Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: trage systeemstart  (gelezen 371 keer)

trage systeemstart
« Gepost op: 2017/12/27, 15:50:01 »
os = Xubuntu 16.04

Ik loop tegen een onverwacht probleem aan. Heb net ivm vermoeide ogen de app Redshift uitgeprobeerd en daarbij mijn parameters ingevuld bij Session and Startup >Application Autostart > Edit. Na wat uitproberen heb ik Redshift weer verwijderd (redshift en redshift-gtk). Echter wanneer ik mijn systeem nu reboot dan duurt het belachelijk lang voordat alles 'kant-en-klaar' staat. Voordat ik voornoemde app had geinstalleerd 'vloog mijn systeem aan' zeg maar.
Nu komt eerst het moederbord-scherm eerst een seconde of 10 in beeld (normaal een paar seconden), wanneer vervolgens mijn desktop met iconen verschijnt staan deze door elkaar en verschijnt een startscherm van een app waar ik altijd mijn wachtwoord moet invullen amper in beeld (zie bijlage; je ziet nog net de linkerzijkant van dat schermpje ). Dan na zo'n 30 (!) seconden gaan de iconen weer goed staan. Het voornoemde schermpje blijft echter vrijwel onzichtbaar op die linkerkant na.
Voor de rest werkt het systeem als vanouds overigens. Geen problemen.

Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe ik alles weer normaal (= mijn ouderwetse snelle boot ;-)) krijg?

Thx!

Een boek doet het altijd...

Re: trage systeemstart
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/27, 16:06:18 »
Wellicht kan je via dmesg (in de terminal) achterhalen waar je computer blijft hangen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: trage systeemstart
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/27, 16:43:59 »
Wat mij nog te binnen schoot, is of het wellicht te maken zou kunnen hebben met het feit dat ik aan mijn pc een TV heb gekoppeld via een HDMI-kabel. Normaal werkte dit prima. Ik had altijd eerst mijn PC aan en schakelde later de TV in indien ik daarop iets wilde bekijken omdat dat qua beeld prettiger is voor mijn ogen. Vandaag heb ik de pc gereboot terwijl de TV nog aan stond. Daarna begon het probleem dus. Geen idee of dit van invloed is geweest??

Wanneer ik dmesg doe dan krijg ik erg veel output waar ik maar bitter weinig van snap. Gaat mij iets boven de pet helaas ;-)
« Laatst bewerkt op: 2017/12/27, 16:45:51 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: trage systeemstart
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/27, 16:46:21 »
Zou kunnen.

Als ik mijn PC opstart met mijn (oude) usb-webcam aangesloten duurt de opstart ook heel lang.

Trek ik de kabel los dan heb ik geen probleem.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: trage systeemstart
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/27, 17:15:59 »
HDMI-kabel uit PC getrokken en PC afgesloten. Na opstarten is alles weer normaal. HDMI-kabel weer in PC gedaan en gereboot. Ook alles weer als vanouds.
Blijkbaar ontstaat dit probleem wanneer ik reboot met de TV aan ???

 Ik hoor wel vaker omtrent 'gedoe' met PC-HDMI-TV. Hoe komt dat toch? Even als niet zo terzake deskundig zijnde, zou ik denken dat het gewoon een kwestie is van HDMI-kabel aansluiten en werken. Maar niet dus. Is dit platform-onafhankelijk?
Een boek doet het altijd...