Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: unmount externe harddrive  (gelezen 1585 keer)

abartels

  • Gast
unmount externe harddrive
« Gepost op: 2008/08/31, 11:40:12 »
Probleem;

Pc dualboor Xp en Ubuntu start zonder aanwijsbare reden niet meer op.;  externe zwart scherm met slechts een streepje dat knippert.

Via windows repaair geen oplossing..

Ubuntu cd in pc gedaan en hiermee opgestart,  pc werkt vanaf cd op ubuntu.
ik kan mijn windows paritie zien met de daarop (heel belangrijke bestanden waaronder ook foto's en muziek.

Ik wil deze naar externe hardeschrijf(usb) verplaatsen. Ubuntu geeft melding dat deze niet gemount kan worden en dat ik eerst naar windows moet gaan om deze daar via normale wijze moet ontkoppelen.
Helaas kan ik dit dus niet doen..

Ga ik echter met de Knoppix cd opstarten dan kan ik zonder problemen op mijn externe harde schijf, helaas kan ik dan niet mijn windows partitie zien...  

Ik zit dus helemaal vast


Overgens zie je wel bij dit probleem dat Linux suprieur is aan windows, het werkt volledig vanaf en cd rom!!!!! Helaas kan ik vanwege een stom prog van mijn werk niet overtappen op alleen Ubuntu..

unmount externe harddrive
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/31, 13:09:24 »
Die externe harde schijf was aangekoppeld op het moment dat je Windows dienst weigerde ?  Dan is die effectief slecht afgekoppeld. Op het moment dat je ze inplugt in een draaiende Ubuntu, zegt de computer dat ook.  Maar gewoonlijk geeft hij ook ineens een (lang) commando aan waarmee je het mounten kunt forceren.  Ik heb zo een keer voor een collega zijn bestanden van zo'n harde schijf gehaald. Ging vlot, maar het is wel op eigen risico.
Weet niet zo direct het commando meer, zal eens googelen.

Edit: je kunt die externs schijf ook even bij de buren op een Windows-computer hangen en daar dan "hardware veilig verwijderen" kiezen. Weet niet of dat werkt...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

speed fast

  • Gast
unmount externe harddrive
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/31, 18:26:48 »
heb precies hetzelfde probleem gehad, als je een externe hdd of usb-stick etc. niet kan mounten in ubuntu
is het vaak de reden dat je hem niet veilig hebt verwijderd in XP/Vista. Sluit het apparaat aan op een windows-bak en verwijder veilig de hardware, als het goed is kan je hem nu wel mounten in ubuntu!

speed fast

Offline joop905

  • Lid
unmount externe harddrive
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/31, 22:09:30 »
Lukt het misschien met pysdm , zit in Synaptic,
kan je grafisch mounten.]

GrJ.

abartels

  • Gast
unmount externe harddrive
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/01, 08:04:05 »
Heb via andere windows bak geprobeerd..helaas niet gelukt..

En pysdm vind ik niet in synaptic(komt wellicht door de cd versie 6.06?)

Offline vanadium

  • Lid
unmount externe harddrive
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/01, 09:52:17 »
Voor jou situatie (kopiƫren van gegevens naar "veilige" lokatie) kan ik wel aanraden een "force" mount te doen.

sudo mkdir temp
mount /dev/sdXX temp -t ntfs -o force
Uit je beschrijving lijkt het me dat er helemaal niet geboot wordt: wellicht zal je moeten proberen grub te herstellen om het systeem weer opstartbaar maken. Je master boot record zou beschadigd kunnen zijn. Dit kan het gevolg zijn van een virus, maar het is ook mogelijk dat je harde schijf de geest aan het geven is.

abartels

  • Gast
unmount externe harddrive
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/03, 12:32:38 »
Ik had de externe disk eerst op een xp prof aangesloten, waarna het niet werkte. Toen ik dezelfde handeling dee op een xp home(net als ik op mijn
laptop heb/had, lukte het wel.

Inmiddels de gegevens gekopieerd naar de externe schijf..Windows opnieuw geinstalleerd, maar nu zit ik nog wel met een onzichtbare/onbruikbare ubuntu partitie...
Kan ik ubuntu hier gewoon opnieuw op installeren of moe ik anders aan de gang?

Offline vanadium

  • Lid
unmount externe harddrive
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/03, 14:04:31 »
Als je Ubuntu opnieuw moet installeren, dan is het nu het handigste die Ubuntu partitie met gparted (op te starten vanuit een live sessie met de Ubuntu installatieCD) te verwijderen (mocht de partitie in de live sessie gemount worden, dan zal je ze eerst moeten "unmounten": kan door rechts-klikken op de partitie in gparted). Wis ook je (voormalige) swap partitie en de extended partitie waarin die wellicht stond. Als eindresultaat wil je een schijf met enkel je Win partitie en de rest volledig vrije ruimte.

Als je dan de installatie van Ubuntu start (kan je doen vanuit diezelfde live sessie als je wil), kies je voor "grootste aaneengesloten ruimte" gebruiken, en dan doet het installatieprogramma de nodige partitionering automatisch.