Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet  (gelezen 1881 keer)

Offline JJRabbit

  • Lid
Ik wil een map met daarin veel bestanden kopieeren van cd-rom naar een lege usb-stick.
Om een voorbeeld te geven, er zijn twee bestanden met de naam 'BESTAN~1.doc' en 'BESTAND_11jan2009.doc'. Bij het kopieeren van de map gaat het mis. Nautilus maakt geen onderscheid tussen deze bestandsnamen en er wordt mij tijdens het kopieeren gemeld, dat er op de lege usb-stick al een bestand met dezelfde naam aanwezig is.

Mijn vraag is hoe kan ik de bestanden met een voor de computer identieke bestandsnaam kopieeren?

P.S. Het bestandssysteem van de usb-stick heet volgens nautilus ms-dos
« Laatst bewerkt op: 2009/01/11, 22:35:56 door JJRabbit »

Offline JJRabbit

  • Lid
Re: bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/11, 19:48:36 »
is die stick soms FAT16 geformatteerd? dat ondersteund nl geen lange bestandsnamen
FAT32, is er iets wat ik kan doen om deze bestanden toch te kopieeren? Het gaat om erg veel bestanden en handmatig hernoemen zou erg lang duren.

Re: bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/11, 19:49:20 »
Lukt het met mv?

Offline JJRabbit

  • Lid
Re: bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/11, 20:24:20 »
Lukt het met mv?
Er zijn 2221 van de 2224 bestanden gekopieerd, maar ik weet nu niet welke bestanden ontbreken :(

Offline vanadium

  • Lid
Re: bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/11, 20:32:44 »
Je botst met de limitaties van fat16. MS Windows vangt dat wellicht op door de korte namen aan te passen, maar linux doet dat niet.

De korte pijn is wellicht: herformatteer je stick naar fat32.

Als je om één of andere reden fat16 moet houden, dan is er nog een mogelijkheid, op voorwaarde dat je de bestanden later niet individueel op de USB moet benaderen. Plaats ze in een tar archief, zet het archief op de USB. Op de bestemming pak je het archief weer uit: zo behoud je niet alleen de langen namen, maar zelfs alle bestandsattributen zoals permissies, eigenaar.

Offline heir4c

  • Lid
Re: bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/11, 20:39:31 »
Je kan toch gewoon een map aanmaken op die stick en ze dan in die map zetten, Dan botst dat niet met de bestanden die er al opstaan.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline JJRabbit

  • Lid
Re: bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/11, 20:48:33 »
Je botst met de limitaties van fat16. MS Windows vangt dat wellicht op door de korte namen aan te passen, maar linux doet dat niet.

De korte pijn is wellicht: herformatteer je stick naar fat32.

Als je om één of andere reden fat16 moet houden, dan is er nog een mogelijkheid, op voorwaarde dat je de bestanden later niet individueel op de USB moet benaderen. Plaats ze in een tar archief, zet het archief op de USB. Op de bestemming pak je het archief weer uit: zo behoud je niet alleen de langen namen, maar zelfs alle bestandsattributen zoals permissies, eigenaar.
Bedankt voor je antwoord. De usb-stick was al geformateerd naar fat32, dus ik denk dat ik het hiermee niet kan oplossen? Het tar archief is op zich een goed idee, maar ik wil de bestanden overdragen aan iemand anders en deze kan hier wellicht niet goed mee overweg.

Je kan toch gewoon een map aanmaken op die stick en ze dan in die map zetten, Dan botst dat niet met de bestanden die er al opstaan.
Dat is waar ik ook op hoopte ;-). Helaas zijn er in de brondirectory bestanden die te veel op elkaar lijken, bij het uitlezen is dit geen probleem, maar bij het kopieeren vreemd genoeg wel.

Is er misschien een manier om vanuit ubuntu gelijksoortige bestandsnamen automatisch te hernoemen?

Offline ivo

  • Lid
Re: bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/11, 20:55:27 »

Ga in een terminal en ga in de directory staan waar die bestanden staan.

Dan tik je in
tar cvf files.tar ./*

Vervolgens kopieer je die "files.tar" naar je stikkie.
Dan neem je dat ding mee naar waar je wilt.
Als het een windows bak is kun je met winzip die tar uitpakken.

En op een linux/UNIX doos gewoon met tar.
tar xvf files.tar




There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline JJRabbit

  • Lid
Re: bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/11, 21:04:50 »

Ga in een terminal en ga in de directory staan waar die bestanden staan.

Dan tik je in
tar cvf files.tar ./*

Vervolgens kopieer je die "files.tar" naar je stikkie.
Dan neem je dat ding mee naar waar je wilt.
Als het een windows bak is kun je met winzip die tar uitpakken.

En op een linux/UNIX doos gewoon met tar.
tar xvf files.tar





Bedankt voor je antwoord. Maar ik wil de bestanden niet in een tar archive, maar los in een map.

Offline vanadium

  • Lid
Re: bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/11, 21:35:36 »
Volgens mij is die USB in fat16 geformateerd. fat32 kan immers overweg met lange bestandsnamen.

[edit]Je hebt verdorie gelijk! Dat vind ik nogal sterk!
Een 'truc' om het toch te doen is éérst de bestanden met korte naam te kopiëren (in nautilus: Ctrl+S, vul in *~* en je selecteert alle bestanden met tilde erin). Daarna kopieer je de andere bestanden. Bij het kopiëren zal een andere korte naam aangemaakt worden als die al in gebruik was.

Meer netjes is eigenlijk die "korte" namen te wijzigen in "deftige" namen.

[edit 2]Gemakkelijker is misschien meteen die tildes te elimineren:

rename 's/~/_/g' *

Dit verandert alle tildes in underscore.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/11, 21:50:54 door vanadium »

Offline koos4401

  • Lid
Re: bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/11, 22:11:49 »
Dit gezien?
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35803.0.html

en speciaal:
Citaat
Daar is ook een goede handleiding bij te vinden:
http://www.howtoforge.com/back-up-restore-hard-drives-and-partitions-with-clonezilla-live
Edit: Pardon, verdwaald antwoord!

hoort bij ander topic.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/11, 22:15:17 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline JJRabbit

  • Lid
Re: bestanden kopieeren met bijna identieke naam werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/11, 22:31:47 »
Volgens mij is die USB in fat16 geformateerd. fat32 kan immers overweg met lange bestandsnamen.

[edit]Je hebt verdorie gelijk! Dat vind ik nogal sterk!
Een 'truc' om het toch te doen is éérst de bestanden met korte naam te kopiëren (in nautilus: Ctrl+S, vul in *~* en je selecteert alle bestanden met tilde erin). Daarna kopieer je de andere bestanden. Bij het kopiëren zal een andere korte naam aangemaakt worden als die al in gebruik was.

Meer netjes is eigenlijk die "korte" namen te wijzigen in "deftige" namen.

[edit 2]Gemakkelijker is misschien meteen die tildes te elimineren:

rename 's/~/_/g' *

Dit verandert alle tildes in underscore.

Bedankt! Het werkt perfect, ik heb alle bestanden kunnen kopieeren.