Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TP-Link TL-WN821N werkt slecht op Ubuntu en andere Linux distributies, HELP!  (gelezen 6216 keer)

Offline babybird

  • Lid
Heb nu Ubuntu 11.04 geinstalleerd maar heb regelmatig een zwart scherm met tekst. Moet dan de PC handmatig opnieuw opstarten en dat is vervelend. Wil daarom terug naar een oudere versie van Ubuntu of een andere Linux versie. Heb onder 11.04 de TP-Link via Ndiswrapper maar werkt niet helemaal perfect. Heb ook al Open Suse, Fedora en Mandriva geinstalleerd maar deze zien de TP-Link helemaal niet.

Ik wil niet terug naar Windows dus wil een op Linux goed werkende Wlan USB Draadloze netwerkkaart aanschaffen. Liefst 802.11 N protocol.

Welke chipset (merk) werkt het beste op een Linux systeem. Wie kan mij adviseren welke ik het beste kan nemen?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Typ eens lsusb (kopieer en plak, bespaar typfouten) in de terminal.

Offline babybird

  • Lid
Krijg dan onderstaande info:

Bus 008 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 006: ID 0cf3:1002 Atheros Communications, Inc. TP-Link TL-WN821N v2 [Atheros AR9001U-(2)NG]
Bus 001 Device 005: ID 046d:c517 Logitech, Inc. LX710 Cordless Desktop Laser
Bus 001 Device 004: ID 0424:2228 Standard Microsystems Corp. 9-in-2 Card Reader
Bus 001 Device 003: ID 0424:2602 Standard Microsystems Corp. USB 2.0 Hub
Bus 001 Device 002: ID 0424:2502 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Offline babybird

  • Lid
Ik kreeg net weer een zwart scherm met veel tekst en getallen. Onderaan staat dan:

panic occurred, switching back to text console

Weet iemand hier de oorzaak van?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Een kernel-panic waarschijnlijk... Volgens mij heeft het te maken met compiz... Start een op in 'klassiek, geen effecten'?

Kijk een voor je kaart bij gesloten stuurprogramma's

(al de kaart aangesloten is).

Offline babybird

  • Lid
Een kernel-panic waarschijnlijk... Volgens mij heeft het te maken met compiz... Start een op in 'klassiek, geen effecten'?

Kijk een voor je kaart bij gesloten stuurprogramma's

(al de kaart aangesloten is).

Heb hem nu ingesteld op klassiek (geen effecten) kijken hoe dat gaat of moet ik Compiz via softwarecentrum verwijderen?

Hoe kijk ik bij gesloten stuurgprogramma's?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Je hoeft verder niets te verwijderen.

Systeem|Beheer|Extra Stuurprogramma's

Offline babybird

  • Lid
Je hoeft verder niets te verwijderen.

Systeem|Beheer|Extra Stuurprogramma's

Dan geeft hij aan dat er geen niet vrije stuurprogramma's in gebruik zijn.

Is dat goed?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Ja hoor. Dan zijn er daar geen stuurprogramma's in gebruik en zijn ze ook niet beschikbaar. Nu moet je een bepaalde driver installeren, maar ik weet niet meer hoe dat gaat. Ik laat dat aan iemand anders over, sorry :)

Offline petervs

  • Lid
Probeer eens het volgende.
In de terminal:

gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf
Na het ingeven van je wachtwoord verschijnt er een tekstdocument, en voeg deze twee regels toe:

blacklist arusb_lnx
blacklist ar9170usb

Dit opslaan en herstarten
Ubuntu MATE 16.04

Offline babybird

  • Lid
Probeer eens het volgende.
In de terminal:

gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf
Na het ingeven van je wachtwoord verschijnt er een tekstdocument, en voeg deze twee regels toe:

blacklist arusb_lnx
blacklist ar9170usb

Dit opslaan en herstarten

Heb bovenstaande uitgevoerd en regels in gedit toegevoegd, moet ik dan het windows stuurprogramma via ndiswrapper blijven gebruiken?

Wat zou ik moeten merken nu ik de regels heb toegevoegd?

P.s. Tiempjuuh bedankt voor het meedenken!

Offline petervs

  • Lid
Nee, ndiswrapper niet gebruiken. Als je de regels hebt toegevoegd en ndiswrapper hebt verwijderd, dan zou je draadloos goed moeten werken.
Ubuntu MATE 16.04

Offline babybird

  • Lid
Nee, ndiswrapper niet gebruiken. Als je de regels hebt toegevoegd en ndiswrapper hebt verwijderd, dan zou je draadloos goed moeten werken.

Heb in ndiswrapper het windows stuurprogramma verwijderd en de draadloze verbinding werkt. Haal draadloos ongeveer de maximale snelheid. Even afwachten of hij stabiel blijft en niet meer wegvalt.

Petervs bedankt voor het meedenken!

Offline babybird

  • Lid
Het werkt helaas toch nog niet goed. Als ik het stuurprogramma verwijder uit ndiswrapper werkt de internetverbinding gewoon. Echter als ik opnieuw opstart krijg ik het scherm niet om mijn wachtwoord in te voeren en maakt hij geen verbinding.

Met gebruik van stuurprogramma in ndiswrapper komt het scherm na opstarten wel en na het invoeren van het wachtwoord maakt hij verbinding.

Wachtwoorden verwijderen zodat je je wachtwoord niet meer hoeft in te voeren zou dat helpen?

Offline petervs

  • Lid
Zelf heb ik met een (ander type) TP-Link dat het in het begin moeite heeft om verbinding te maken. Dan geeft het aan dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Het rare is, dat als ik 'n paar keer probeer om via het draadloos symbooltje in de bovenbalk opnieuw verbinding te maken, het opeens wel lukt. Eenmaal verbinding, wordt er de volgende keren verder wel goed verbinding gemaakt. Soms helpt het ook om bij de draadloze instellingen (via zelfde icoontje) het een en ander opnieuw in te vullen en op te slaan.
Ubuntu MATE 16.04

Ik heb zelf -na jaren gedonder met wifi-sticks- sinds kort een heel goedkoop PCI kaartje gekocht van T-Link (EUR 15,95 bij het Onderdelenhuis) en... deze werkt perfect! Wellicht een goede tip voor mensen met een PC.

LSPCI geeft de volgende specs:

Network controller: Atheros Communications Inc. AR922X Wireless Network Adapter (rev 01)

Sinds dit kaartje in mijn pc zit heb ik een hele stabiele verbinding.

Succes ermee!