Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: driver ati radeon express 200  (gelezen 2154 keer)

Offline liawim

  • Lid
driver ati radeon express 200
« Gepost op: 2010/11/14, 09:03:12 »
Hallo,

Ik heb problemen met de drivers van mijn grafische kaart. Als ik de drivers die meekomen met ubuntu 10.10 installeer heb ik met spelletjes een flikkerend beeld. Dus heb ik de driver van ati via hun website geinstalleerd. Het beeld flikkerd niet meer maar de spelletjes werken ontzettend traag. Wil ik ati configureren via catalyst werkt kan dat niet. catalyst geeft aan dat er geen stuurprogramma is geinstalleerd of niet goed is geinstalleerd. probeer te configureren met aticonfig. Nu probeer ik dat te doen via een terminal dan krijg ik het antwoord er zijn geen adapters gedetecteerd.
Als iemand hier een oplossing voor heeft dan hoor ik het graag.

Gr. Wim

Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/14, 09:41:55 »
Wim,

Ik ben bang dat de Express 200 niet meer wordt ondersteund door de huidige ATi fglrx-driver.

Je zal het met de de X-org driver moeten doen.
Kijks eens wat glxinfo zeg in een terminal. Vooral de derde regel -> direct rendering: Yes
Kijk ook na of alles met MESA is geinstalleerd.

Mocht het zo zijn dat je toch een /etc/X11/xorg.conf nodig heb om deze te bewerken...
Op deze site wordt uitgelegd hoe je er een moet aanmaken: -> http://ubuntulinux.co.in/blog/ubuntu/ubuntu-9-10/xorg-conf-file-create-on-ubuntu-9-10/





MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline liawim

  • Lid
Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/14, 09:55:53 »
Hij geeft aan dat glxinfo niet is geinstalleerd geld ook voor mesa

Offline liawim

  • Lid
Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/14, 10:01:52 »
okay, ik heb mesa geinstalleerd en de command glxinfo gegeven. antwoord: name of display 0.0 segementatiefout.

Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/14, 10:31:57 »
Sinds gisteren heb ik hetzelfde (of in elk geval een soortgelijk) probleem.
Ik heb een Acer Aspire met Radeon HD 2300 grafische kaar en de driver die na installatie van Ubuntu automatisch geïnstalleerd wordt, werkt opeens niet meer. Systeem -> Beheer -> Extra stuurprogramma's meldt dat er geen niet-vrije stuurprogramma's zijn geïnstalleerd, waarna ik de drivers van de ati site heb geprobeerd. Werkt dus ook niet.

Ook bij mij geeft catalyst aan dat er geen stuurprogramma is geïnstalleerd en aticonfig geeft ook dezelfde foutmelding. glxinfo meldt ook "name of display 0.0 segmentatiefout".

Andere symptomen:
- Bij rechtsklikken op het bureaublad verschijnt er geen contextmenu meer.
- De muisaanwijzer toont zich continu als bezig (bewegend cirkeltje) wanneer deze zich boven het bureaublad of een paneel bevindt.
- Na het opstarten is mijn thema en iconen ingesteld op iets standaard-gnome-achtigs. Pas wanneer ik Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk open, krijg ik mijn aangepaste (Equinox/Faenza) thema te zien.
- Nautilus start niet meer op. Schijven kan ik wel via de command line benaderen.
- USB schijven worden niet meer automatisch aangekoppeld wanneer ik ze aansluit.
- Als ik in Virtual Box een virtuele machine start, krijg ik de foutmelding dat het niet lukt een sessie aan te maken. (Maar dat zal denk ik meer een gevolg zijn van het ontbreken van de drivers.)

Ik kan me (deze keer althans) niet herinneren dat ik iets geks heb gedaan of geëxperimenteerd met beeldscherminstellingen.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 11:15:50 door ralphcrutzen »

Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/14, 11:25:18 »
De ATi fglrx-driver van de ATi website moet wel gedeinstalleerd worden.


Als ik me niet vergist zit er een uninstall script in /usr/share/ati
Maw:
sudo /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh
of
sudo sh /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh

Eventuele als het bestaat.... /etc/X11/xorg.conf aanpassen Driver "fglrx" -> "ati"

« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 11:27:19 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/14, 12:30:33 »
Klopt, ik heb de driver gedeïnstalleerd door de instructies van http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Lucid_Installation_Guide#Removing_the_Driver
op te volgen.

Van alle "symptomen" die ik eerder beschreef heb ik nu geen last meer, maar er is nog steeds geen extra stuurprogramma geïnstalleerd. Hoe krijg ik dat terug?

Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/14, 13:12:04 »
Ralphcrutzen,

Als ik het goed nalees wordt de HD2300 niet meer ondersteund in de huidge fglrx-driver.
Een oudere versie van de fglrx-driver installeren..... Is de kans groot dat dat niet meer lukt met de huidige kernel-versie.

Op dat gebied laat AMD/ATi een steekje vallen tov nVidia.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/14, 14:20:13 »
Het is zo vreemd dat de driver van de ene op de andere dag niet meer werkt. Volgens mij heeft de update manager de laatste paar dagen ook geen updates die hiermee te maken hebben binnen gehaald. Kan ik ergens de geschiedenis van update-manager van de afgelopen paar dagen terug vinden?

Offline liawim

  • Lid
Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/14, 17:36:31 »
helaas heb ik het nog niet voor elkaar,
getracht  ati/fgrlx te deinstalleren: fgrlx is niet bestaat niet.
Ook heb ik geprobeerd om xorg.config in de map etc/x11 aan te passen, maar ik kan de tekst niet aan passen er staat ook geen "fgrlx" maar "vesa" ????

begrijp er steeds minder van. Heb ati driver van de ati websites trouwens gewoon geinstalleerd met autorun. Hoe kan ik die ati driver dan weer verwijderen??

Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/14, 20:16:06 »
Liawim,

De driver "vesa" is een algemene driver die met elke kaart werkt (minimum).
Deze veranderen in "ati" zal in theorie voldoende zijn.

Kijk ook na of er geen verwijzing zijn naar "/usr/lib/ati".
Vooral in de sectie "Module"

Of het gaat helpen... Niet dat ik weet. Nooit uitgevoerd om eerlijk te zijn.
Maak een BackUp van je bestaande /etc/X11/xorg.conf (voor de zekerheid).
Herconfigureer xsever-xorg .....
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg



« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 20:27:15 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline liawim

  • Lid
Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/17, 09:09:58 »
Helaas de grafische kaart werkt nog niet optimaal,beter dan dit zal het niet worden. 
iedereen bedankt voor de reacties. topic closed.

Re: driver ati radeon express 200
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/17, 10:02:33 »
Citaat
Kan ik ergens de geschiedenis van update-manager van de afgelopen paar dagen terug vinden?

Dat kan perfect via:
Systeem => Beheer => Synaptic pakketbeheer => in de menubalk onder: Bestand/Geschiedenis.

Daar kan je op datum alles nagaan.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)