Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Crash?  (gelezen 2175 keer)

Crash?
« Gepost op: 2010/03/14, 21:06:30 »
Ik vertrok thuis, sloot laptop normaal af, met de bus naar Antwerpen, aangekomen en...

Starte mijn pc normaal op, ubuntu 9.10. En ik krijg een fille check ... Geen probleem, maar dan zegt hij dat mijn bestandssysteem beschadigd is  :|.

Kan iemand mij helpen? Ik ben nogal een Newbee en ik zou graag mijn bestanden (muziek en films) behouden.


Dank u.

Re: Crash?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/14, 21:07:31 »
In recovery mode starten door de recovery mode in GRUB te selecteren. Vervolgens de root shell openen.
fsck
uitvoeren.

Re: Crash?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/14, 21:16:31 »
Hartelijk bedankt Cumulus, ik kreeg het eventjes benauwd...

Re: Crash?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/14, 21:20:40 »
Werkt alles weer?

Offline ivo

  • Lid
Re: Crash?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/14, 21:22:44 »
Ik heb zo mijn twijfels of hij dat binnen de 10 minuten nadat jij hem de tip gaf, al heeft uitgevoerd.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Crash?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/14, 22:06:39 »
Het was klaar toen ik dank u had gezegd  :).

Maar eum, ja ik denk het wel, niets opvallends weg of anders... Ik heb wel vrij veel moeten fixen in deze boot.
Wat zou er kunnen gebeurt zijn?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Crash?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/15, 09:18:32 »
Het is niet uitgesloten dat er eens een accidentje gebeurt zoals je nu had. De kans is klein. Als je het in de toekomst regelmatig opnieuw voorhebt, dan wijst dat op sluimerende problemen met je hardware.

Re: Crash?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/15, 09:28:51 »
je zat in de bus toch?
ergens over een hobbel gereden?
dat vind de HD niet prettig namelijk, als ik een laptop oppak als de HD draait word mijn baas ook kwaad op me.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Crash?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/15, 09:44:42 »
Dat kan natuurlijk richard, maar ik heb mijn laptop (niet overdreven) al meer dan duizend kilometer verplaatst in de slechtste omstandigheden... En gisteren stond hij af in de bus, dan staat de HDD normaal op een rust-partitie die tegen een stootje kan...

Wat ik in het verleden wel heb gehad was een waarschuwing dat er iets scheelde met delen van mijn HDD. Na een tijdje heb ik op negeren geklickt en het is weg gebleven.

Als dit eenmalig is vind ik het niet erg, zolang ik weet hoe ik het kan oplossen, dus weer eens iets bijgeleerd.

Dank u iedereen!

Re: Crash?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/15, 15:48:42 »
Citaat
Wat ik in het verleden wel heb gehad was een waarschuwing dat er iets scheelde met delen van mijn HDD. Na een tijdje heb ik op negeren geklickt en het is weg gebleven.
je beseft het vast ook wel, maar dat is het meest domme wat je kunt doen. Waarschuwingen negeren. Vooral als de waarschuwingen gaan over een vitaal onderdeel van je hardware.

Start Disk Utility via Systeem -> Beheer -> Disk Utility. Selecteer je harde schijf en voer een uitgebreide SMART-test uit. SMART is een systeem om allerlei eigenschappen van de harde schijf in de gaten te houden. Aan de hand van de SMART-uitslag is te vertellen of de harde schijf gezond is, of defect (aan het raken) is.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Crash?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/15, 17:27:28 »
Ik heb het ook eens gehad. Ik deed die check, en hij was dus echt kapot. Gebackuped en garantie!

Re: Crash?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/15, 19:16:29 »
Oké, je hebt groot gelijk, ik kan dat niet zomaar laten...

Kan iemand mij (nog eens) helpen?
Voor de duidelijkheid heb ik een printscreen:

[IMG=http://img138.imageshack.us/img138/2286/schermafdruk1m.png][/IMG]

Hier is één van de twee onderdelen afgebeeld die stuk zouden zijn, is het normaal dat mijn laptop verder normaal werkt?

