kunnen proberen... Grote kans dat dat wel lukt.

http://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/ubuntu-releases/8.10/ubuntu-8.10-alternate-i386.iso
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

stefaanc

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/16, 14:07:11 »
Dank je voor de reactie.
Maar helaas ik ben er nog niet.

Ik heb dus die Alternatieve Cd aangemaakt en gechecked: allemaal ok.
Dan heb ik die handleiding afgedrukt, te vinden op http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAlternate
Het gaat daar wel over 7.10, maar daarmee moet je 't doen.
Nu, heel dat partitie aanmaakproces is toch niet van de poes. Ik denk wel dat het me zou lukken, al begrijp ik langs geen kanten waarom er direct 3 partities nodig zijn: root, swap en home.
En wat helemaal niet duidelijk is... Heel die partitionering, laat die mijn windows XP en alles wat er reeds op mijn harddisk staat intact???
In de laatste stap krijg je volgende opmerking:
WAARSCHUWING: Dit vernietigt alle data op alle partities die
verwijderd worden en op alle partities waarop nieuwe bestandssystemen
aangemaakt worden.

Dat deed mij terugdeinzen en de installatie afbreken.
Mijn vraag nu is dus, kan ik er op rekenen dat mijn XP en alle data die nu op mijn pc staan intact blijven?
Durf ik verder gaan?

stefaanc

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/17, 15:19:45 »
Wat een geluk dat ik gisteren het proces via die alernative cd heb afgebroken. Vandaag lees ik een zinnetje, waar ik gisteren blijkbaar heb overgelezen:

Let op: als u Windows of een ander besturingssysteem heeft geinstalleerd, zal deze verwijderd worden!

Goed. Ik heb nu zelf eerst met het freeware programma EASEUS Partition Manager 2.1 een partitie aangemaakt met driveletter E:
Daar wil ik nu mijn Ubuntu in geinstalleerd krijgen. Ik wil Ubuntu op de snelste manier kunnen draaien, zonder dat Windows geladen is, dus zeker niet onder Windows. Hoe fix ik dat nu, is het volgende wat ik wil te weten komen. Gebruik ik nu toch die Gnome Cd (die niet 100% werkte, in de normale installatie mode) of probeer ik dat toch met die Alternative Cd, waar enkel uitleg voor te krijgen is, als je echt alles van je pc mag wissen, en dus Ubuntu als enigste besturingssysteem op je pc zet (wat ik niet wil dus)???


stefaanc

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/17, 16:53:53 »
Ik heb uiteindelijk die gnome cd geprobeerd, meer bepaald die "Inside Windows" installatie, op een aparte lege partitie. Bij het heropstarten, verschijnt er een venster "Installatie controleren..." maar dat loopt vast.
Oh wat plezant allemaal. Al een 2de dag verspild en we staan nog altijd nergens.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/17, 16:54:04 »
quote]Goed. Ik heb nu zelf eerst met het freeware programma EASEUS Partition Manager 2.1 een partitie aangemaakt met driveletter E:[/quote]
de beste partitiemanager voor linux is een livecd van gparted. de iso brand je even op een schijfje. deze livecd zal je verbazen, en zal waarschijnlijk deel gaan uitmaken van je computertools.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/17, 17:08:53 »
De 3 partities die jij noemt zijn voor het volgende:

SWAP = vergelijkbaar met het wisselgeheugen in windows ( ik maak deze altijd 1,5 x de grootte van het intern geheugen )
/ (root) = het filesysteem waar je Linux op draait ( deze maak ik altijd rond de 15 GB )
/home = het filesysteem waar al je persoonlijke bestanden en instellingen worden opgeslagen ( hiervoor gebruik de overige schijfruimte )

Op je schijf kun je 4 primaire partities maken. Je zou dus 1 primaire partitie nodig zijn voor windows en 3 voor Ubuntu. Als je meer partities wilt zul je moeten werken met een extended partition, waarin je vervolgens weer logische partities aanmaakt.

Je E: partitie kun je in elk geval weg gooien, dit heb je waarschijnlijk NTFS of FAT gemaakt. Voor Linux gebruiken we liever EXT3 voor het root en /home filesysteem. Voor de SWAP hebben we ( in elk geval in GParted ) een keuzeoptie SWAP bij het partitioneren.

Een goed programma om je schijf van te voren mee in te delen is GParted. Hiervan is een LiveCD te downloaden: http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-live-0.3.9-4.iso?modtime=1222872844&big_mirror=0

Het programma EASEUS ken ik verder niet, best mogelijk dat het met dat programma ook net zo goed kan...

