Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijf partitioneren  (gelezen 1815 keer)

Schijf partitioneren
« Gepost op: 2010/10/20, 10:41:49 »
Beste,

Na veel vijven en zessen eindelijk de knoop doorgehakt en spullen gekocht voor een leuke home server.
Afgelopen weekend alles samengebouwd en Ubuntu Server 10.10 er op gezet, alles werkt!
Het systeem is gebouwd rond een Xeon L3426 met een 2TB schijf. Later wil ik er nog 4x2TB schijven bij plaatsen.

Mijn vraag is nu: hoe moet ik mijn eerste 2TB schijf indelen?

Ik lees van alles hierover. Van aparte partities voor /root, /home, /tmp etc  tot aan alles in één groot LVM.
Ik kan geen eenduidig advies vinden hierover.
Het hoofddoel van de server zal zijn het beschikbaar stellen van video en audio bestanden op mijn thuisnetwerk.

Bij voorbaat dank,

Bert

 

Re: Schijf partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/20, 12:03:32 »
Waarom een bootpartitie? Is alleen in uitzonderlijke gevallen nodig.
Ik zou niet meer doen dan een /  root van 20GB, voor de rest een /home en natuurlijk je SWAP van 2x het computer intern geheugen.
Ik zou op de extra schijf nog een deel vrijhouden voor een backup.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/20, 12:05:21 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Schijf partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/20, 12:21:25 »
Als ik Ubuntu Guided (use entire disk) indeling kies bij het installeren, dan krijg ik 2 partities, t.w. swap van 12GB en / met de rest van de schijf. Wat Buzzin schrijft, kom ik in veel varianten tegen maar wat Gijsbert opmerkt ook. Het nadeel van kiezen is dat je moet kiezen  :D
Graag zou ik het gefundeerd willen doen en de voors en tegens afwegen. Of maakt het geen bal uit?

Re: Schijf partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/20, 19:48:36 »
Ik weet dat het een oude regel is, zeker voor een moderne computer, maar meestal wordt een oudere computer bijv. een Pentium 4 ingezet als server, dus vandaar 2x, heb je een PC met een intern geheugen van bijv. 4GB, ga je dit natuurlijk niet doen.
Maar als je toch bezig gaat met systeem mappen een aparte partitie te gaan geven, dan zou ik gelijk alles een aparte partitie te geven.
Kan allemaal, maar lijkt mij voor een thuis server wat overdreven, je leert wel partitioneren, dat dan weer wel. :)
De keuze ligt bij jou, persoonlijk zou ik voor een thuis server kiezen voor een SWAP(Deze is altijd nodig) een / root en een /home partitie.
O ja, de back-up op de nog uit te breiden schijven of een externe USB schijf.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/20, 19:50:47 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Schijf partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/20, 20:27:06 »
Bedankt voor de reacties, stel ik erg op prijs.
Mijn systeem heeft 4Gig intern geheugen.
Ik wil mijn schijf nu als volgt indelen:

/boot  primary ext2 200MB

en binnen LVM
/          ext4   100G
/home   ext4   500G
swap    swap      4G (of misschien toch 8G)

een aparte /var op deze manier geeft een bug in Ubuntu bij het booten (ureadahead main proces (412) terminated with status 5)

Wat vinden jullie er zo van?  Tegenwoordig hoeft /boot niet meer buiten LVM te blijven, dus . . . ?

Het is misschien een beetje overdreven op deze manier, maar ik vind het wel leuk om hiermee te experimenteren en zo krijg ik nog LVM ervaring ook.

Re: Schijf partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/20, 20:32:21 »
De / hoeft niet zo groot, ik heb 30 GB en dat is al erg ruim genomen, 10 GB is al meer dan voldoende. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Schijf partitioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/21, 21:45:24 »
Het resultaat van ons overleg is geworden:

/boot  primary ext2 200MB
/swap  swap   4G

en binnen LVM
/          ext4    10G
/home   ext4    1,7T (de resterende ruimte)
/var      ext4    10G
/srv      ext4    100G

Bij het booten krijg ik nog wel een ureadahead melding, maar die lijkt geen invloed te hebben op de werking van het systeem.
Voorlopig negeer ik daarom deze melding. Een beetje googlen levert op dat dit toch een redelijk veel voorkomende melding is die betrekking heeft op het file systeem.

Bedankt voor het meedenken, groet, Bert

Re: Schijf partitioneren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/21, 22:05:23 »
Succes en laat over een tijdje weten, als je dat wilt, hoe het bevalt. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.