Re: Crash?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/15, 23:12:53 »
Ik heb een mail gestuurd naar mijn laptop fabrikant. Heb er wat specificaties bijgegeven en ook het screenshot.

Hopelijk kunnen ze er iets mee, en krijg ik garantie  :|. Het zou wel moeten wat ik heb deze nog geen jaar en de garantie is 1 jaar...

Re: Crash?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/16, 09:57:36 »
Citaat
Het zou wel moeten wat ik heb deze nog geen jaar en de garantie is 1 jaar...

De wettelijk verplichte garantie bedraagt 2 jaar, dat is zo geregeld in de Europese wetgeving.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Crash?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/16, 15:26:24 »
Als dat is, dan is er zeker geen probleem  :).

Ik heb antwoord gekregen en ze komen mijn laptop halen en dan maken en terugbrengen  :). Van de service heb ik niet te klagen dus...

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Crash?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/16, 15:51:03 »
En welk merk is het?

Re: Crash?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/16, 18:03:47 »
BMx, een Belgisch merk... Maar ik heb ondervonden dat het eigenlijk een MSI is. Maar hij is wel geassembleerd in belgie.

BMx heeft een eigen fabriek, met een reparatie afdeling. Dus geen tussenpersonen van verkooppunten en dergelijke... Als je bij BMx koopt, koop je ook rechtstreeks van het fabriek.

Re: Crash?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/17, 18:06:03 »
Je zorgt wel dat je data op een externe harde schijf hebt staan? In het beste geval monteert men een harde schijf met Windows weer terug, maar het kan ook zijn dat je een compleet verse harde schijf in de pc stopt en dat je die zelf terug moet installeren met Windows met je herstel cd's. (Staan wij met linux niet om te springen natuurlijk)
Ik heb nog niet meegemaakt dat men onder garantie een image van je hd trekt, en op de nieuwe hd jou oude image terug plaatsen.

groet,

Gerrit-Jan

Re: Crash?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/17, 21:17:58 »
Morgen avond heb ik gepland om mijn belangrijke bestanden te back-upen op de desktop thuis, vrijdag komen ze hem halen... Het is ongeveer een 40 GB aan bestanden, en ik moet het overzetten met een usb van 4 GB  :|. Iemand een idee om dit sneller te doen ?


Dank u voor de tip Gerrit-Jan. ^-^

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Crash?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/17, 21:26:51 »
Ik heb het onderwerp niet volledig gelezen, maar kan je de andere harde schijf niet even in je pc schroeven?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: Crash?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/17, 23:03:28 »
Hm, mogelijkheid. Maar dat gaan mijn ouders niet leuk vinden en het is een laptop hdd die geback upt moet worden op een desktop hdd...

Re: Crash?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/18, 03:34:42 »
bij de computer winkel hebben ze wel een apparaatje waaraan je diverse soorten schijven kunt koppelen en die via USB weer in je desktop aansluit. Kosten iets van 20 euro. Echt top!

Converter kabel SATA+IDE naar USB 2.0  Bij www.conrad.nl gezien  bestelnummer 974903 - 89
ik gebruik die op het werk wekelijks

groet,

Gerrit-Jan

Offline vanadium

  • Lid
Re: Crash?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/03/18, 09:18:19 »
en ik moet het overzetten met een usb van 4 GBVia een netwerkverbinding zou dat toch vlotter gaan. Ofwel kan je de ene computer mounten op de andere, ofwel heb je op één van de twee ssh toegang (installeer sshd). In beide gevallen gebruik je rsync.

Re: Crash?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/03/18, 11:07:26 »
Ik heb hier echt geen ervaring mee, en ook tijdgebrek aangezien ik morgen pas om 8 uur thuis zal zijn en ze vrijdag om 9 uur mijn laptop oppikken... Een netwerk ga ik nog zéker opzetten, maar ik vrees dat ik te weinig tijd ga hebben om het nu te doen.

Tijd voor een netwerk in te stellen+back up gaat in dit geval denk ik langer duren dan overzetten met usb...