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/17, 19:56:44 »
Config gegevens:
Totaal fysiek geheugen     1.024,00 MB
Beschikbaar fysiek geheugen 100,51 MB
Dit is iets raar: zo weinig beschikbaar geheugen. Dit klopt niet. Is dit een tikfout of heb je Kopiëren/Plakken gebruikt? Kijk dit nog eens na als je wilt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline eXtreem

  • Lid
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/17, 20:04:51 »
100 mb geheugen beschikbaar is toch niet zo raar?

Zie hier een outputregel van "top" op mijn systeem met 1GB geheugen:

Mem:   1026876k total,  1002256k used,    24620k free,    87732k buffers
25 mb vrij.... Alles draait perfect
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/17, 20:14:23 »
100 mb geheugen beschikbaar is toch niet zo raar?

Zie hier een outputregel van "top" op mijn systeem met 1GB geheugen:

Mem:   1026876k total,  1002256k used,    24620k free,    87732k buffers
25 mb vrij.... Alles draait perfect
ok, ik weet weinig af van geheugen (en hardware in het algemeen) maar waarom zit dat geheugen dan vol? ik bedoel, ik heb 256mb en ik gebruik maar pakweg de helft ervan en een te verwaarlozen deeltje swap. Kun je hier een eenvoudige uitleg over geven. Dat zou welkom zijn. Hoe meer ik weet en begrijp, hoe minder 'bang'  =D ik ben van de hardware.
Ik dacht: De data van de Livecd wordt toch in het geheugen geladen...


 
« Laatst bewerkt op: 2008/11/17, 20:16:14 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

eefb

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/17, 20:18:44 »
quote]Goed. Ik heb nu zelf eerst met het freeware programma EASEUS Partition Manager 2.1 een partitie aangemaakt met driveletter E:
de beste partitiemanager voor linux is een livecd van gparted. de iso brand je even op een schijfje. deze livecd zal je verbazen, en zal waarschijnlijk deel gaan uitmaken van je computertools.
[/quote]

zou ik ook graag willen , maar bij mij loopt gparted na enige tijd vast (monitor in slaapstand) ook als ik hem vanuit save mode opstart.
Tip??

eef

Offline eXtreem

  • Lid
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/17, 20:23:40 »
Gebruik je de nieuwste versie van GParted? Versie 0.3.94 is de laatste stable release.

@heir4c
Ik weet er het precieze niet van, maar ik weet wel dat linux het geheugen zo optimaal mogelijk gebruikt. Wanneer er meer geheugen nodig is dan er op een bepaald moment vrij is zal hij een iets uit het geheugen weg schrijven naar SWAP en het interne geheugen wat vrij gekomen is gebruiken.

Hoe ziet bij jou die regel in "top" eruit?
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/17, 20:42:15 »
Ik verschiet er zelf van: (typ het even over uit de terminal, zit op miniXfce)
Mem: 254648k total,    237016k used,   ...
Swap: 273064k total,     91040k used,   ...

thx
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

stefaanc

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/18, 10:47:20 »
Die EASEUS Partition Manager 2.1 gebruik ik graag omdat ik die vertrouw: het werkt, en laat alle bestaande data ongemoeid en het is dan nog eens gratis freeware... Maar inderdaad het kent enkel FAT, FAT32, NTFS en unformated als instelling. Daarmee zal ik dus niet kunnen werken.

Ivm mijn werkgeheugen: mijn eigen "ist ein beetjen krank" en werkt niet zo goed nu, maar dat van mijne pc, wel... 1GB is het, maar iets moet er inderdaad zo intens gebruik van maken, dat er maar 100MB overblijft, bij momenten zelfs minder (volgens MS Info) Je kan te weten komen hoeveel er in gebruik is, maar niet wie wat gebruikt, blijkbaar.

Voor mij is het nu de 4de dag dat ik evt probeer Ubuntu naast Xp geinstalleerd te krijgen. Maar de moed is me intussen wel degelijk in de schoenen gezakt. Wat probeer ik deze keer? Het aantal opties is intussen ook geslonken. Zelf partities aanmaken met die GParted in de hoop dat dat op zich lukt, en dan daarna een of andere installatie met de gnome cd, of de alternate cd? Of probeer ik even die Kubuntu cd uit, in de hoop dat die verder geraakt dan de gnome cd?

