Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Kubuntu  (gelezen 1129 keer)

Offline Kees

  • Lid
Installatie Kubuntu
« Gepost op: 2011/11/05, 18:23:08 »
Ik heb Kubuntu geinstalleerd op een aparte partitie op de schijf waar ook W7 is geinstalleerd.

Na de installatie en herstart komt de keuze:
1. windows 7
2. windows 7
3. ubuntu
4. kubuntu

Bij keuze 1. start Windows normaal op
keuze 2. geeft aan dat er een fout is en nodigt me uit om via de W7 diskette de fout in windows te herstellen
keuze 3. doet hetzelfde
keuze 4. start op en vraagt me om de gebruikersnaam en het wachtwoord (die ik beide tijdens de installatie heb ingevoerd) in te toetsen. Beide (zowel de gebruikersnaam als het wachtwoord) worden rood en dus niet geaccepteerd.

Mijn vraag is dus: waarom dit uitgebreide menu terwijl ik alleen maar keuze 1 en 4 nodig heb, en waarom accepteert het systeem de door mij gewenste gebruikersnaam/wachtwoord niet?

Met dank vast

Kees

Re: Installatie Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/05, 18:30:26 »
Hallo Kees,

dit 'menu' is de zgn. GRUB.

het is de bootlader van linux, die je de keuze geeft om op te starten vanaf (in dit geval) windows 7 of Ubuntu.

normaal gesproken ziet het er ongeveer zo uit:

1. Windows 7
2. Windows 7 (recovery partion) <-- deze is een partitie die gemaakt is om w7 terug te zetten naar de standaardinstellingen, geloof ik. hier hoef je niks mee.
3. Kubuntu <-- deze zou kubuntu op moeten starten
4. kubuntu (recovery mode) <-- deze zou een ´terminal-achtige' omgeving moeten openen.

ik weet eigenlijk niet hoe je de 'onbelangrijke' partitie (2 dus) onzichtbaar kunt maken in de grub. (medeforumleden?)

verder ga ik er van uit dat je dus met de laatste keuze (4) die je aangeeft gewoon normaal opstart, maar dat je naam of wachtwoord niet klopt.
dit zou via de live cd denk ik wel opgelost kunnen worden, alleen heb ik daar zelf geen ervaring mee (medeforumleden, wederom?)

succes!

dex

EDIT:
na wat rondkijken kwam ik toevallig deze tegen.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/verloren-paswoord/msg777415/#msg777415
als je volgt wat er hier staat, zou je als het goed is een nieuw wachtwoord kunnen instellen, zolang je je gebruikersnaam niet vergeten bent.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/05, 18:36:54 door dexterd »
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Kees

  • Lid
Re: Installatie Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/17, 18:02:06 »
Sorry Dex voor deze trage reactie. Ik dacht dat ik nog geen reactie had gekregen (op sommige andere websites krijg je een email als er response is op je vraag, dus...). Maar in ieder geval hartelijk dank. het wachtwoordprobleem heb ik inderdaad opgelost vis de installatie CD. Het menu ziet er nog steeds uit als het was, maar ik gebruik uiteraard alleen de keuzemogelijkheden die wel werken, dus is er goed mee te werken. Als het opgelost kan worden zou het mooi zijn. Zo niet, jammer dan!

Nogmaals dank voor je reactie en ik zal voortaan vaker op de site kijken vooral als ik een vraag gesteld heb....

Groet van

Kees

Re: Installatie Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/17, 18:35:05 »
ik kwam toevallig deze laatst tegen, even opgezocht, en ik denk dat dit wel zal werken:

http://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Verwijder-de-herstelpartitie-uit-he
puntje 2.16.

succes!!

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Kees

  • Lid
Re: Installatie Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/18, 10:58:35 »
Dankjewel weer Dex,

Heel klusje en zie er eerlijk gezegd een beetje tegenop. Nu ik weet dat het menu niet berust op een fout, maar alleen maar te maken heeft met de presentatievorm van linux laat ik het er misschien wel bij. Never change a winning team, toch? Heb het afgedrukt, dus misschien krijg ik later nog wel eens de geest ;=))

Er staan op die pagina trouwens best wel veel leuke dingetjes die ik zeker een keer ga doorkijken. Ben net begonnen met Kubuntu, dus ik ga me dat eerst maar eens eigen maken.

Hartelijk dank voor de moeite.

Kees

Re: Installatie Kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/18, 19:36:03 »
Hihi, inderdaad. die hele site staat vol nuttige dingen (gemaakt door ons gewaardeerde forumlid pjotr) :)

veel succes!
dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken