Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie: ext2, ext3, fat?  (gelezen 5726 keer)

Regenerate

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Gepost op: 2006/07/04, 13:31:55 »
Beste allen,

Het leek mij dat ik dit toch wel ergens moest kunnen vinden, maar ik heb gezocht in de wiki, de documentatie en dit forum en toch heb ik het niet gevonden. Dus

budster

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/04, 13:46:06 »
ext 3 voor je linux, swap voor je swap, fat als je er nog met windows bij wilt.

Regenerate

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/04, 13:53:59 »
Citaat van: budster
ext 3 voor je linux, swap voor je swap, fat als je er nog met windows bij wilt.
Ok Bedankt. Hebben bepaalde systemen nog voor/nadelen? En begrijp ik het goed dat ik dus minimaal 1 partitie voor het systeem (ext3) moet hebben

budster

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/04, 14:31:23 »
swap is swap, is het enige wat je er voor kan gebruiken.
etx2 is ouder als ext3 ik weet niet wat de verschillen precies zijn ga er maar van uit dat ext 3 beter is.
fat word goed door linux en windows gebruikt
ntfs daarbij heeft linux een probleem om te schrijven, lezen gaat prima.

juist 1 partitie voor ext3 en een voor swap, je moet natuurlijk zelf wel aangeven waar je linux geinstalleerd wilt hebben, de installer kan de partitie maken of je kan het met de hand doen.

Offline mcgyver

  • Lid
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/04, 14:41:11 »
Lees wat ik hier http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1986 schreef.

Nadat hij de grootste aaneengesloten vuije ruimte heeft gekozen, kan je altijd nog die ruimte verkleinen door de veranderingen niet weg te schrijven maar  weer op de te installeren partitie te gaan staan en die aanpassen zoals jij dat wil. Als je een dual boot doet eerst windows. Maak alleen een partitie voor windows en laat de rest ongemoeid (die doe je met ubuntu) Bij dual boot liever je data muziek etc. op een fat32 partitie dan kan je met beide besturingssytemen erop lezen en schrijven. Als het niet gaat hoor ik het wel.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/04, 15:47:59 »
ext2, de oude linux-standaard
ext3, =ext2 maar met journalling ('logboek' met schrijfoperaties)
Fat16 en 32, oude Winstandaard, kan heel grote bestanden niet aan (zeker niet 16-versie), geen permissies noch encryptie
NTFS, de nieuwe win-standaard. Wel encryptie mogelijk. Doet moeillijk en wil niet echt vrij zijn, vandaar maar heel beperkt beschrijfbaar.

Offline gercokees

  • Lid
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/04, 17:51:04 »
Vandaag kwam mij ter ore dat men bezig is met de ext4. Deze kan partities aan tot 1PByte (1 Peta byte, lijkt me 1000 TeraByte, heel veel dus). Nu, voor ons stervelingen nog niet zo interesant, maar dat wordt het tezijnertijd nog wel natuurlijk.
Gerco-Kees
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/04, 18:34:12 »
Ik heb mijn pc zo ingedeeld:

Partitie 1:       ext3    /dev/hda1       19.50Gb  hier staat de /         map  dus waar Ubuntu op staat.
Partitie 3:       ext3    /dev/hda2       95.07Gb  hier staat de /home map  dus waar al mijn bestanden en instellingen staan.
Swap partitie:          /dev/hda5         1.43Gb   Dit is de wisselruimte voor geheugen
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Regenerate

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/19, 00:36:10 »
Ok, en andere oplossingen zoals XFS?

Firebird

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/19, 01:53:06 »
XFS is qua performantie zeker de moeite waard. Lees anders de wiki even door: http://en.wikipedia.org/wiki/XFS, er staan voor -en nadelen in :).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/19, 10:35:54 »
Voor stabiliteit, redding van bestanden en zelfherstellend vermogen bij een "vuile herstart" (na een stroomstoring of zo): kies dan ext3! De dieselmotor onder de formatteringen.

Mijn eigen harde schijf is zo ingedeeld:
hda1: NTFS, Windows XP (primair, actief)
Rest is extended en logisch:
hda5: FAT32 (documenten van Windows en Ubuntu)
hda6: EXT3 (Ubuntu, de wortelpartitie oftwel de root / )
hda7: Linux Swap (minimaal even groot als je RAM-geheugen)

Werkt feilloos.

Groet, Pjotr.

rikus

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/19, 11:24:16 »
swap partie is nodig voor efficent linux gebruik.
word gebruikt als EXTRA geheugen.
hoe groter de swap hoe sneller maar minimaal even zogroot als je ram geheugen.