Aan mijn eigen ervaringen en wat je op dit forum aantreft, lijkt toch duidelijk dat het installeren van Linux, Ubuntu of een andere, alles behalve gebruiksvriendelijk is en zeker niet bestemd voor leken.

stefaanc

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/18, 17:52:38 »
Vandaag heb ik met die GPart die partities gemaakt, en dan de Alternate Cd gebruikt om verder te gaan. Het installeren lijkt gelukt te zijn. XP is intact gebleven, lijkt het, zoals gewenst.
Maar opstarten met Ubuntu gaat niet. Hij toont heel even een kruis; dan een beige scherm; dan dat typische progress-bolletje, draaiend; dan een wit scherm; dan komt er een lichtgrijs kader van laat ons zeggen 5cm op 1cm onder dat bolletje; en dan stopt het bolletje met draaien, blokkeert het geheel. De enigste manier om daar uit te geraken, is de power-knop enkele seconden induwen. Dat blokkeren trekt heel goed op het blokkeren dat ik eergisteren ook kreeg met de gnome installatie cd.

Ik heb ook in de speciale modus proberen op te starten, een filecheck laten doen, zelf een soort upgrade... alles ok zei die. Maar uiteindelijk moest je daar ook weer met de gewone boot verdergaan, en liep het weer mis.

Er is meer gelukt, maar we staan nog altijd even ver. Van Ubuntu heb ik na dag 4 nog niks gezien.
Ik ga nu even neuzen op dit forum naar mogelijke oplossingen. Maar het ziet er niet goed uit. De opties zijn bijna opgebruikt, en mijn geduld al heel lang eigenlijk.

BTW, in XP zie ik die partities gebruikt door Ubuntu niet. Is dat de normale gang van zaken?

Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/18, 21:56:18 »
Antwoord op je laatste vraag:
Ja dat is normaal, Linux gebruikt het ext3 file system en word niet herkend door windows.
Alleen met een speciaal programmaatje , te installeren in window, lukt dit weer wel.

Zo te lezen wijst alles erop dat je vga kaart gewoonweg niet goed herkent word en de verkeerde driver ervoor gebruikt word.
Normaal gesproken zou je dit automatisch kunnen proberen te herstellen door in veilige modes de opdracht " fix x server" te geven, op het forum staat het behoorlijk vaak aangegeven hoe dit te doen.

Andere mogelijkheid is handmatig in veilige modes de config file aanpassen zodat je wel beeld hebt, totdat je de goede driver geinstalleerd hebt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

stefaanc

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/19, 10:23:32 »
Dank je. Jou antwoord gaf me weer een optie. Want die waren uitgeput. Helaas heeft het voorlopig nog niet kunnen baten.

Eerst heb ik "Try to fix xserver" in die Recovery mode uitgeprobeerd. Maar dat maakte geen verschil uit.

Dan heb ik "in de root prompt" volgende uitgeprobeerd:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorgMaar dat bleek meer met het keybord dan wat anders te maken te hebben. Daar zal ik nog eens terug moeten ingaan, want ik moet iets fout gedaan hebben, waardoor ik nu plots weer met qwerty zit ipv azertry.

Dan heb ik volgende code uitgeprobeerd
cd /etc/X11
sudo cp xorg.conf xorg.oud      (backup maken)
sudo gedit xorg.conf            (om hier te hoge resoluties te verwijderen)
Bij gedit krijg ik echter de melding:
(gedit:4369): Gtk-WARNING **: Cannot open displayIk geraak er dus niet in. En dat via XP gaan aanpassen zit er ook niet in, zou trouwens niet zijn zoals het hoort. Je mag XP niet nodig hebben om Ubuntu in orde te krijgen.

De vraag is nu: wat is mijn volgende stap?

stefaanc

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/19, 10:35:39 »
Tussen haakjes, tijdens de installatie van 8.10 via de Alternate Cd en volgend met de installatie documentie voor 7.10, heb ik gezien dat er heel wat stappen in 8.10 anders zijn dan in 7.10. In 7.10 moet je bijv. nog voor het toetsenbord kiezen voor US English, terwijl er in 8.10 reeds sprake is van Belgium, met verschillende modellen. Maar ook zou er een instellingsscherm geweest zijn in 7.10, waar je een aantal schermresoluties kon aan of uitschakelen, wat volledig verdwenen is in 8.10. Die 8.10 versie probeert dat dus automatisch te doen, maar slaagt er niet in. Tijdens die installatie had men dat wel automatisch kunnen doen, maar om dan hetzelfde instellingsscherm toch te geven, met reeds de automatisch gevonden gegevens als suggestie. Zo zou de installateur nog de kans gekregen hebben, om foute detecties te corrigeren. Nu kan je helemaal niks corrigeren, en loopt het bij heel wat mensen blijkbaar goed fout.

