Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tweede scherm werkt niet met volledige resolutie  (gelezen 2673 keer)

Offline blabla

  • Lid
tweede scherm werkt niet met volledige resolutie
« Gepost op: 2011/07/06, 11:35:34 »
hoi,
ik gebruik nu al bijna een jaar met veel plezier Ubuntu op een oude laptop en wil er nu een tweede beeldscherm aan knopen. als ik hem er echter aan hang en ik laat de resolutie van de laptop op 1440*900 laat staan krijg ik allemaal streepjes te zien en is er dus niet mee te werken. ik heb nu de resolutie van m'n laptop teruggeschroefd naar 1024*768 (dezelfde resolutie als het extra scherm), en dan werkt het wel, maar dat ziet er niet uit en het werkt nou ook niet echt heel prettig. is er een mogelijkheid om dit op te lossen of ligt dit aan de videokaart(dat die niet krachtig genoeg is)? onder windows heb ik er wel eens een extra scherm aangehad en dat werkte probleemloos.

ik heb een fujitsu-siemens amilo li 1818 met een yakumo tft15. ik kon alleen maar windowsdrivers van dat scherm(pje) vinden dus dat werkt ook niet.

b.v.d.

Offline mrGee

  • Lid
Re: tweede scherm werkt niet met volledige resolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/06, 11:38:15 »
Hallo

Je zou het handige programmaatje van dvdmeer (forumlid alhier) eens kunnen
proberen;
http://projects.dvdmeer.nl/python-randr/home/nl/

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline blabla

  • Lid
Re: tweede scherm werkt niet met volledige resolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/06, 11:41:57 »
dat heb ik al geprobeerd, (ik had hier uiteraard al wat rondgelezen:)) maar dat werkt niet

Offline mrGee

  • Lid
Re: tweede scherm werkt niet met volledige resolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/06, 11:49:16 »
Hallo

In hoeverre dan niet; is het helemaal niet mogelijk om een verschillende resoluties op
te geven voor beide schermen?
Anders ben ik bang dat je zelf moet gaan "hacken" en wel in je xorg.conf of je inlezen in
alle mogelijkheden van het commandline tooltje; xrandr (waar dvdmeer een grafisch
jasje heeft omgehangen). De commandline mogelijkheden zijn groter, maar niet iedereen
werkt graag in de terminal.
Als je zoekt op alleen; xrandr hier in het forum krijg je misschien al een idee.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline blabla

  • Lid
Re: tweede scherm werkt niet met volledige resolutie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/06, 11:53:11 »
ik kan de resolutie wel wijzigen maar dan krijg ik dus allemaal gekleurde streepjes te zien, ziet er wel leuk uit maar je hebt er geen ruk aan. ik ga me ff inlezen! bedankt zover.

Offline mrGee

  • Lid
Re: tweede scherm werkt niet met volledige resolutie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/06, 12:59:49 »
Hallo

Soms is het een combinatiefout; ik heb bijv. een 17 " Nec scherm dat ook in strepen
opstart, als ik die aan een moederbord met een bepaalde chipset aan boord hang.
Dat begint al tijdens de bios opstart, daar is helaas niets aan te doen, schermpje functioneert
prima aan diverse andere computers. Dwing hem anders eens op een andere verversingsfrequentie;
maximaal 60Hz maar rare waarden er net onder; 59 of 58 geven soms ook een resultaat.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/07/06, 13:28:08 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline blabla

  • Lid
Re: tweede scherm werkt niet met volledige resolutie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/06, 13:23:31 »
even voor de duidelijkheid, het laptopscherm moet naar een kleinere resolutie, anders vertonen ze allebei streepjes, tijdens het opstarten en in het inlogscherm doen ze het beiden normaal terwijl het laptopschem gewoon 1440*900 is. dat vind ik eigelijk nog het meest vreemd. zou het ook aan het soort formaat kunnen liggen, nu is het namelijk PAL

Offline blabla

  • Lid
Re: tweede scherm werkt niet met volledige resolutie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/06, 13:29:01 »
tijdens herstart/opstarten geeft het extra scherm een message 'vga mode not support' kan dat aan een ontbrekende driver liggen?

Offline mrGee

  • Lid
Re: tweede scherm werkt niet met volledige resolutie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/06, 13:29:49 »
Hallo

Heb je de desktop effecten al eens uitgezet en het dan nog eens geprobeerd?

Groeten Gerrit

edit; op je tweede opmerking hier net boven; als dat al in het begin van de herstart is;
zeer waarschijnlijk niet; die driver wordt pas toegepast als je X omgeving helemaal is
opgestart. Dus het eerste boot schermpje zou dan gewoon zichtbaar moeten zijn, of er
moeten eventueel weer andere instellingen buiten de grafische schil om (X dus)
worden ondernomen.

« Laatst bewerkt op: 2011/07/06, 13:33:21 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline blabla

  • Lid
Re: tweede scherm werkt niet met volledige resolutie
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/06, 13:40:44 »
je bedoeld in klassieke modus starten?? ja heb ik gedaan(edit_2: ik was vergeten om erbij te zetten dat dit ook het probleem niet oplost. maar ik ben nu eigenlijk al wel gewend aan deze resolutie en vind het niet heel erg meer nu ik er even mee heb gewerkt. als er toch nog iemand een oplossing weet te verzinnen wordt dat uiteraard gewaardeerd maar het is niet meer echt noodzakelijk.)

edit: het was maar een suggestie. ik denk ook niet dat het daaraan ligt. weet je toevallig of het aan het soort signaal kan liggen?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/09, 21:42:05 door blabla »