FAT onmiddelijk verbieden betekend FLOPPY ACCES TOBLLE.
werkt met index te verglijken met rigister van windows inefficient schijf gebruik wissen betekend NIET verwijderen maar index veranderen en data blijft staan.
Vandaar het window programma defragmenteren.
ntfs is een luxe FAT.
Meetsal wel te lezen niet te schrijven.
Maar met linux een koud kunstje de ntfs file sys om te zetten naar FAT en daarna kun je ermee knoeien wat je wilt.
EXT3 op dit moment beste file sys.
Kan zich in groote automatisch aanpassen dus automaties defragmenteren.
Bij ext3 kun je lees en/of schrijf/lees rechten toekennen dus zeer veilig te gebruiken en NOG geen last van virussen en simpele indringers.

rikus

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/19, 11:49:37 »
Schiet me nog het verhaal te binnen van Toninio rechter in Amsterdam.
Zet oude computer aan de straat en had zijn harde schijf gewist zei deze.
Computer komt in handen van Maurice de Hond en kan de schijf lezen.
Dat is een FAT probleem.
Wissen met FAT betekend niet verwijderen maar index veranderen en met windows NIET meer te lezen.
Met linux is het vrij simpel de VERLOREN data van windows weer grotendeels terug te lezen

Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/19, 12:40:03 »
Sorry Rikus,

Fat staat voor File Allocation Table, wat idd gebruik maakt van een soort index. Hoe het werkt kun je oa. lezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/FAT. En om NTFS een luxe Fat te noemen vindt ik nogal kort door de bocht, zeker omdat het er zelfs niet op lijkt. Het is een heel ander systeem. Was het maar een luxe Fat, dan hadden de ontwikkelaars van oa Linux waarschijnlijk niet zo veel moeite gehad om het in andere besturingssystemen (zoals Linux) volledig te laten functioneren. Meer over dit bestandssysteem kun je vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/NTFS

rikus

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/19, 13:46:55 »
ja in Olst zijn ze bij de tijd

ikzelf

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/19, 15:49:34 »
kijk eens op fs-driver.org dat is een handig tooltje om met windows in ext2/3 partities te komen! ;)

ik gebruik het nu een tijdje en ik ben mijn home als mijn documenten gaan gebruiken!:)

Offline eendje

  • Lid
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/10/19, 16:04:19 »
Citaat van: ikzelf
kijk eens op fs-driver.org dat is een handig tooltje om met windows in ext2/3 partities te komen! ;)

ik gebruik het nu een tijdje en ik ben mijn home als mijn documenten gaan gebruiken!:)
Alleen jammer dat dan de rechten die je hebt toegekend in Ubuntu niet worden gerespecteerd. Je bent dus root...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

ikzelf

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/10/19, 17:02:24 »
@ eendje

wat is daar nou zo erg aan?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/10/19, 17:30:36 »
@ikzelf: Er zijn er hier genoeg die in root hun hele systeem verprutsen door per ongeluk wat folders te verwijderen.

De kracht van Linux is dat je als gewone gebruiker eigenlijk nooit root bent waardoor virussen nooit je systeem kunnen doen crashen. Hoe meer mensen er in root werken hoe sneller virusschrijvers zullen geneigd zijn er 1 voor Linux te gaan schrijven.

Als je zelf graag root bent is dat goed voor je maar kom dan niet zeuren als er vanalles verdwenen of gebroken is en maak zeker geen reclame om wel in root te werken zonder er de gevaren bij te vertellen. Er zijn hier genoeg newbees die je raad graag aannemen en dan plots met een herinstallatie zitten omdat ze zelf wat hebben zitten prutsen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Dave

  • Lid
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #19 Gepost op: 2006/10/19, 17:41:06 »
de uitleg hierboven over dat defragmenteren en van die virussen klopt niet.
ook over die verloren data daar onder klopt niets van.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #20 Gepost op: 2006/10/19, 17:54:01 »
Hoe bedoel je Dave?

Defragmenteren hoeft sowieso niet in Linux daar heb ik ook niets over verteld.
Over de virussen heb je gelijk dat zonder root ze ook schade kunnen aanrichten maar dan enkel in de home folder van de gebruiker die op dat moment aan 't werk is (en waar hij schrijfrechten voor heeft). Backuppen is sowieso nodig.
Citaat
At Central Command we are concerned over all malicious and potentially malicious programs and they do not need root access to cause damage. All that is need is write permission within the current users access rights even if it is just to the users /home directory. If a malicious program can execute and delete or infect anything within the contents of the current users /home directory it is dangerous enough.
http://www.desktoplinux.com/articles/AT3307459975.html
En de verloren data? Als je als root werkt kunt ge eenvoudig folders verwijderen uit uw / map en daar zitten mappen in waar een gewone gebruiker beter uit blijft.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

ikzelf

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #21 Gepost op: 2006/10/19, 18:29:54 »
sorry :(
ik zal het de volgende keer niet meer aanraden! :(

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #22 Gepost op: 2006/10/19, 18:38:43 »
Begrijp me niet verkeerd h
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Dave

  • Lid
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #23 Gepost op: 2006/10/19, 19:13:12 »
Citaat
werkt met index te verglijken met rigister van windows inefficient schijf gebruik wissen betekend NIET verwijderen maar index veranderen en data blijft staan
Vandaar het window programma defragmenteren..
dit is te kort door de bocht.
net als virussen niks met het bestandssysteem te maken hebben en het aan windows ligt dat je gewiste data weer uit kunt lezen.
Kan met windows progs net zo goed. vaak zelfs een handige optie zoals bij fotokaartjes.

rikus

  • Gast
Partitie: ext2, ext3, fat?
« Reactie #24 Gepost op: 2006/10/19, 23:10:05 »
een beetje hacker gebruikt toch linux??