Zou ik niet beter proberen een oudere versie bijv. die 7.10 installeren ipv 8.10 ?

Ik zit intussen aan dag 5, en ik vrees dat ik vandaag nog altijd geen Ubuntu zal te zien krijgen. En dat heet dan gebruiksvriendelijk? Goed dat ik koppig ben en zo tuk op het verlost geraken van microsoft. Anders had ik het al lang opgegeven.

Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/19, 13:37:21 »
Ik zou als ik een beginner was gewoon voor de meest stabiele versie gaan. 8.04.1

http://releases.ubuntu.com/8.04/

Gewoon de desktop versie proberen en als dat niet werkt de alternate.

stefaanc

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/19, 14:01:36 »
Naar 8.04.1 gaan is een optie. Ok. Omdat ik sowieso van plan was de huidige niet werkende versie te verwijderen - er zit niets anders op -, zal ik waarschijnlijk vandaag nog wat experimenteren met deze. Wie weet leer ik nog iets bij. En morgen, dag 6, dan proberen we met een andere versie.
Ik hou jullie hier op de hoogte en hoop dat er niet te veel dagen meer hoeven bij te komen voor ik eindelijk iets te zien krijg.

stefaanc

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/19, 14:52:37 »
@zamorano: die link die je opgeeft gaat naar een engelstalige pagina. Zou de ubuntu 8.04.1 daar ook op nederlands in te stellen zijn?

Offline eXtreem

  • Lid
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/19, 15:21:57 »
@zamorano: die link die je opgeeft gaat naar een engelstalige pagina. Zou de ubuntu 8.04.1 daar ook op nederlands in te stellen zijn?

Overal wordt dezelfde versie gebruikt. Taal kun je kiezen bij het starten van de LiveCD en bij de installatie.
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

stefaanc

  • Gast
Re: installatie ubuntu 8.10 gnome loopt vast.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/19, 16:35:55 »
Ok ivm de taal.
Maar ik lees hier ergens anders in dit forum ivm installaties, dat iemand ook gelijkaardige problemen heeft als ik nu met mijn 8.10, en dat die diezelfde problemen heeft met 8.04.1... Dus zal dat voor mij wellicht ook zo zijn... Vandaar ook dat ik voorlopig nog hoop aan de ubuntu bestanden te geraken, ttz "xorg.conf", om ze te verbeteren.
Als ik daar kan aan geraken, kan ik misschien het probleem oplossen. Met gedit in Recovery Mode lukte dat niet, en intussen heb ik begrepen, dat dat iets te maken heeft met wie ik ben. Ttz de ene "persoon" heeft al meer rechten en mag meer doen dan de andere "persoon". En al start je je command met sudo, dat blijkt niet genoeg om toegang te krijgen... Ik ben een linux leek, weet nauwelijks waarover ik het heb...maar dat is wat ik begrepen heb. 't Zou een beetje vergelijkbaar zijn met de Admin e.d. op NT of XP Pro.

Intussen heb ik gezocht naar een manier om eventueel via XP aan die bestanden te kunnen geraken om ze zo te inspecteren en evt te corrigeren. Zo heb ik al enkele programmaatjes uitgeprobeerd die allemaal beweren dat ze dat doen, maar als 't puntje bij 't paaltje komt... De laatst uitgeprobeerde is ext2fs, (zie  http://linuxhelp.blogspot.com/2007/03/mount-ext2-or-ext3-partition-in-windows.html). Die stelt je in staat om drive letters aan je linux (ext2/3) partities te geven en zo de bestanden te benaderen (read/write). Bij mij is het alvast weer eens noppes: de drive letters kan ik instellen, maar als ik er later op klik, zegt xp dat ze niet geformatteerd zijn, en vraagt ie of ik ze wil formatteren...

Alles wat ik probeer om Linux/Ubuntu... aan de praat te krijgen mislukt, tot op dit moment. Verdorie.
Linux/Ubuntu is, in november anno 2008, nog altijd enkel voor specialisten bestemd. Voor een leek betekent het eerder maagzweren, zenuwinzinkingen, hartinfarcten, kranslagadersbreuken, exploderende hersenen, uit hun kas springende ogen, speen, aambeien, schurft... :-[