Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] CD geeft een fout aan  (gelezen 6829 keer)

Offline track

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #25 Gepost op: 2009/12/07, 13:48:24 »
Robert:  als je een "vervanger" voor een bekend Win..-progje zoekt kijk hier:  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WindowsVervangers

En uiteraard kun je Uby ook op een externe schijf(-partite) installeren, als die maar ext3-geformatteerd is.
Het is alleen de vraag hoe zinvol dat op langere termijn is.  Het bestuuringsysteem is immers centraal voor een computer.

track

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #26 Gepost op: 2009/12/07, 15:40:34 »
Heren, een heleboel informatie weer. Bedankt daarvoor.

Over mijn geheugen (althans, dat van de computer), ik heb 3 GB in mijn computer zitten, 2 x 1024 MB en 2 x 512 MB. Inderdaad heb ik ook gelzen dat 32 bit maximaal 4 GB kan hebben en 64 bit maximaal 8 GB. Ik heb 32 bit. Het staat ook in mijn systeemgegevens dat er totaal 3 GB in zit.

Alle schijven zijn NTSF geformateerd maar ik heb inderdaad voldoende schijfruimte om eventueel de installatie doen. Ik heb soms erg veel vragen in mijn hoofd zitten maar het lijkt mij het beste om eerst eens een kijkje te nemen in Ubuntu vanaf een CD. Maar dan moet die het wel eerst doen. Maakt het wat uit of het een CD-R is of een CD-RW? Ik heb hier nog een paar CD-RW's van Lenco Multimedia liggen.

Over het branden van de CD.....Ik gebruik Xilisoft ISO Burner. De snelheid om te branden is daarin 4 of max. Verder iemand bekend met dit programma?

Wat ik mij ook af vraag....hoe zit het met hardware als printers, scanners, 3 in 1, webcams enz. Vaak heb je daar software bij voor Windows maar hoe werken die in Linux?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/07, 17:05:54 door Robertj »

Offline track

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #27 Gepost op: 2009/12/07, 15:47:33 »
Om CD's te branden gebruik ik liever CD-RW's, die kun je later weer wissen.
En als progje heb ik (als het met Win.. moet) vanuit de gewoonte Nero .
(maar dat maakt niet uit, als je het maar "als image" brandt !)

Mits er nog steeds problemen met de CD-speler zijn kun je ook een installatie-stick aanmaken,
dat kan even makkelijk.

track

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #28 Gepost op: 2009/12/07, 17:18:29 »
Installatie stick? Gewoon kopiëren op een stick en daarmee opstarten?
Heb ik geprobeerd op die manier maar dan start Windows gewoon op. Ik heb Ubuntu op een USB flashdrive (stick) gezet en geprobeerd zo op te starten.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #29 Gepost op: 2009/12/07, 17:43:59 »
Over mijn geheugen (althans, dat van de computer), ik heb 3 GB in mijn computer zitten, 2 x 1024 MB en 2 x 512 MB. Inderdaad heb ik ook gelzen dat 32 bit maximaal 4 GB kan hebben en 64 bit maximaal 8 GB. Ik heb 32 bit. Het staat ook in mijn systeemgegevens dat er totaal 3 GB in zit.
Dan heeft HP het dus goed gedaan. Acer is er berucht om, ongelijke opstellingen te gebruiken, bijv. 2 GB + 1 GB. In jouw HP pc zit het dus wel snor. :)

Maar dan moet die het wel eerst doen. Maakt het wat uit of het een CD-R is of een CD-RW? Ik heb hier nog een paar CD-RW's van Lenco Multimedia liggen.
Lenco multimedia is mij niet bekend, maar het kan best zijn dat je brander over die cd's struikelt (kwaliteit cd's hangt samen met welke brander je hebt). Is het ook zo'n voordeliger merk? Die zijn misschien wel aardig voor standaard gebruik, maar voor zaken waarbij schrijffouten not done zijn, raad ik aan om toch voor een goed merk te kiezen zoals Philips of Nashua (die laatste kost niet al te veel bij onder andere de Jumbo, en heeft altijd goed gefunctioneerd in verscheidene branders).

Wat ik mij ook af vraag....hoe zit het met hardware als printers, scanners, 3 in 1, webcams enz. Vaak heb je daar software bij voor Windows maar hoe werken die in Linux?

Vaak worden printers automatisch herkend (m.b.v. stuurprogramma's in de kernel, het hart van Ubuntu, ofwel Linux zelf), net als vele andere hardware. Soms moet er toch nog extra software geïnstalleerd worden. Niet alles zal echter goed functioneren. Voor je een of ander apparaat koopt, dus even een zoektocht op internet doen naar eventuele problemen met dat apparaat op Linux machines.

Installatie stick? Gewoon kopiëren op een stick en daarmee opstarten?
Heb ik geprobeerd op die manier maar dan start Windows gewoon op. Ik heb Ubuntu op een USB flashdrive (stick) gezet en geprobeerd zo op te starten.

In Ubuntu zit een speciaal programmaaje waarmee je dat "in orde" maakt. Gewoon kopiëren zal niet werken, en niet alle moederborden ondersteunen zonder meer een opstart vanaf USB apparaten (het BIOS moet het ondersteunen). Dus ik zou zeggen: ander merk cd's, of zoek even een steunpunt in jouw buurt die in staat is jouw een cd te bezorgen.

Offline track

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #30 Gepost op: 2009/12/08, 13:10:16 »
Installatie stick? Gewoon kopiëren op een stick en daarmee opstarten?
Heb ik geprobeerd op die manier maar dan start Windows gewoon op. Ik heb Ubuntu op een USB flashdrive (stick) gezet en geprobeerd zo op te starten.

Dat lukt niet op die manier, nee. 
Je moet er nog de opstartcode bij zetten. -> http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UNetbootin
En dan in het BIOS instellen dat hij ook vanaf de usb-stick opstart.

track

Offline Robertj

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #31 Gepost op: 2009/12/08, 23:35:15 »
Ik heb een CD afgehaald bij iemand die als steunpunt functioneert. De CD doet het goed. Ik heb de inhoud een beetje bekeken en het werkt simpel met de muis. Bedankt zover aan iedereen hier die bijgedragen heeft.

Robert

Offline rman

  • Lid
Re: CD geeft een fout aan
« Reactie #32 Gepost op: 2009/12/09, 22:31:35 »
Ik heb een CD afgehaald bij iemand die als steunpunt functioneert. De CD doet het goed. Ik heb de inhoud een beetje bekeken en het werkt simpel met de muis. Bedankt zover aan iedereen hier die bijgedragen heeft.

Robert

Fijn om te lezen dat het gelukt is. Veel plezier ermee! (ik was en ben het steunpunt  :D )
« Laatst bewerkt op: 2009/12/09, 22:33:25 door rman »
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go